Jump to content

Drikkevand i varmen - lange slanger.

MajorAndy

Recommended Posts

Som så mange andre, så bruger vi ikke vandet fra bådens vandtank til drikkevand, men henter i stedet frisk vand fra en hane og opbevarer det i køleskabet i en dunk eller karaffel. 

Men i disse varme dage, så oplever vi jo alle, at vandet på bryggerne er utroligt varmt når det har stået en dags tid i en solvarm plastlange. Tanken om at drikke vand, der har stået i 45 grader eller mere i hele og halve døgn i en slange tiltaler mig ikke. Så når jeg tapper drikkevand, så står jeg længe og venter indtil der kommer frisk vand ud af slangen. 

I denne tid er der vandmangel overalt - især på øerne. På Tjörn er der vandingsforbud og forbud mod bådvask, så det virker som spild af vand at lade masse af liter varmt vand løbe ud på Bryggen for at hente 1-2 liter drikkevand.

Man kan jo købe drikkevand i flasker, men dels skal de jo bæres fra købmanden, dels er der aspektet med plastflasker mm.

Hvad gør I for at sikre frisk og godt drikkevand i varmen? Og har I bekymringer ved at tappe vand fra sommervarme haveslangen?

Av prinsipp kjøper jeg ikke vann i Norge! Vi tar med vann fra springen i båten til å drikke (pluss noen øl og en treliters pappvin). Det går som regel an å finne en vannkilde som er nær grunnen, så en slipper å tappe masse vann for å få det kaldt. For eksempel i vaskerommet eller på toilettet i marinaen.

Dersom en tapper fra slangen i marinaen og har noia på bakterier går det jo an å spyle direkte i kanna uten å putte slangen nedi . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hadde en god og lang drøs med ei som er forsker (UiS). Hun har bakterier som spesialfelt, blant der legionellabakterien. Ble en skikkelig oppvekker for min del, selv om slike samtaler gjerne fører til at man går og tenker «worstcase» litt mer enn man gjerne trenger:giggle:

Risikoen for legionella i varme vannslanger på kaien (og i rørene som ligger langs skutesiden) er til stede hvis vannet får stå ei stund med temperaturer ideelle for bakterievekst. Derfor; kombinerer så og si alltid vannpåfylling med en liten vaskejobb i forkant (alltids en fuglebæsj eller annet som kan tas), da får friskt vann renne gjennom slangen før påfylling av vanntankene. I tillegg tilsetter jeg litt klor ved påfylling hver tredje-fjerde gang, for å unngå bakterievekst etter berederen. 

Drikkevann has på egne vanndunker med tappekran (anbefales, har i tillegg stor åpning i andre enden og er lette å vaske skikkelig). Har hatt mine kanner i noen år nå, de virker som god kvalitet selv om de ikke koster skjorta.

Skal jeg tappe vann fra ukjent slange har jeg ei gammel Jif-sprayflaske med noe fortynnet Klorin på stående som jeg sprøyter på enden av slangen. Gnikker kjapt i tillegg (ser fort litt feil ut) før jeg spyler av. Gidder/orker ikke bli liggende på grunn av bakterieforgiftning, så noen få små tiltak skader ikke. Kjører samme opplegget på dusjhodene i båten hvis de har stått ei stund uten å bli brukt.

He he, jeg har drukket et glass med vann siden vi dro på ferie 13. mai, - for å skylle ned en hodepinetablett. Men hunden får vann fra båtens tank som fylles fra slange i havn. Der lar jeg alltid vannet renne til det blir nogenlunde kaldt. Og Max har ikke hatt mageproblemer i hele ferien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 13 minutter siden:

Har også sprit til invortes bruk.

Hvilket blandingsforhold bruker du? Ett glass vann per glass sprit? :giggle:

Disse tablettene man kan putte på vanntanken, er de effektive? Jeg har vokst opp med å drikke fra vanntanken og vi var aldri syke i båten. Men innser jo at man skal være bevisst på hva man gjør.

Bruker dere å koke vann til kaffe fra vanntanken, eller går det på egen vannkanne til det også?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vannet fra tanken filtreres for virus og bakterier. Brukes til kaffe. Invortes sprit: 50/50. Bruker ikke tabletter. For meg spiller det ingen rolle om det går 250 meter glovarmt og fastmontert rør utover brygga med 15 meter hageslange i enden. Flasker blir fylt på toa. Forøvrig spesifikk anbefaling på Odden Havn, Danmark: Fyll kanner med drikkevann fra kran i 'servicehus', dansk for dass/dusj.

Grand Banks jr skrev 36 minutter siden:

Bruker dere å koke vann til kaffe fra vanntanken, eller går det på egen vannkanne til det også?

Vi bruker vannet fra båtens vanntank som er fyllt via slanger på bryggen til alt unntatt å drikke "naturell", altså til kaffe, potetvann, vann ril ris osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har drukket springvann i båten alltid, i alle båter jeg har hatt. Kan ikke si jeg har merket noe bieffekter av det.

Det sagt, så er ikke vann det det går mest av når jeg er tørst, men litt blir det. Har en flaske vann rett fra tanken i kjøleskapet til tørstedrikke. 

Det vannet vi drikker mest av er kaffe, men det er jo kokt da...

Lar vannet renne litt før jeg tapper drikkevann, så slangevannet er vekk.

Samme ved fylling av tank. Venter til det er kaldt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev 4 minutter siden:

Det vannet vi drikker mest av er kaffe, men det er jo kokt da..

