Jump to content

Badende midtfjords

jotto

Recommended Posts

At man som båtfører må utvise aktsomhet er en selvfølge, men man må få en sjanse til å SE de som velger å plassere seg midtfjords.

Man legger seg heller ikke ned på motorveien med mørke klær og tror at man er trygg.

Å sammenligne en enslig svømmer i kveldssol og bølger med en kajakkpadler er helt absurd.

Open water vettregler

Norges Svømmeforbund har laget egne sikkerhetsregler for utøvere av open water. Mer utfyllende beskrivelse av reglene finner du på ­forbundets hjemmesider.

1. Svøm aldri alene: Sørg for at du har med en svømmekamerat eller en observatør på land eller i følgebåt.

2. Svøm langs land: Skulle noe inntreffe, er det alltid gunstig å ha kort vei til land. Ha en plan for hva som skal gjøres ved behov for redning.

3. Kjenn din begrensning: Jobb deg gradvis opp til å mestre ulike distanser og vind-, bølge- og strøm­forhold.

4. Meld fra hvor du ­svømmer: Informer på forhånd din vakt på land eller i båt, eller bli enige med dine medsvømmere om hvor dere svømmer, hvor dere tar opptellingspauser, og hvor nær hverandre dere skal holde dere mens dere svømmer.

5. Vis respekt for vær, ­temperatur, strøm og andre forhold: Vær ­bevisst at forholdene på din vante treningsplass ­varierer. Skal du ut i ukjent farvann, så undersøk forholdene på forhånd. Temperatur er viktig å ha respekt for. Gå i land når du kjenner du begynner å bli kald. Unngå å svømme ute ved lyn og torden.

6. Lytt til erfarne svømmere.

7. Lytt til kroppen, ta hensyn til dagsform.

8. Ikke svøm i farvann med ferdsel av motoriserte båter.

9. Vær så synlig som mulig: Husk sterkt signalfarget badehette. 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Prøv å gå nær denne svømmeren og se hva som skjer ;-)

Putin.jpg.7c4f2911f07a81c9f7a9f450770909dd.jpg

Tror meningen er at Putin skal vise han behersker butterfly. Men i realiteten er det 1meter dypt og han hopper fra bunnen etter en rosa badeball. 

Guest Avmønstret#

Følgebåt: 367993596_Flgebt.jpg.38f9e2766e9d18d35c857cc85695fd6a.jpg

Putin tester langdistansesvømming ved Storebælt. Mange trodde jo at båten kun var der av militære årsaker, så feil kan de ta:

1675048042_FlgebtLillebelt.jpg.b614d5a562109cb467bf93ab43b8e13a.jpg

Og ja, vi tåler det en gang til:

Putin.jpg.3309bcad5758e0a0fa629b8bbdf482fa.jpg

Dersom det er like mye hold i de andre påstandene til index, som til lovverket for vegtrafikk, må jeg betvile  de sterkt.

Har faktisk nesten 2/3 lenger stopplengde.

Sammenligner vi svømmer og fotgjenger, er det flere relevante paragrafer.  Følger svømmere disse to enkle paragrafene har vi kommet et stykke på vei.

Vegtrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Traikkreglene. 

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten.

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

§ 19.Særlige bestemmelser for gående

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. 

Tror index må oppdatere seg en del, 1/3 regelen ble endret rundt 1986.

Ellers er jeg enig en del av det index og pinkvin skriver.

Dersom katta hadde vinger ville det vært ille å være småfugl, men de prøver jo å skape litt debatt.

Her har jeg vært bekymret over kajakkpadlere som det er vanskelig å se. Nå kommer det svømmere også. Er det noe jeg er livredd for å gjøre, så er det å kjøre på noen, og det har jeg tenkt til å gjøre alt jeg kan for å unngå. Inklusive det på senke farten.

Dette er likevel ikke vanskelig. MÅ man svømme der det ferdes båter midt i en led? Er det viktig å utsette seg selv for fare? Er det mulig å tenke konsekvens av hva man driver på med?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Guest Avmønstret#
dennrick skrev Just now:

Dette er likevel ikke vanskelig. MÅ man svømme der det ferdes båter midt i en led? Er det viktig å utsette seg selv for fare? Er det mulig å tenke konsekvens av hva man driver på med?

Jo, men jeg tror det er like greit å hoppe over den delen, når de først er der, i sjøen, så er det båtførere som må tenke konsekvens. Om det betyr knapt styrefart i stedet for planefart, eller betyr at "i dag tar jeg ikke båten ut, er for mange svømmere, dykkere, kajakker på fjorden", ja så må det jo bli sånn. 

