Jump to content

Badende midtfjords

jotto

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 55 minutter siden:

Er du bare ute etter å trekke opp stemningen, eller har du gått totalt fra sans og samling? Skal man stoppe opp i båthavna og gjøre en ny vurdering på om man skal kaste loss og legge utpå på bakgrunn av om det muligens er for mange padlere, svømmere og dykkere ute i dag?

Jeg har utsatt avreise noen timer flere ganger jeg pga regatta med havseilere og- eller joller der jeg ligger. Ikke noe problem det. 

Tipper de med raske båter tenker seg om før de drar på når elva har dradd med seg mye tømmer og rask i flom her ved Hvaler også. 

Og kommer dagen jeg ser det er for mange badende, svømmende, padlende til at jeg føler det komfortabelt så må jeg selvsagt vurdere det. Ville ikke du?

Beskriver jeg ikke det selvfølgelige egentlig?

Denne tråden er popcorn verdig!

Burde vært påbudt med redningsvest når man skal svømme mer enn 8 meter fra land. 

:wink:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Svigermor, som vokste opp på ei lita øy på Sørlandet, var kjent for sine svømmeturer. Var det varmt og fint i sjøen så la hun gjerne avgårde på 1-2 timers svømmeturer, ikke frem og tilbake i bukta men mellom øyer, rundt øyer og rundtomkring. Det drev hun med hele sitt liv. 

Kona mi har "arvet" samme trangen til lange svømmeturer i varmt vann. Og jeg ser nå at også dattera mi gjør det samme. Vi bor rett ved et langstrakt ferskvann med motorforbud så der kan de utøve "sin greie" uten å være redd for båtførere med og uten sveiseglimt.

Noen få ganger finner vi plasser på sjøen hvor de føler det er trygt å gjøre det samme. men som regel må de legge bånd på seg fordi vi ser at det er båtførere på sjøen som åpenbart ikke tar høyde for at noen rett og slett bruker sjøen til å svømme i. Det være seg voksne i daycruisere med nesa rett til værs eller småunger i gummijoller og ribber som virrer som veps i alt for stor fart mellom båter og folk, totalt umodne som båtførere ifht fartøyet de fører osv. 

Hvorfor er det mer riktig at noen skal kunne "legge beslag på" bruk av sjøen enn andre? Når ble det faktisk galt å bruke sjøen til å svømme i?

Midt i leden, om natta osv, joda det skjønner vi alle er idiotisk, men hvorfor skal småunger i joller på en svaiplass gjøre det farlig å feks svømme til land?

Pinkvin skrev 17 minutter siden:

Hvorfor er det mer riktig at noen skal kunne "legge beslag på" bruk av sjøen enn andre? Når ble det faktisk galt å bruke sjøen til å svømme i?

Midt i leden, om natta osv, joda det skjønner vi alle er idiotisk, men hvorfor skal småunger i joller på en svaiplass gjøre det farlig å feks svømme til land?

Det siste du skriver, er jo ikke det som var utgangspunkter for tråden. Den omhandlet svømming midtfjords,noe som ofte er midt i skipsleia. Det er noe helt annet enn å svømme noen meter inn fra svaiplass.

Det blir jo egentlig en umulig diskusjon skal svømmeren være lenket til å svømme langs land p.g.a motorbåter. Eller skal motorbåter være lenket til brygga p.g.a noen svømmere som ikke engang kan spandere ei orange svømmebøye på slep.

Skal disse svømmerne legge beslag på 70% av jordens overflate for å bedrive hobbyen sin akkurat slik de ønsker?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hensyn og respekt er to-veis adferd. Du kan ikke kreve hensyn eller respekt fra andre, du må gjøre deg fortjent til det. Tar du hensyn til andre, men opplever at det ikke blir gjengjeldt eller satt pris på så opphører det. Samme hvis andre tar hensyn eller viser deg respekt så er det vanskelig å ikke gjengjelde det. Det å ta hensyn handler også om å ikke sette andre i vanskelige eller uventede situasjoner.

Som "open water swimmer" tar man hensyn ved å ikke legge svømmeturen til skipsleder og å sørge for at du er best mulig synlig. Da vil de fleste båtførere vise hensyn tilbake ved å holde avstand og senke farten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Denne tråden handler vel ikke om å ikke ta hensyn fordi man ikke vil, men at man ikke kan ta hensyn til noen man ikke ser.

