Hulda Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Da jeg snekret skroget på Hulda, var valget fritt. Grunnen til at det ble mast på dekk: 17 meter mast hadde blitt 19,2 meter. Jeg hadde fått et ekstra hull i båten. Mange kompiser opp gjennom årene har tapet, skummet, borra og limt. Lekker neste år uansett. Bortsett fra massive skøytemaster. De forårsaker også lekkasjer i dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Ett viktig aspekt ved forsøk på tetting av gjennomgående mast er å tenke på evt fremtidige installasjoner. Brukes det for mange smarte tetteprodukter blir det et H...... å trekke nye kabler. Jeg har staket opp, trukket nye kabelgater og tettet rett. Hos meg er det nå ingen lekkasje i min gjennomgående mast. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Farnorth skrev for 8 timer siden: Vil det si at det står mye vann inne i masta?? Ser for meg at hullene til fall etc er litt høyere opp på masta? Det står ikke vann i masta, da overkant av "proppen" er på høyde med hullene fallene går ut gjennom ved dekket. Når masta står på dekk er det ikke mulighet for lekkasjer, bortsett fra eventuelle ledningsgjennomføringer. Gjennomgående mast har ikke lekkasjer om alt er gjort riktig, men det gir mulighet for lekkasje om nå er galt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 13 hours ago, Framtia said: Man må ha understøtting mellom kjøl og dekk, så innvendig er det ingen forskjell mhp plass. Mja, det er jo ofte en litt mer beskjeden "stang" under dekk ... men det tar plass likevel. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 7 hours ago, ravddo said: Ved valg av bruktbåt hadde jeg ikke bassert valget på om masten gikk igjenom eller står på dekk. På Volvo 65 som ble brukt i Volvo ocean race var masten plassert på dekk så det gjelder ikke bare på turbåter. Jeg hadde en Express en gang. Desto mer jeg stramma vantene, desto mer sagga taket. Det betyr ikke at alle bruktbåter med mast på taket har problemer, men at man bør google båttypen for kjente problemer før man kjøper. For det meste er det uproblematisk vil jeg tro. Har også hatt en Rush 77 med mast på taket, der var det ingen problemer med sagging. Volvo Ocean båtene måler hele tiden stress i kjente bruddpunkter, leste jeg et sted, så kan man spare litt vekt her og der uten fare for alvorlige overraskelser. Litt usikker på om de holder seg så mye tørrere av at masta står på taket Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 (redigert) 15 hours ago, Farnorth said: Kan en uerfaren seiler gjøre noen fatale feil med hensyn til seilføring som kan ødelegge mast, rigg innfesting? Tja, det er vel mer erfarne regattaseilere som pusher båten max som er i faresonen. Men; noen rigger har lensetakler; "stag" som går fra innfestingen av forstaget og tilbake til feste på hekken, på hver side. Dette for å motvirke kreftene fra forstaget og holde dette stramt. Man må da slakke le lensetakkel og stramme lo på kryss. På noen rigger er dette mest ment som en trimmeanordning, mens på andre er ikke riggen i toppen (pga. uheldig med mye vekt høyt oppe) dimensjonert for at akterstaget skal gjøre denne jobben alene. På masthead-rigg går det fint siden akterstag og forstag er festet like høyt opp i masta, men på brøkdelsrigg blir det en "vektarm" fordi akterstaget er festet høyere oppe enn forstaget. Så det er vel da mulig å kløne det til om man har en slik rigg og det blåser mye. Dog; De fleste båter med brøkdelsrigg har bakovervinklede salingshorn, og overvant som er festet i samme høyde som forstaget, slik at disse hjelper til med å motvirke kreftene fra forstaget. Akterstaget da blir da noen ganger mest til trimming av mastebøy (flate ut seilet i mye vind) og hjelpe til med å stramme forstaget, og blir da ikke egentlig nødvendig for at masta skal stå, det sørger vantene for. Slike brøkdelsrigger pleier ikke å ha lensetakler, og det er i det heletatt ikke så vanlig. En annen tabbe man kan gjøre som nybegynner er å kjøpe en båt hvor riggen er dårlig vedlikeholdt. Da kan det skje kjedelige ting uten at man egentlig har gjort noe dumt mens man seiler ... Redigert 5.Juli.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Sånn er det. Vi skal absolutt dra alt til det poengløst ekstreme. Faktum er uansett at en mast må supporteres av en like stor og motsatt rettet kraft. Det er fysikk på folkeskolenivå. Så om en Express sægger, så er den overlastet og/eller dårlig konstruert. I Son var det for mange år siden på land en regattamaskin i kaldbakt finner. Gjennomgående mast plassert rett foran finnekjøl. Båten ble satt på land for vinteren. På vårparten hadde masten begynt å bulke bunnen utover. Og kjølen var på vei inn i båten. Konklusjon: Ikke kjøp båt med finnekjøl og gjennomgående mast. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Riggen er dimensjonert etter båtens rettende moment. Så hvis riggen er i orden kan man ikke overbelaste den ved normal seiling. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
