Jump to content

Sleipner rattpumpe (72063) glipper over ved sving

Glødepluggen

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har en Sleipner rattpumpe (art.nr 72063) som glipper over når jeg svinger lett/sakte over, dette er mest merkbart mot styrbord sving. Hvis jeg tar i litt oppleves den helt normal , men hvis jeg svinger sakte over med lite kraft kan jeg svinge rattet 1/2 omdreining før den tar tak. Når dette skjer er rattet veldig lett å svinge på, plutselig hugger den tak og roret beveger seg. 

Det første jeg forsøkte var å lufte systemet, det jeg da oppdaget var at oljen som kom ut var rød, sannsynligvis ATF olje. Den oljen jeg helte på er helt blank og er i følge spesifikkasjonene i 

instruksjonsboken (ISO-vg-15, DIN 51524-3 ). Det hjalp ikke noe å lufte/bytte ojle , det oppleves heller som situasjonen ble verre grunnet lyd i pumpen ved sving.  Jeg kan ikke forstå annet enn at pumpen er problemet og må byttes ,men jeg tenkte å spørre her først om noen har lignende erfaringer. Det kan legges til at den gamle oljen trolig har vært i systemet i mange år uten at jeg kan si det eksakt da jeg ikke har hatt båten mer enn 2 år.  Jeg har sett hvem som forhandler Sleipner i nærområdet , men jeg er takknemlig for tips hvis noen vet om en forhandler som kan ha dette i nærheten av Vestfold. 

Jeg var ute for noe lignede på den ene styreposisjonen og byttet denne rattpumpen. Det løste problemet for meg. Ellers er de greie på support hos Sleipner.

Edited by Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei og takk for svar. Jeg byttet rattpumpen i dag og det ser ut til å ha løst probemet.  Styringen glipper ikke over lenger og kjennes i tillegg ut mye fastere enn før.