Lasse65 Startet 4.Juli.2018 Del på Facebook Startet 4.Juli.2018 Jeg har nylig kjøpt en 14 fots Pioner Active med firetakter Yamaha 9.9 (F9.9HE) 2014-modell som i henhold til selger er omgjort til 20 hk. Da jeg så vidt får båten opp i plan med 2 personer begynner jeg å tvile på om forgasser er byttet til 20 hk. Dvs motoren virker dau. Har mistanke om at kun sperre er fjernet og den kun yter 15 hk. Hvordan ser jeg om det er byttet forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Nå er jeg litt på tynn is her, men: en forgasser sørger vel for å mikse bensin og luft før dette sendes til eksplosjonskammer (sylinder/stempel). Om denne erstattes med en forgasser beregnet på en større motor kan den således tilføre eksplosjonskammer mer bensingass, og få det stakkars stempelet til å jobbe raskere. Men: da må vel også utblåsningsrøret (eksos) også utvides. Noe som kanskje ikke er utført? Hvordan du ser om forgasser er byttet med større modell på denne årgangen vet jeg dessverre ikke. Står ikke noe nummer på forgasseren da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 noen 4T 9,9 hestere , slik som denne 9,9 hesteren er basert på samme blokk som 15 og 20hk, og kan da bytte forgasser for å bli 20hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mix Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Lasse65 skrev for 1 time siden: Hvordan ser jeg om det er byttet forgasser? Det ser du ut av typenummer på gasseren. Er den stempla 6AG er det en 9,9 Sport eller 15HK gasser. Er den stempla 6AH er det en 20HK gasser. Stemplinga sitter der forgasser deles like over pakning på flotørhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Lasse65 Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Takk for tips. Sjekker stempling når dagen gryr. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Hvordan gikk dette, fant du typenummer ? Det finnes Kina kopier av disse forgasserne, om du har en av dem er jeg usikker på typenummer og/eller om det i det hele tatt er noe typenummer på en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Toyam Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Lasse65 skrev On 4. juli 2018 at 20.35: Jeg har nylig kjøpt en 14 fots Pioner Active med firetakter Yamaha 9.9 (F9.9HE) 2014-modell som i henhold til selger er omgjort til 20 hk. Da jeg så vidt får båten opp i plan med 2 personer begynner jeg å tvile på om forgasser er byttet til 20 hk. Dvs motoren virker dau. Har mistanke om at kun sperre er fjernet og den kun yter 15 hk. Hvordan ser jeg om det er byttet forgasser? Jus Lasse65 skrev On 4. juli 2018 at 20.35: Jeg har nylig kjøpt en 14 fots Pioner Active med firetakter Yamaha 9.9 (F9.9HE) 2014-modell som i henhold til selger er omgjort til 20 hk. Da jeg så vidt får båten opp i plan med 2 personer begynner jeg å tvile på om forgasser er byttet til 20 hk. Dvs motoren virker dau. Har mistanke om at kun sperre er fjernet og den kun yter 15 hk. Hvordan ser jeg om det er byttet forgasser? Juster skru inn blandeskruven litt 1/8 turn av gangen til det blir bra funket på min båt Sitér dette innlegget Link to post
Lasse65 Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Mix skrev On 6. juli 2018 at 17.53: Hvordan gikk dette, fant du typenummer ? Det finnes Kina kopier av disse forgasserne, om du har en av dem er jeg usikker på typenummer og/eller om det i det hele tatt er noe typenummer på en slik. Du hadde helt rett. Fikk selger til å bytte fra 6AG til 6AH forgasser som gjorde underverker med frasparket og nå ble 20hk. Takk for tips igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Bra ! Da fikk du hjelpen du trengte. Fint at du oppdaterte tråden, vi har alt for mange tråder her inne som ender i løse luften. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.