pacuare Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Når jeg tenker på hvilke krefter vi belaster riggen med på regattaseiling er det umulig å få til noe tilsvarende på turseiling. En stor forskjell er at vi alltid vedlikeholdt alt ustyret veldig godt. Vil forresten ikke ha rigg uten lensetakler. Selv på en turbåt bruker vi dem ofte. Får en helt annen kontroll over seilene. Kan velge både forstagsspenning og mastebøy fritt. På havet stopper den pumping i bølger. Som en digresjon til kommentaren over om akterstag og lensetakler, på to båter har jeg tatt av akterstag for å spare vekt. Da er det ingenting annet enn lensetaklene som holder masta bakover. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Joda, lensetakler er sikkert fint når man vet hvordan de brukes. Virker lensetakler vesentlig bedre på pumping enn vanlige overvant og vinklede salingshorn? De er vel stort sett festet på samme sted i riggen? Er det fordi man kan slakke dem litt v. pumping? Anyways, for en nybegynner ville jeg i første omgang hoppet over lensetakler, ihvertfall om riggen er avhengig av dem for å stå. Når man seiler alene, hvordan er det å håndtere både fokkeskjøter og lensetakler når man slår? Alternativt; for en nybegynner når det gjelder rigg-trimming er det sikkert en god ide. Og man kan sikkert komme seg fort opp fra helt grønn til et nivå hvor det blir interessant. Kjedelig da om man opplever at man har vokst fra båten allerede første sesongen. Men på den annen side er det så mye å lære om seil og riggtrim, selv uten lensetakler, at det vel egentlig ikke blir noe problem? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Mitt poeng ved å svare trådstarter var å si at jeg er sikker på at å ha gjennomgående mast kontra å stå på dekk ikke går på sikkerheten løs. Begge deler fungerer utmerket og taes hensyn til når man designer riggen. At noen båter kan ha svakheter over tid er jo tilstede og bør jo ordnes opp i. Riggen skal stå fast! Desverre er det veldig mange turbåter jeg møter som har rigger som henger å slenger. Det funker jo bra så lenge båten ikke belastes mye. Seilegenskapene blir imidlertid dårligere også. Min påstand er at flertallet av seilerene har liten eller ingen forståelse for hvordan riggen skal settes opp for å tilpasses seilets form, båtfart og sikkerheten. For min del har jeg kun funnet ut å lite jeg egentlig kan, men jeg synes det er interesant og har brukt mye tid på dette. Jeg har også recuttet storseil i samarbeid med seilmaker for å gjøre ting enda bedre. Skal man kjøpe båt å ikke har greie på rigg er vel en riggsjekk av rigger en god investering. Er man tilstede selv da kan man jo lære noe også! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Ventus Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Fin og enkel artikkel; https://www.classicmarine.co.uk/articles/guide-for-gaffers/155-staying-put Det viktigste er at designet utført er godt og riktig. Har man mast stående på dekk er det forsterkninger ett sted så klart som leder kreftene og fordeler dem. Er det mast mot kjøl må det uansett være tilstrekkelig styrke i innfestingene til stående riggingen. Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Utrolig mange gode poeng og kommentarer her. Lærer mye jeg. Takk til dere alle. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Jeg har mast på rufftaket med kraftig støtte under, og isolert skrog. Jeg er helt "allergisk" mot saltvann, ferskvann, kloakk, gråvann, diesel og olje i bunnen av båten. Det skal være helt tørt i bunnen fordi: 1. Da lukter det ikke noe. 2. Det er lett å vaske hele bunnen en gang i blant. 3. Jeg finner andre små lekkasjer fortere. Punkt 3 har vist seg viktig ved 4 anledninger. Dusjsilen lakk en liten stripe ned til kjølsvinet, Trykkvannet lakk en tilsvarende stripe ved pumpe og ved en tilkoblingen. Loggen måtte ha ny pakning, og lakk ei stripe. Kjølekompressorens rør var dårlig isolert og frøs kondensen, som igjen skapte ei stripe til kjølsvinet ved gitte anledninger. Alle 4 gangene så var det meget lite som kom, men absolutt synlige spor i et ellers tørt miljø. Jeg har løftet av og satt på master på noen båter, og gjennomgående master er mer "knot" å få av og på plass. På turbåt holder jeg følgelig en knapp på ikke-gjennomgående mast. Mest fordi det er mindre sjanse for lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.