Ja, med kokekaffe er en trygg.  Vi koker opp vannet på god gammeldags kaffelars(!) og rører så inn kokemalt kaffe. Skulle kokekaffien blitt helt perfekt, burde vi hatt kaldt vann på kjelen, rørt inn kokekaffen og varmet opp forsiktig til kokepunktet som vi gjør hjemme. Men et øyeblikks uoppmerksomhet, så koker det over med kaffegrut over det hele.

Som også skrevet ovenfor, så der der jo - ud over 25 meter slange - også 200 meter sort plastrør, som vandet ligger i. Her i Sverige ligger det jo oftest direkte på klipperne. Så jeg kan vente i evigheder på at vandet bliver koldt.

det koldeste vand heromkring er det, der kommer fra min egen vandtank...

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@Ida Marie III, hva renser du tanken med? Jeg har helt tom vanntank nå, og tenkte en rens før jeg tar den i bruk.

Det er noen tabeletter jeg får kjøpt på Maritim..alle båtbutikker har noe lignende.. fyller opp med vann... åpner alle kraner så det skummer ut der også..lar det stå et døgn...så tømmer jeg...og etterfylle et par ganger for å skylle ut.. 

Har også grovfilter før pumpen...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Vi har en 10 liters vannkanne til drikkevann og legger en 1.5 liters i kjøleskapet eller fryseboks slik at det blir godt og kaldt. Vann fra tanken synes jeg smaker litt rart men bruker det dersom det kokes først. Kjøpte slike vannrense-tabletter en gang men da sto det «1 tablett til 1 liter vann» og med 120 liters vanntank så sier det seg selv at det ikke går.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det er vel to typer tabletter. Den ene for å desinfisere tanken og skylle ut etterpå. Da kreves det mange tabletter og da tenker jeg det er like greit og mye billigere å bruke klorin? Ellers finnes det tabletter som man tilsetter i drikkevannet for å fjerne bakterier. Man kan så drikke vannet med tablettene tilsatt. 

Synes det er like greit å kjøpe det billigste flaskevannet i butikken til drikkevann. En ting er de meterne med slange fra kranen, en annen er de 200m med slange ut på brygga. I tillegg til bakterier så er det jo en problemstilling med å frakte drikkevann i plast. Da skal det være an en viss kvalitet og ikke for gamle. Ellers kan vi få i oss uheldige stoffer fra plasten har jeg skjønt. Det er i alle fall ikke noe jeg vil utsette barna for. Har man tilgang til en kran inne på land så er det jo en annen sak. 

Hos oss drikker hele familien vann rett fra tanken i båten. Ungene er flinke til å drikke vann når de er tørste, og vi blander også saft med det vannet. Far i huset er nok flinkere til å drikke vann som er premixet med en gitt malt/humle blanding :giggle: 

Vannet hos oss smaker alltid friskt og godt, hvis ikke hadde jeg ikke latt ungene drikke det. Vår prosedyre for vannghygiene er som følger:

• Hver vår heller jeg på en stor flaske med klor rett på tanken (1,5 liter), og fyller opp med vann. Fyller til det renner ut av lufting og opp av påfyllingshullet, og tapper i alle kraner. 
  • Klorblandingen får stå et eller to døgn.
  • Tanken tappes for vann og skylles med friskt vann tre ganger.
  • Det er fremdeles en aldri så liten eim av klor etter skylleprosedyren, men klorinnholdet er nå så lavt at det ikke spiller noen rolle.
  • Ved fylling av vann er jeg meget selektiv og nøye. Jeg har en 1/2 m. lang slangestuss med gardenakobling og en 3/4" kuleventil liggende i båten. Dersom det er gardenakobling på slangen på kaia kobler jeg på denne. Da har man ingen fysisk kontakt med den utvendige delen av slangen ved fylling. Evt. innvendig kontaminasjon blir skyllet vekk når man flusher slangen.
  • Det hender også at jeg setter på gardenakobling på slangen på kaia hvis den ikke har, men uansett vasker jeg den ytterste halvmeteren av slangen godt med vann. Dersom slangen ikke er veldig slitt og ru i overflaten er det ikke noe problem å vaske vekk bakterier. Det får være grenser for hvor paranoid man skal være. 

Tabletter som setter smak på vannet vil jeg ikke ha på tanken. Vannet skal smake friskt og godt. Drikkevannet i Norge er i absolutt verdensklasse når det gjelder kvalitet!

Plastkanner med drikkevann gidder jeg heller ikke ha stående. Det blir bare i veien. Derimot hender det at jeg tar med en ekstra 20 liters dunk dersom vi kommer til å ligge lenge i uthavn. Går tanken tom har man da alltids nok vann et par dager til. Annen drikke er det alltid plenty med ombord.

Hakkannen skrev for 20 timer siden:

Risikoen for legionella i varme vannslanger på kaien (og i rørene som ligger langs skutesiden) er til stede hvis vannet får stå ei stund med temperaturer ideelle for bakterievekst. Derfor; kombinerer så og si alltid vannpåfylling med en liten vaskejobb i forkant (alltids en fuglebæsj eller annet som kan tas), da får friskt vann renne gjennom slangen før påfylling av vanntankene.

Smart prosedyre :thumbsup: Pleier også å gjøre det samme, men ikke hver gang.

Hakkannen skrev for 20 timer siden:

Skal jeg tappe vann fra ukjent slange har jeg ei gammel Jif-sprayflaske med noe fortynnet Klorin på stående som jeg sprøyter på enden av slangen. Gnikker kjapt i tillegg (ser fort litt feil ut) før jeg spyler av. Gidder/orker ikke bli liggende på grunn av bakterieforgiftning, så noen få små tiltak skader ikke. 

Omtrent som vi gjør altså, bortsett fra at jeg ikke bruker klor, jeg gnikker kun mekanisk med hendene. Bakteriene forsvinner da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...