Vi driver også med fritidsyssel, kan ikke kreve å få holde planefart osv i ett område fordi vi alltid har gjort det, ting endrer seg. Det har blitt langt flere "myke trafikanter" på og i sjøen de siste årene. Ikke alle utøver god dømmekraft og det gir båtførere ett større ansvar en tidligere. 

--

Og argumentet om at svømmeren "taper" osv syns jeg er fælt. Det eneste det betyr er at båtførere har ett enda større ansvar i å sørge for at den typen ulykker ikke skjer. 

---

For å dra det ut i ad absurdum, en dag tar kanskje svømmere, kajakker, dykkere osv over i områder på sjøen så fritidsbåter gjør lurest i å holde seg unna i det store og det hele. De har like stor rett til å bruke sjøen som oss. Og i dag så er situasjonen motsatt, hurtiggående og "farlig" fritidsbåttrafikk presser kajakker, svømmere, sup- padlere... hva som helst ut fra store områder på sjøen. Det er jo ikke noe mer riktig det... 

Kanskje riktig, på lengre sikt, å tenke "korridorer" for transport på samme måte som Fredrikstad kommune har gjort for vannscootere? Om ikke hele tiden så kanskje i de mest hektiske sommermånedene. 5 knop til-fra transportsonen. La oss håpe en aldri kommer dit, beste måten å sikre det på er at båtførere viser at de er sitt ansvar bevisst og klarer å gjøre det som skal til for å ikke skade sjøens myke trafikanter. 

dennrick skrev 37 minutter siden:

MÅ man svømme der det ferdes båter midt i en led? Er det viktig å utsette seg selv for fare? Er det mulig å tenke konsekvens av hva man driver på med?

Som en ungdomskamerat sa i det han kjørte så gnistene spratt over fartsdumpene forbi den lokale barneskolen midt på natta; «Småunger som er ute så sent på kvelden fortjener å bli påkjørt!» :giggle:

Neida, helt klart ikke. Selvfølgelig skal vi ta hensyn og være på vakt, det må vi uansett være som ferdes på sjøen. Folk har da svømt i sjøen i alle år sånn sett, men da gjerne nærere land, og ikke minst i en tid der båters gjennomsnittsfart var langt lavere enn i dag.

Holder alltid utkikk enten jeg seiler eller freser rundt med jolla. Har ikke lyst å treffe noe som helst. Likevel overraskes jeg stadig av garnblåser, kvister, tømmerstokker og annet tjafs som plutselig dukker opp og blir synlig, selv om jeg nettopp har sett den veien. Det er ikke alltid lett å få øye på små detaljer, spesielt i mørke og litt bølger, selv om man beveger seg sakte selv. Selvfølgelig er det båtførers ansvar hvis man treffer noe, men må si jeg savner at folk tar mer ansvar selv og merker redskapen sin bedre, spesielt slik at den blir synligere nattestid og i bølger. Hvordan skal et mørkt hode som dukker opp og ned kunne synes og legges bedre merke til enn alt det andre? 

Jeg mener at alt av blåser og redskap skulle vært merket med refleks og vimpel. Slik kunne godt også svømmere tenkt litt prevantivt med tanke på ulykker. Slept med seg en bøye med vimpel eller lignede, gjerne med refleks eller lys.

Og holde seg utenfor hovedledene. Svømming langs land er nå en ting, men svømmer man alene over en led der det bør kunne forventes at det kommer både det ene og det andre av båter og fartøy så oppfører man seg som en tosk. Totalt uansvarlig og idiotisk oppførsel å krysse en fjord eller led uten følgebåt. En form for ekstremsport der man leker med sitt eget liv. Kan sammenlignes med å klatre uten sikring, helt uforståelig for min del.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Pinkvin skrev 27 minutter siden:

Jo, men jeg tror det er like greit å hoppe over den delen, når de først er der, i sjøen, så er det båtførere som må tenke konsekvens. Om det betyr knapt styrefart i stedet for planefart, eller betyr at "i dag tar jeg ikke båten ut, er for mange svømmere, dykkere, kajakker på fjorden", ja så må det jo bli sånn. 

Er du bare ute etter å trekke opp stemningen, eller har du gått totalt fra sans og samling? Skal man stoppe opp i båthavna og gjøre en ny vurdering på om man skal kaste loss og legge utpå på bakgrunn av om det muligens er for mange padlere, svømmere og dykkere ute i dag?

