Jump to content

Yamaha F9.9HE 2014 til 20hk?

Lasse65

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en 14 fots Pioner Active med firetakter Yamaha 9.9 (F9.9HE) 2014-modell som i henhold til selger er omgjort til 20 hk.

Da jeg så vidt får båten opp i plan med 2 personer begynner jeg å tvile på om forgasser er byttet til 20 hk. Dvs motoren virker dau. Har mistanke om at kun sperre er fjernet og den kun yter 15 hk. Hvordan ser jeg om det er byttet forgasser?

Nå er jeg litt på tynn is her, men: en forgasser sørger vel for å mikse bensin og luft før dette sendes til eksplosjonskammer (sylinder/stempel). Om denne erstattes med en forgasser beregnet på en større motor kan den således tilføre eksplosjonskammer mer bensingass, og få det stakkars stempelet til å jobbe raskere. Men: da må vel også utblåsningsrøret (eksos) også utvides. Noe som kanskje ikke er utført? Hvordan du ser om forgasser er byttet med større modell på denne årgangen vet jeg dessverre ikke. Står ikke noe nummer på forgasseren da?

noen 4T 9,9 hestere , slik som denne 9,9 hesteren er basert på samme blokk som 15 og 20hk, og kan da bytte forgasser for å bli 20hk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Lasse65 skrev On 4. juli 2018 at 20.35:

Jeg har nylig kjøpt en 14 fots Pioner Active med firetakter Yamaha 9.9 (F9.9HE) 2014-modell som i henhold til selger er omgjort til 20 hk.

Da jeg så vidt får båten opp i plan med 2 personer begynner jeg å tvile på om forgasser er byttet til 20 hk. Dvs motoren virker dau. Har mistanke om at kun sperre er fjernet og den kun yter 15 hk. Hvordan ser jeg om det er byttet forgasser?

Jus

Lasse65 skrev On 4. juli 2018 at 20.35:

Juster skru inn blandeskruven litt 1/8 turn av gangen til det blir bra funket på min båt 

Mix skrev On 6. juli 2018 at 17.53:

Hvordan gikk dette, fant du typenummer ?

Det finnes Kina kopier av disse forgasserne, om du har en av dem er jeg usikker på typenummer og/eller om det i det hele tatt er noe typenummer på en slik.

Du hadde helt rett. Fikk selger til å bytte fra 6AG til 6AH forgasser som gjorde underverker med frasparket og nå ble 20hk. Takk for tips igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...