En svømmer er vanskelig å se. På blankt vann i lav motsol. Men også i bølger i normale lysforhold.

Ingen båtfører antar jeg kjører på en teinebøye med vilje, men det skjer mange ganger i løpet av en sommer. Selv når jeg VET hvor bøyene mine er kan det være vanskelig å finne dem når forholdene er slik. Vi kan være tre om bord i båten, og jeg kan peke i retning av hvor bøyen skal ligge. Allikevel ser vi den ikke før en av oss plutselig ser den. Ofte nærme båten. Disse er gule og flyter høyere i vannet enn et menneske som svømmer.

Hvis jeg ikke hadde forventet noe der hadde jeg i alle fall ikke sett den.

Jeg forstår at noen av de som svømmer kanskje aldri har tenkt tanken på at de ikke er så lette å se, akkurat som personbilister kan ha vanskelig for å forstå at et vogntog trenger mye mer plass for å svinge enn dem samt har store blindsoner. De har kanskje aldri vært i dens andre plass. 

Så da er det nok fornuftig av svømmere å ta hensyn til Norges Svømmeforbunds veiledning for Open Water Swimming:

8. Ikke svøm i farvann med ferdsel av motoriserte båter.

9. Vær så synlig som mulig: Husk sterkt signalfarget badehette. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Guest Avmønstret#

Om vi holder unna "idiot- tilfellene", type midt i skipsleia osv så er jo fakta at en svømmer har ekstremt liten hastighet og kan gjøre lite til eller fra ifht både å vike, vise hensyn, respekt og hva det måtte være. Det er rett og slett opp til båtfører å håndtere dette når det først er folk i sjøen. 

Må innrømme at jeg syns det er pussig hvordan enkelte nå mener en som svømmer i sjøen skal ha badehette med refleks på skallen eller en bøye på slep.... Greit for "ekstremsvømmere" men det blir tullete mtp de som vil krysse bukta/fjorden, svømme ut til øya osv en fin sommerdag, sånt må en forvente at fortsatt vil kunne skje. Det har jo alltid skjedd før. 

--

Men er helt enig i at tullingen som reiv av seg buksa og stupte ut fra utserveringa i Risør sommeren 15, i fylla, i mørket, og svømte over til Leikerøya lekte med livet. Selv vi som leita etter han i joller med søkelys stod i fare for å kjøre over han. 

Jepp, og det er koselig det. Har gjort det selv. Men det er nok ikke fornuftig å krysse Blindleia en varm sommerdag i juli. Eller krysse Grimstadfjorden på samme tidspunkt. Og hvert fall ikke krysse indre lei selv om den er smal. Mye båter der nå. Men det å svømme mellom øyene i Grimstad skjer stadig, og det samme med å krysse over en vik her og der.

Det er forskjell på å krysse mellom to øyer der det ikke er leden, og to øyer der man er midt i leden. 

Jeg hadde ikke forventet å se en svømmer midt i Grimstadfjorden, og hadde jeg gjort det hadde jeg nok stoppet for å høre om alt er ok. Jeg hadde aldri prøvd å krysse der uten følgebåt. Vel så mye pga tro på egne ferdigheter.

Personlig liker jeg ikke at foreldre slipper småungene ut i gummibåter som freser rundt inne i 5 knops området. Mine gutter får beskjed om å kjøre sent der. Dette er på en måte en avsporing, men ikke helt. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å krysse (svømme) enkelte steder i Grimstads 5 knops området heller, pga disse småungene i gummibåter. Mulig de har kontroll alltid, men det ser ikke slik ut.

Pinkvin skrev 12 minutter siden:

Det er rett og slett opp til båtfører å håndtere dette når det først er folk i sjøen.

Jepp, men da må jo båtfører vite at det er folk i sjøen. Båtfører må jo se vedkommende som svømmer. Jeg vet ikke om noen som kjører bajas ved en svømmer som de vet om.

Føler vel at trådstarter mener det er skummelt med slike svømmere fordi risikoen for å ikke se en slik svømmer er stor.