2 minutes ago, Komodo said:

Skal man stoppe opp i båthavna og gjøre en ny vurdering på om man skal kaste loss og legge utpå på bakgrunn av om det muligens er for mange padlere, svømmere og dykkere ute i dag?

Padlere og svømmere gjør, hvorfor ikke du?

AlfArie skrev for 2 timer siden:

Tror index må oppdatere seg en del, 1/3 regelen ble endret rundt 1986.

Såpass ja! Må innrømme at jeg tok lappen i 1982, og har heldigvis ikke trengt å ta den på ny siden det. Irriterende når de driver og forandrer på ting??.

Men poenget er vel ikke helt feil, man må være i stand til å stoppe om noe plutselig dukker opp. Og da er det sikt, Vær og føreforhold som bestemmer farten, ikke 80 skiltet. Kan da ikke være feil det vel?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
SamH skrev 2 minutter siden:

Padlere og svømmere gjør, hvorfor ikke du?

Svømmere lar ikke være å svømme fordi det er mange som kjører båt. Hva padlere tenker og gjør vet jeg mindre om, annet enn at de tidene på året jeg ser flest padlere, er da det også er aller mest båter utpå.

Nå har ikke jeg for vane å kjøre ned verken svømmere, dykkere eller padlere. Men jeg kjører stort sett sakte, dvs. 5-8 knop, og følger med som en smed hele tiden. Dersom det er noen som kamuflerer seg med blå badehette midt i leia kan det allikevel være leit å få øye på dem dersom lyset har litt uheldig innvirkning. 

Dersom jeg er ute for å dykke gjør jeg aldri det midt i ei trafikkert lei. Det foregår normalt på plasser med minimal trafikk, og med dykkerflagg. 

Er det tøv? Jeg lar i alle fall ikke være å svømme fordi det er mange båter utpå. Men jeg legger selvsagt ikke på svøm rundt bensinbrygga på Sand Marina o.l. Mulig at de svømmerne du refererer til som lar være å svømme er de som ellers ville valgt å legge svømmeturen til sterkt trafikkerte hovedleder. I tilfelle er det jo en god ting at de holder seg på land.

Ja, det er tøv. Håpløse påstander.  For svømmere i denne konteksten er i aller høyeste grad båttrafikken et vesentlig og avgjørende kriterie for hvorvidt en skal svømme eller ikke. Samme gjelder padlere.
Hensynsløse påstander, adferd,  og holdninger som dine og andres i denne tråden er årsak.

Tror det er mange som ikke oppfatter farene, da de aldri har vært i en småbåt selv. Hadde ikke tenkt over det selv før vi kjøpte båt.

Man må bare prøve å ta hensyn til det. Det blir som med bilkjøring og barn, man vet aldri når de kan finne på å løpe ut i veien foran bilen, så da tar de fleste hensyn til det og tilpasser fart. Kjører man over noen, ser jeg for meg att det er trist å leve med et liv på samvittigheten samme hvor dum man måtte mene vedkommende var som padlet kajakken sin midtfjords.

Men nå var det svømming midtfjords det var snakk om, vanlige folk pleier nå ikke å gjøre det? Kajakker derimot

Baltic-pappa

SamH skrev 10 minutter siden:

Ja, det er tøv. Håpløse påstander.  For svømmere i denne konteksten er i aller høyeste grad båttrafikken et vesentlig og avgjørende kriterie for hvorvidt en skal svømme eller ikke. Samme gjelder padlere.
Hensynsløse påstander, adferd,  og holdninger som dine og andres i denne tråden er årsak.

Hvilke av mine holdninger mener du bidrar til at svømmere og padlere velger å holde seg på land?

38 minutes ago, Komodo said:

Er du bare ute etter å trekke opp stemningen, eller har du gått totalt fra sans og samling? Skal man stoppe opp i båthavna og gjøre en ny vurdering på om man skal kaste loss og legge utpå på bakgrunn av om det muligens er for mange padlere, svømmere og dykkere ute i dag?

Dette holder for meg.

Tror jeg selger båten og kjøper campingvogn.. eller nei vent.. telt.. eller nei vent.. jeg selger bilen.båten og kjøper popcorn og blir hjemme og låser døra og drikker øl. Eller nei vent.. kanskje jeg skader noen når jeg går ut og vanner plenen. Tror jeg graver meg en grav. Joda vi båtførere må selvfølgelig følge med. Men det må jaggu meg svømmere og. 

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...