Farnorth Startet 5.Juli.2018 Del på Facebook Startet 5.Juli.2018 (redigert) Beklager om jeg bruker mye av Deres tid..... Men jeg blir ikke klok på dette med seiling (blir heller ikke klok på meg selv.....). Jo mer jeg leter, leser og ser, dess flere spørsmål popper opp i hodet mitt. Og nå har jeg oppdaget forskjeller på mastene på seilbåtene. Noen har gjennomgående master, andre har ikke. Tenker at løsningen med gjennomgående master har fordeler med at det er støtte i kjølen.....? Men at det er et lekkasjepunkt mellom dekk og mast...? Likeledes tenker jeg at en mast som ikke er gjennomgående og stopper/står på dekk er mer "ustødig/svakere", men har ikke lekkasjepunkt....? Komfort og romfølelse kan man gjøre kompromisser med, men det er uaktuelt å godta noe som setter sikkerheten på prøve. Regner med at både gjennomgående og ikke gjennomgåede løsninger er like godt gjennomprøvd? Kan en uerfaren seiler gjøre noen fatale feil med hensyn til seilføring som kan ødelegge mast, rigg innfesting? Sikkert noen der ute som har mye god erfaring. :-) God sommer!! Og seil sikkert!!! Redigert 5.Juli.2018 av Farnorth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Vel i gamle dager var mastene på seilskutene alltid gjennomgående og sto på et kjølsvin som lå oppå spantene over kjølen. Dagens seilbåter har vel som oftest en mast som står på dekket. Men under dekket der masten står vil det vøre en maststøtte som går ned i mot skutebunnen og tar opp presset fra masten slik at ikke dekket må bære det. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 min neste båt skal gjerne ha mast som står på dekk. Har hatt gjennomgående nå på to båter, og det er alltid noe vann som kommer inn. Spesielt på vinteren er det irriterende. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Farnorth Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Bårdp skrev 24 minutter siden: Vel i gamle dager var mastene på seilskutene alltid gjennomgående og sto på et kjølsvin som lå oppå spantene over kjølen. Dagens seilbåter har vel som oftest en mast som står på dekket. Men under dekket der masten står vil det vøre en maststøtte som går ned i mot skutebunnen og tar opp presset fra masten slik at ikke dekket må bære det. Ok. Så det er det som er kjølsvin ja..... Lærte noe nytt nå også. :-) Takk. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Framtia skrev 6 minutter siden: min neste båt skal gjerne ha mast som står på dekk. Har hatt gjennomgående nå på to båter, og det er alltid noe vann som kommer inn. Spesielt på vinteren er det irriterende. Ja. Ser for meg at det må være irriterende. Og plassen må vel også bli større under dekk.....? Men er det en sikker, robust, holdbar løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Man må ha understøtting mellom kjøl og dekk, så innvendig er det ingen forskjell mhp plass. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Midtpinne Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Bårdp beskriver det ganske bra. Jeg har ikke vært borti båter der masten står uten støtte mot dørk. Du får en påle ned til dørken under masta uansett, så lekkasje er vel poenget som betyr noe. Hos meg har jeg lekkasje i dekket, litt i forbindelse med masta og litt lengre unna. Jeg har løst dette foreløbig med plastikk som leder vannet vekk, som en takrenne. Er forsåvidt i prosessen med å tette dekk nå. Jeg regner med det som kommer inn ved masta kommer i forbindelse med ledninger som er trukket gjennom dekk der. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 (redigert) Det blir ikke noe mer plass, masten må uansett ha en støtte under dekk. Det detter ikke flere dekkmonterte master enn gjennomgående. Det er stagingen som avgjør. Hulda har mast på dekk. Hele båten er tett som en flaske. Ingen lekkasjer noe sted. Uansett vær, sommer eller vinter. Redigert 5.Juli.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Hmmmmm Ok..... Men når jeg ser på og sammenligner bilder av en Comfortina 32 og en Omega 30, så er det jo forskjell under dekk. Hvordan er støtten til Omegaen? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Du ser ikke støtten til Omegan på salongsbilder.....den står framfor skottet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Farnorth Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Ok. :-) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 (redigert) Det er normalt ingen lekkasje mellom gjennomgående mast og skrog, om alt er gjort riktig. I en mast kan det bli kondens innvendig i masta, som renner ned i masta. For å unngå at vannet kommer ned i båten er det laget dreneringshull i masta. På nivå med dreneringshullene er det satt inn en propp av ekspanderende skum. Midt i proppen kommer det opp et rør, som stikker høyere enn proppen. Gjennom dette røret føres ledninger gjennom. Regn kan komme inn i masta, gjennom de åpninger fallene går ut gjennom. På min Omega 36 var dreneringshullene under mastekragen! Da rant det vann på utsiden av masta under dekk. Jeg fikset dette med å fylle på mer skum, slik at nå kommer vannet ut gjennom hullene hvor fallene går inn i masta. Redigert 5.Juli.2018 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Nja, det at det normalt ikke er lekkasjer, er en sannhet med modifikasjoner arkmarin. Jeg kjenner få, om ingen, som ikke har slitt med å unngå vanninntrengning. Og ulike masteprodusenter har ulike løsninger for å unngå det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hakkannen Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Vanninntrengning er hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker meg gjennomgående mast på neste båt. På tross av forsøk fra både produsenten og meg selv på tette renner det godt når regnet står på feil vei (regn rett inn i mastesporet, har rullemast). Noe som igjen fører til at det alltid vil være et fuktigere klima under dørken enn i en båt uten gjennomgående mast. Pumpa får ikke med seg alt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Jeg har vokst opp i seilbåt med dekkmontert mast uten støtte rett ned under masten. Regner med at det var noe heftige spanter i området, men altså ingen rett støtte rett under mast. Som f.eks i denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117321701 og denne http://www.sailguide.com/batfakta/1127 Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Det er støtte. Men støtten kan være i form av et tverrskott. På Hulda ser nå støtta ut som en litt kraftig dørkarm. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Lars Martin skrev 59 minutter siden: Jeg har vokst opp i seilbåt med dekkmontert mast uten støtte rett ned under masten. Regner med at det var noe heftige spanter i området, men altså ingen rett støtte rett under mast. Som f.eks i denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117321701 En IF har omtrent like mye glassfiber som en 3 ganger så stor båt, så ikke overrasket over at det fungerer. Hadde den vært bygd med dagens teknologi hadde den antageligvis veid under halvparten. Nye båter har ingenting å gå på, så der det er belastninger må det komme forsterkninger. Vanninntrengning behøver ikke å være noe problem. De to siste båtene jeg har seilt mye har begge gjennomgående mast, og ingen lekasje. Har også hatt båter med mye lekasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Det er jeg klar over. Ville bare poengtere at det finnes båter som fungerer helt fint uten å ha støtte direkte fra mastefot, gjennom salongen og ned til kjølsvin? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 disse har ofte en eller flere relativt stor bjelker som ligger under plasten.....så før man ut kraften i skotten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Vindøyet Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Jeg har mast som er gjennomgående. Normalt regn går helt fint, men de ganger det kommer styrtregn inn bakfra kan det blir noen dråper som følger masta ned. Har Seldén mast. Anser ikke dette som noe problem, og er ikke avgjørende for valg av rigg. Men et annet moment som ikke er drøftet i denne saken ennå er trimmemulighetene en gjennomgående mast har fordi det er to holdepunkter (kjøl+dekk) som bidrar til bøy i masta. Nå kan jo en on-deck-mast og så trimmes, med da er man avhengig av riktig rigging med stag. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Det finnes en fordel med gjennomgående mast, og det er holdfasthet... med gjennomgående mast reduseres knekklengden.....hvilket gjør att en riggkonstruktør kan velge en klenere masteprofil / vilket gir mindre vekt i riggen. herr Euler.....for de som lest litt statikk se lastfall 3 (på dekk) og 4 (gjennomgående) https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Knäckning#/media/Fil%3AL-knickfestigkeit.png Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ravddo Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 (redigert) Jeg var igjennom denne vurderingen etter mastebruddet. Jeg vurderte selv gjennomgående mast da jeg ville få bedre støtte i langskipsretningen mente jeg. Fikk tilbud fra flere mastelevrandører og det var ingen som sa direkte at det ene var bedre en det andre. Men da min båt er veldig flatbunnet, uten kjølsvin ble jeg rådet til ikke å sette gjenomgående. Når det gjelder masten så blir den dimensjonert fra mastebygger til hvordan den skal monteres og krefter den blir utsatt for. Profil og vinkling/innfestning tilpasses da kreftene. Når det gjelder trim blir storseilet sydd med mastekurve avhengig av hvordan masten er. Er den gjenomgående krummer den jevnere nedenfra og må kuttes anderledes en om den står på dekk. Riktig mastekurve er et samarbeid mellom seilmaker, mastebygger og den som trimmer riggen. Ikke uten grunn at seriøse regattabåtprodusenter tar med mastebygger og seilmaker allerede ved design av båt. Jeg måtte således sy om forliket på storseilet for å tilpasses ny masteprofil. Da tenker jeg ikke kun på sleider og innfestninger men hele forlikskurven. Myk mast=mere krumma rigg etc. Jeg er heller ikke helt i mål med slik jeg vil ha det for at båten skal gå best. Regner med at i løpet av sommerferien får trimmet den siste finpuss. Omega 30 har gjenomgående mast. Den står plassert oppå en innerliner i plast som er støpt fast i skroget. Jeg har ikke sett noe svakheter på min far sin båt i dette området. 100% tett er den ikke! Det diskuteres også heftig på andre internasjonale forum. Jeg har fulgt litt med på disse. Veldig ofte blir argumentet om båten skal offshore så vil det stå igjen en del av riggen ved mastebrudd noe som kan brukes til nødrigg. Om det er et holdbart argument.... Står den på dekk er det jo mindre fare for å ødlegge skroget/overbygning... Ellers støttes Gunga Din som svarte mens jeg skrev. Redigert 5.Juli.2018 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Farnorth Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 arkmarin skrev for 4 timer siden: Det er normalt ingen lekkasje mellom gjennomgående mast og skrog, om alt er gjort riktig. I en mast kan det bli kondens innvendig i masta, som renner ned i masta. For å unngå at vannet kommer ned i båten er det laget dreneringshull i masta. På nivå med dreneringshullene er det satt inn en propp av ekspanderende skum. Midt i proppen kommer det opp et rør, som stikker høyere enn proppen. Gjennom dette røret føres ledninger gjennom. Regn kan komme inn i masta, gjennom de åpninger fallene går ut gjennom. På min Omega 36 var dreneringshullene under mastekragen! Da rant det vann på utsiden av masta under dekk. Jeg fikset dette med å fylle på mer skum, slik at nå kommer vannet ut gjennom hullene hvor fallene går inn i masta. Vil det si at det står mye vann inne i masta?? Ser for meg at hullene til fall etc er litt høyere opp på masta? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 (redigert) Masta bør ha dreneringshull helt nede ved den innvendige tettingen. Vann som står innvendig i masta kan gi frostsprengning. Virker som mange regattabåter nå tegnes med mast som står på dekk, tidligere var det helst turbåter som hadde dette. Redigert 5.Juli.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Ved valg av bruktbåt hadde jeg ikke bassert valget på om masten gikk igjenom eller står på dekk. På Volvo 65 som ble brukt i Volvo ocean race var masten plassert på dekk så det gjelder ikke bare på turbåter. På moderne båter blir det mindre og mindre brukt store genoaer. Da skjøtes forseilet på innsiden av vantene. Det gjør at salingene gjøres bredere og dermed mere støttende. Det viktigste er at de som har designet riggen gjør jobben sin. Mitt inntrykk er at rigger på moderne båter er sterk nok men at ofte dekksutstyr blir lagt mindre penger i og derfor blir underdimensjonert. Da tenker jeg på båter i volum markedet. Når rigger ryker er det ofte feil på trim/oppsett. Noen ganger er det feil på ting som ryker. Min erfaring er at master tåler sinnsykt mye mere en man skulle tro! På værftet jeg var med min båt var det en god miks av gamle og nye båter med brukket rigg! Heldigvis er et mastebrekk ofte udramatisk. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.