Er vel på linje med refleks på fotgjengere dette. Prøve å gjøre seg synlig så risikoen for uhell blir minimal.

Båtfører sitter med ansvaret, men svømmer bør jo tenke litt på egen sikkerhet.

Finner det snodig at svømmere tør dette da det er litt risikosport hvis de ikke gjør seg synlige. Kan jo bli katastrofalt for begge parter.

Men absolutt popcorn verdig dette :smiley:

SamH skrev for 14 timer siden:

Dette holder for meg.

Javel, men da trekker du konklusjoner på meeeget tynne grunnlag. Jeg er ikke den som ligger og råkjører og meier ned svømmere og padlere.

SamH skrev for 13 timer siden:

Når du har blitt påkjørt et par ganger i kajakken blir det hele plutselig litt mere alvorlig.. 

Det er jo trist. Men denne tråden handler altså om folk som svømmer midt i leia uten å være synlige. Du kan ikke sammenligne det med å padle kajakk. 

Pinkvin skrev for 13 timer siden:

Og kommer dagen jeg ser det er for mange badende, svømmende, padlende til at jeg føler det komfortabelt så må jeg selvsagt vurdere det. Ville ikke du?

Nei, jeg ville nok ikke det. Av den enkle grunn at den situasjonen er helt hypotetisk. Båtforeningen der vi har båtplass ligger i Løperen, som er hovedinnseilinga til Fredrikstad og Borg Havn. Ved siden av foreningens brygger er det et badested med strand. Rundt bryggene foregår det også bading, men ikke på en slik måte at det hindrer båtene å komme ut. Hvis folk velger å legge på svøm ute i skipsleia i Løperen har de helt andre problemer enn at jeg kommer og kjører på dem. De store båtene som kommer inn der går fort, og de ser ikke et lite hode i vannet. I tillegg er det jevnlig trafikk av Losbåter og Redningskøyter. De to sistnevnte er ikke de som viser mest hensyn, verken når det gjelder hekksjø, folk som ligger i en liten båt og fisker, eller fiskerdkap, teinerblåser o.l. Hvis en eller annen luring forviller seg ut i den skipsleia uten badehette har han pådratt seg et potensielt problem. At jeg skal la være å dra ut med båten fordi det muligens er alt for mange som er ute og svømmer blir derfor helt irrelevant.

Du nevner også jollekjøring rundt båter som ligger på svai i en bukt osv. Da snakker vi om en helt annen situasjon. Jeg er ikke tilhenger av de som lar ungene sine svirre rundt som veps i joller med påhenger der folk ligger oppankret og fortøyd, det har vi diskutert mange ganger før. Den ene årsaken er at folk bader rundt båtene sine, en annen årsak er at noen av de som har søkt ut i skjærgården med båten sin faktisk vil ha fred og ro. Da er det bedre at småungene bruker årer fram til de er store nok til å sendes ut i åpent farvann, eller i hvert fall vekk fra ankringsplasser.

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Må innrømme at jeg syns det er pussig hvordan enkelte nå mener en som svømmer i sjøen skal ha badehette med refleks på skallen eller en bøye på slep.... Greit for "ekstremsvømmere" men det blir tullete mtp de som vil krysse bukta/fjorden, svømme ut til øya osv en fin sommerdag, sånt må en forvente at fortsatt vil kunne skje. Det har jo alltid skjedd før. 

Der konkluderte du forsåvidt greit selv. Krysser man en led bør man kunne forvente at folk gjør seg så synlige som mulig, først og fremst for egen skyld, men også for stakkaren som risikerer å ikke få øye på svømmeren. Mellom småholmer og bukta utenfor hytta blir noe annet, er å forvente mer svømmere slike plasser enn i traffikert led midt i byfjorden. 

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 1 time siden:

Der konkluderte du forsåvidt greit selv. Krysser man en led bør man kunne forvente at folk gjør seg så synlige som mulig, først og fremst for egen skyld, men også for stakkaren som risikerer å ikke få øye på svømmeren. Mellom småholmer og bukta utenfor hytta blir noe annet, er å forvente mer svømmere slike plasser enn i traffikert led midt i byfjorden. 

