Jump to content

Sprekker akterspeil

HappySnatch

Recommended Posts

Vurderer anskaffelse av båt for første gang. Har sett på en del forskjellig. Og idag kom over et emne jeg virkelig kunne tenke meg da båten hadde det meste av det jeg ser etter. Alt så tilsynelatende bra ut. Helt til jeg ser noen voldsomme sprekker i akterspeilet på båten. Ta en titt på bildene. Jeg er ingen fagmann, ei kan jeg jeg skryte på meg god erfaring med båt men må innrømme at det gikk noen røde lamper i toppen når jeg så disse sprekkene. Båten koster beskjedne 140’ inkl en flott brendrup boogiehenger fra 2010. Hva mener landets båtentusiaster om sprekkene? Kan akterspeilet i verste fall forlate båten. Kan det repareres? Vil det lønne seg? 

B3E20762-3D66-4922-A8EB-86B816A84579.jpeg

FC0675C0-C583-4C53-B8F0-D278C1AB213A.jpeg

FBA58D97-0EF2-40B1-9883-CCE770225C6B.jpeg

Små krakkeleringer vil alltids forekomme, gelcoaten (det hvite toppskiktet du ser) er sprøere enn underlaget. Her viser bildene sprekker som sannsynligvis går noe ned i selve glassfiberlaminatet, altså kan det være snakk om delaminering av glassfiberlaminatet under gelcoaten, noe som betyr redusert styrke.

Kan komme av stor belastning i forbindelse med hopp med båten, for stor motor, osv. 

Sannsynligvis ramler ikke akterspeilet av i fart, men hadde nok sett meg om etter andre båter uten slike skader for din første båt var jeg deg. Alt er mulig å reparere, men ønsker du starte din epoke som båteier med reparasjoner?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Skudd fra hofta; i verste fall ser dette ut som frostsprengning. De aller fleste båter har jo kryssfiner i speilet. Dersom fineren blir vasstrukken og fryser vil den sprenge i den retningen som sprekkene her indikerer. Når det er sagt så skal det vel mye til at speilet er så vasstrukkent så langt over vannivået.

Jeg ville styrt unna. Jeg kjøpte en gang båt med lignende problem som sku være fiksa. Men den sprakk opp igjen første tur. Var skader inni skroget/spant og mye rart som ikke var synlig. Tror skaden kom i forbindelse med en grunnstøting.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

for å kunne si noe mer her om dypereliggende skader så tenker jeg gelcoaten må slipes vekk slik at man kan se om det er skader i laminatet under 

Har selv hatt lignende sprekker i gelcoaten i min wesling etter grunnstøting, selv om motoren spratt opp slik den skulle. 
(med medfølgende skade og reparasjon) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg vil si at det er vanskelig å bedømme dette uten å slipt bort noe gelcoat. Som de andre sier her kan det være alt fra krakelering i gelcoat til strukturelle skader under. Nå synes jeg det ser ut som det er mer enn bare krakelering på venstre side sett bakfra. Det er for så vidt ingen problem å fikse, men jeg ville ikke betalt den prisen med de feilene som de ikke sier noe om i annonsen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...