Utter'n Startet 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2018 Hei. trenger hjelp til kobling av varmtvanns tank i båten min. Ifra motoren er allerede isotherm koblet opp og i bruk. Lurer da på om jeg kan bare koble meg innpå slangene med en slags y-forgreining eller evnt bare noen kule ventiler? Vil det kunne fungere optimalt? se vedlagt bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Vannet vil gå letteste vei. Om du paralellkobler slik du har skissert vil mest sansynlig kjølevannet (i hovedsak) bare gå gjennom en av komponentene. Det vanlige er å seriekoble slik at kjølevannet fra motor først går gjennom defroster og deretter gjennom bereder før det går tilbake til motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tom Rør Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Brigg har svaret?? Sitér dette innlegget Link to post
Utter'n Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Brigg skrev 16 minutter siden: Vannet vil gå letteste vei. Om du paralellkobler slik du har skissert vil mest sansynlig kjølevannet (i hovedsak) bare gå gjennom en av komponentene. Det vanlige er å seriekoble slik at kjølevannet fra motor først går gjennom defroster og deretter gjennom bereder før det går tilbake til motoren. Takk for info ?? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 JA, men: Hvis du parallellkobler som du har skissert vil vannet få en kortere veil til hver komponent. Setter du inn en kuleventil på hver av kretsene kan du velge hvor vannet skal gå. Hvis du seriekobler komponentene vil du miste litt energi i varmeregisteret og slangene før berederen har blitt skikkelig varm. Etter mitt bruksmønster blir varmeregisteret og berederen brukt etter ganske forskjellige behov. Varmeregisteret hos oss er stort sett ikke i bruk før langt ut på høsten. Mange ganger kan det derimot være aktuelt å få varmt vann så fort som mulig etter at motoren har blitt varm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Enig Komodo. Jeg gjorde det slik når jeg monterte bereder på vår forrige båt. Koblet berederen inn på eksisterende sløyfe til defroster med T-koblinger. Da ville vannet helst gå letteste vei gjennom defrosteren. Monterte derfor en kuleventil på slangen til defroster etter koblingen til bereder. Kuleventilen var tilgjengelig innenfra kabinen. Bare med denne ene ventilen kunne jeg da bestemme hvor mye varme defrosteren skulle få, fra ingenting til nesten all varme. Da kunne også defrosteren gjøre nytte som ventilasjon med kaldluft på varme dager. Men det mest vanlige er å seriekoble defroster og bereder. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Andor Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 jeg har også seriekoblet ardic varmer og varmtvannstank, men har også montert en ekstra sirkulasjonspumpe på den sløyfa som går til ardic og vv tank, kuleventiler har jeg montert på den rette plassen som er på uttakene på motor til varmeapparat og vv tank Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 (redigert) Utter'n skrev for 5 timer siden: Så lenge det er trykkforskjell på vann ut av vannpumpe og returen til motoren, går vannet begge veier, eller? Det har virker siden 87 i min båt, men så er det en gammel Ford så den vet ikke bedre. Eber vannvarmer er koplet på samme måte like varmt i begge varmevekslere. Redigert 4.Juli.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Utter'n Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Hva er Tur / Retur på kjølevannet på min Volvo penta? Se bilde Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Start opp kald motor og la gå på forhøyet tomgang mens defrosteren også går. Kjenn på de to uttakene, den som først blir lunken/varm er tur. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.