Nå blir det veldig flisespikkere. Men alt en har sett i sommer må en kunne forvente en varm sommer, med mindre noen mener det hele plutselig skal opphøre. 

Og jeg tipper det blir enda mer av det. 

Så jeg mener nå at "det kunne jeg ikke forvente" på alle tenkelige måter er dødt som argument både ifht badende, kajakker osv etter de siste somrene. 

---

Dette må vi forvente at det blir enda mer av og vi må tilpasse oss det. 

Jeg holder nå han som svømte i fylla midt på natta i mørket utenfor Risør i fellesferien utenfor. Det var åpenbart galskap. Men svømming hvor som helst, kajakker hvor som helst midt på dagen, ja det blir det nok enda mer av. 

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

--

Men er helt enig i at tullingen som reiv av seg buksa og stupte ut fra utserveringa i Risør sommeren 15, i fylla, i mørket, og svømte over til Leikerøya lekte med livet. Selv vi som leita etter han i joller med søkelys stod i fare for å kjøre over han. 

Krysse en fjord ved å svømme, er i mine øyne risiko sport av flere årsaker...

Men det spørs hva en legger i ordet fjord... for en  vestlending er det mer en en liten bukt...

On 7/4/2018 at 1:13 PM, Pinkvin said:

Og er det for ille så må en slutte å bruke båt. 

Men i alle dager da!?!? Det fins fotgjengere uten refleks også, håper du har husket å innlevere førerkortet? Kajakker er vesentlig mye større enn et lite hode som stikker opp av vannet, og har ofte tydelig farge, dykkere markerer dykk med flagg, brettpadlere står oppreist osv. Å påpeke på sosiale medier at det er farlig å svømme midtfjords er ingen motbydelig ansvarsfraskrivelse. Svømmere har ingenting i leden å gjøre uten følgebåt eller en eller annen form for tydelig markering. Det har ikke noe med ansvar eller ansvarsfraskrivelse å gjøre, det har å gjøre med at svømmere er vanskelige å se og når de påtreffes (i bokstavelig forstand) på uventede steder så taper de alltid for båten. Hvem som får "skylda" er ikke så interessant for den svømmende etterpå dessverre, dessuten plikter alle å ikke skape farlige situasjoner. 

On 7/4/2018 at 1:25 PM, Pinkvin said:

En annen klassiker er at det er den som kjører under fartsgrensa som skaper farlige situasjoner fordi han/hun skaper farlige forbikjøringer. Noen mener denne kortslutta forklaringen er både logisk og riktig :-D. At forklaringa er både ulogisk, ansvarsfraskrivende, dum og gir et svært lite positivt bilde av den som fremsetter den, ja det går hus forbi. 

Det kan deles ut bøter for å forsinke trafikken ved å kjøre for sakte, nettopp fordi det kan skape farlige forbikjøringssituasjoner. Tviler dog på at noen av "fartssynderne" har klart å vri seg unna bot med bortforklaringer av typen over ... Men det er også riktig at det ikke foreligger noen forbikjøringsplikt i vegtrafikkloven. Alle har ansvar for ikke å skape farlige situasjoner på landeveien og til sjøs.

On 7/4/2018 at 2:40 PM, Ventus said:

Du får regne på den;  mørke, 80 km/h og blind bakketopp.

Trenger ikke være mørkt en gang.... Gitt en uoversiktelig sving hvor fartsgrensen er 80 km/t. Tør man og bør man senke hastigheten så man kan stoppe på 1/3 av sikten? Bilen bak får kanskje skylden, men det er ikke den sjåføren som får nakkesleng ...

On 7/4/2018 at 11:06 PM, Pinkvin said:

Og argumentet om at svømmeren "taper" osv syns jeg er fælt.

Men i alle dager, det er ikke et argument, det er et faktum. Om sommeren er det mange på to hjul i trafikken. De taper alltid i sammenstøt med bil. Jeg forventer at du lar den stå til sesongen er over.

23 hours ago, Pinkvin said:

Beskriver jeg ikke det selvfølgelige egentlig?

Joda når du kan gå tørrskodd fra bredd til bredd i fjorden på badehettebekledte hoder skal jeg også holde meg i havn. Bevares, selvfølgelig gjør jeg det.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...