TruTor Startet 4.Juli.2018 Del på Facebook Startet 4.Juli.2018 Hei! Jeg har en Simrad AC10 med AP16 autopilot. AC10 har blitt utsatt for saltvann sannlygvis og den har blitt brent på + utgangen. Alt har virket fint til den ble brent. Kjøpte ny brukt AC10 og har koblet opp 100% riktig i forhold til den gamle. Jeg kan slå på computeren fra AP16. AC10 begynner å blinke på ene LED'en og det er således liv. Men AP16 displayet slås ikke på. Finnes det noen tips til hva jeg kan sjekke? Må den nye brukte resettes på noe vis for at de skal virke sammen? Tips tas imot med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
TruTor Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Bumper denne Sitér dette innlegget Link to post
TruTor Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 @Bonus kanskje du har noen tips her? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Hmm. AC10 er jo selve Autopilotcomputeren. Til denne er normalt kompass, rorindikator og styrepumpen tilkoblet. Til AC10 autopilotcomputeren er AP16 kontrollenheten tilkoblet via Robnet (kommer jo fra Robertson disse). Jeg forstår TS slik at systemet har spilt riktig før, og at kun AC10 (autopilotcomputeren) er skiftet ut. Kontrollenheten (AP16) er den samme som før. Du sier at du får slått på autopilotcomputeren (AC10) fra kontrollenheten (AP16). Det skulle tyde på at både kontrollenheten og autopilotcomputeren virker (siden autopilotcomputeren slås på via Robnet forbindelsen mellom AP16 og AC10. Men så begynner jeg å lure; er det ikke liv i displayet til AP16 kontrollenheten i det hele tatt? Uansett hva du gjør? Om det er slik, tenker jeg at det er noe galt med displayfunksjonen til AP16 kontrollenheten. Uansett så gjetter jeg på at man må kjøre en source update på systemet, men det er jo vanskelig å få til det om du har et svart display. Jeg har lastet ned AP16 manualen og får lese litt, men om AP16 displayet ikke tenner uansett tror jeg det er noe galt med AP16 kontrollenheten og at denne må byttes /repareres. Sitér dette innlegget Link to post
TruTor Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Bonus, hjertelig takk for svar. Dette er riktig. Systemet har fungert perfekt og så en dag jeg skulle slå på autopiloten var det ikke liv. Etter feilsøking så var AC10 uniten brent/kortsluttet. Antok da at det var kun denne som hadde fått juling og fant en ny brukt og selger er bastant på at den virket når han demonterte. Installerte så denne men AP16 vil ikke slå seg på. Når jeg setter strøm på systemet så slås ikke AC10 på før jeg trykker power on fra AP16. Da slås AC10 på, og det kommer lys på nmea led'en. Samt AC10 lager typisk "pc lyd/summing". Jeg minnes at tidligere kom det også en pipelyd fra AP16 når den slo seg på? Har åpnet denne og inspisert men ingen tegn til brente komponenter eller lignende om det skulle ha noen relevans. Er det mulig at AP16 kan ha kortsluttet samtidig som AC10 tok kveld? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 TruTor skrev for 2 timer siden: ... Er det mulig at AP16 kan ha kortsluttet samtidig som AC10 tok kveld? Kortsluttet eller annet, jeg vil jo si at det lyder som en hardwarefeil i AP16 kontrollenheten om displayet er helt svart. Uansett manglende oppsett eller annet, så burde det virke. Så mitt beste tips er at AP16 kontrollenheten også er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.