Grand Banks jr Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 @Komodo, tåler systemet å stå med klor i en uke? Vannpumpe, pakninger, varmtvannstank etc. Skal reise bort nå fra båten, og lyst til å benytte muligheten til kloring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Systemet tåler det. Men du kan jo redusere konsentrasjonen. Jeg hadde i klor litt for lenge, og smakte klor et helt år etterpå. En liten skvett burde være nok. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 (redigert) Som 2-3 dl? Tanken er 150-200 liter. Redigert 7.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Hmm... Når jeg leser overstående så blir jeg nesten litt smånervøs på egne vegne.. Eneste prosedyren vi har hatt er å bruke så mye vann vi kan i begynnelsen av sesongen. Første fylling så lar jeg kranene i båten stå å renne lenge, da kommer det en del flak av biofilm fra forrige sesong som har tørket og sprukket opp, for å så bli skylt ut når en fyller på våren. Bioflimen ligger i hovedsak fra pumpe og ut så det skylles kjapt ut, (har filter før pumpa) er som regel helt borte etter første tankrunde. Så drikker vi vann.. . --- Forrige båten hadde plasttanker, det ga en del smak på vannet. De rustfrie vi har nå gjør ikke det. Om vi skal drikke vann til måltid så kjører jeg et par flasker i sodapoppen og lager boblevann, det blir friskt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Lar alltid vannet i slangen renne litt, tørker av tuten før eg stapper den i påfylling, og til slutt fylles vannflaskene for drikkevann som lagres i kjølen. Har aluminiumstank så eg har ikkje turt å rensa med noko ennå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Det er altid slik på dette forumet. Uansett, ting blir dratt til det helt ekstreme, helt utafor ramma. Hvor mange har blitt bekreftet syke av vannet om bord? Ingen? Forbud fra myndigheter? Ikkeno? Slapp av. Personlig Hulda: drikker ikke vann fra alutank. Har ikke problemer med slemmet stål eller rustfritt. Langtidslagring plast, nix. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Hulda skrev 32 minutter siden: Det er altid slik på dette forumet. Uansett, ting blir dratt til det helt ekstreme, ..... ... ... Personlig Hulda: drikker ikke vann fra alutank. Absolutt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Begrunnelse: Al har et mekanisk svakt oksidskikt, Al2+. Det vil jeg ikke ha invortes. Kun min personlige oppfatning. Det blir hundre reiser værre om man kjører inn klorforbindelser. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Har aldri opplevd magesjau eller noe i den retning ombord, og det uten hverken rensing eller remedier i tankene. Så min konklusjon er at null stress med vannet er godt nok. --- Smaker vannet dårlig så er sitrondråper ok syns jeg, og forsåvidt saft. Men aller best syns jeg egentlig det er å gi vannet kullsyre i brusmaskin, da blir det fresht og godt. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Som 2-3 dl? Tanken er 150-200 liter. Jeg brukte en liter klorin i min tank på 200 liter. Det er anbefalingen fra produsenten. Skylte vel 2-3 ganger, slik som @Komodo. Funker fint. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
GunR Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Kjøpte ny baugtank, type posetank, og monterte tidlig i våres. I instruksjonene stod det at etter langtids lagring (type mellom sesonger) bør en tilsette eddik i første fyllingen, og skylle gjennom. Det kommer jeg til å gjøre. Liker ikke klor, blir kvalm av lukten og smaken. Med eddik blir det heller ikke giftig, om konsentrasjonen blir litt høy. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Har skrevet det tidligere, eddik er et glemt universalmiddel. Løser kalkforbindelser, senker pH, desinfiserer, etc. Alltid eddiksyre om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Så en flaske 35% eddik da kanskje? Ønsker bare et "nullpunkt" etter forrige eier. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Barbaria Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Vi drikker vann rett fra tanken, friskt og godt uten smak. At vanntankene er i bruk hele året og dermed sikuleres hele tiden hjelper sikkert. Er du litt smart fyller du tanken etter noen andre har brukt slangen. Ellers er watermaker en mulighet. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: @Komodo, tåler systemet å stå med klor i en uke? Vannpumpe, pakninger, varmtvannstank etc. Skal reise bort nå fra båten, og lyst til å benytte muligheten til kloring. Litt sent, ser jo at du allerede har fått svar. Men uansett; det kan godt hende systemet ditt tåler å stå med klor en uke, men jeg ville ikke gjort det. Hensikten med klor er å drepe bakterier, så hvis du må la det stå en uke kan du gjøre som Hulda sier og redusere klormengden. Det er mulig at en veldig liten klorkonsentrasjon trenger litt lenger tid på å desinfisere alle kriker og kroker i stystemet, det vet jeg ikke. Men hvis du har i for lite klor vil det ikke klare å ta knekken på alle bakteriekulturene du har. Det du imidlertid må ta hensyn til er hva tanken din er laget av. Vår er av plast (PE), så den tåler å stå med klor. Men en tank av rustfritt eller aluminium bør ikke stå med klor på. Da ville jeg heller brukt en sterk blanding, og begrenset tiden til et døgn. Ellers er det jo litt smådeler i armaturene osv. som er av forniklet messing. De vil også få seg en kilevink om de blir stående med klor for lenge. For pakninger, slanger osv. er det ikke noe problem. Ellers er det et punkt jeg glemte å skrive på lista i forrige innlegg. Det er at for hver gang vi drar ut tømmer vi alltid tanken og fyller på nytt vann. Hvis vi er ute på lengre tur og skal fylle vann, tømmer vi tanken rett før vi fyller. Noen ganger fyller jeg på litt og flusher gjennom armaturene i tillegg for å få skiftet ut den siste skvetten i bunn av tanken. Pinkvin skrev for 6 timer siden: Smaker vannet dårlig så er sitrondråper ok syns jeg, og forsåvidt saft. Men aller best syns jeg egentlig det er å gi vannet kullsyre i brusmaskin, da blir det fresht og godt. Hvis vannet begynner å smake dårlig bør du bytte vann og flushe tanken. Den dårlige smaken er et tegn på bakterievekst. Ikke nødvendigvis farlig, men man har aldri kontroll på hvilke bakterier som er til stede. Og bakterier er det over alt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: Så en flaske 35% eddik da kanskje? Ønsker bare et "nullpunkt" etter forrige eier. Eddik er som @Hulda skriver et undervurdert middel Hvor effektivt det er til å desinfisere bakterier er jeg derimot usikker på. Hvis du virkelig vil gjøre det rent etter forrige eier som du sier hadde jeg gått for en skikkelig klorkur. Skyller du godt etterpå forsvinner kloreimen helt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Fant info ved å søke på Google. Var om vanntank i bobil. Fremgangsmåte: 0,5 liter klorin per 100 liter. Pumpe frem til kranene. La stå i 12 timer. Tøm og skyll med rent vann. Ferdig. Det rakk/ rekker jeg før vi skal reise. Skal ned å tømme tanken og skylle nå snart. Så da ble tanken stående med klorin i bare 12 timer. Redigert 8.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Komodo skrev for 7 timer siden: Hvis vannet begynner å smake dårlig bør du bytte vann og flushe tanken. Den dårlige smaken er et tegn på bakterievekst. Ikke nødvendigvis farlig, men man har aldri kontroll på hvilke bakterier som er til stede. Og bakterier er det over alt Det var i forrige båten, med plasttank, der smakte vannet dårlig pga plastsmak. Med rustfrie tanker så syns jeg vannet smaker helt fint. Men for å piffe det opp ett hakk til måltider eller i varmen så er brusmaskinen og flasker med "boblevann" i kjøla tingen. Så pleier vi å ha 5-10 liter på dunker, gjerne Imsdal sine, som backup hvis/når vi går tomme for vann i uthavn sånn at det ikke blir stress og mas med å måtte fylle med en gang en går tom. Vi har 300 ltr så det skjer ikke med en gang, men kjedelig om en må gå fra en fin plass pga manglende vann. -- Om jeg skulle trenge å rense tankene en gang vil jeg ikke bruke klor. Hater både smaken og lukta, selv i mikroskopiske mengder. Da må det i tilfelle bli eddikksyre. Men sålangt har ikke behovet vært der. Redigert 8.Juli.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Komodo skrev for 7 timer siden: Hvis vannet begynner å smake dårlig bør du bytte vann og flushe tanken. Den dårlige smaken er et tegn på bakterievekst. Ikke nødvendigvis farlig, men man har aldri kontroll på hvilke bakterier som er til stede. Og bakterier er det over alt Hvorfor blir det bakterieoppblonstring, hva finner de av mat i tanken din? jeg har brønn på hytta, en sementring i bakken med lokk på. Nydelig vann, bortsett fra når en mus hadde falt nedi og lå og råtnet. Da lukta det feil når jeg tok av lokket. Kasta ut musa, tømte brønnen. Sendte inn prøve en uke senere, ingen bskterier av de som laboratoriet er interessert i (ecoli og andre, gjerne forurenset fra avføring) Mennesker og vann har sam-eksistert lenge. Vi får i oss bakterier kontinuerlig. Den dårige smaken skyldes nok andre ting, lite oksygen f.eks. Legionella bakterier er ufarlige å drikke, men puster du forstøvet vann og får det i lungene kan du få en lungebetennelse. Enig med de som fyller vann på tanken når den snart er tom, og fyller vannflasker fra tanken og setter i kjøleboksen. Vi er jo på TUR! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Du kan ikke sammenligne en vanlig vanntank i lystbåt med brønn av sement. Det er en vesentlig forskjell. Kalken i betongen forrykker pH (basisk), hvilket desinfiserer vannet. Dette var noe man etter noen hundre år oppdaget til sjøs. Etter hvert begynte man å slemme vanntanker i karbonstål. To fordeler, korrosjon ble redusert og vannet holdt seg friskt og lukt/smak var ok. Dette var en av vurderingene jeg gjorde før jeg bygget Hulda: Om jeg skulle lage vanntank i slemmet karbonstål. Det ble AISI 316L i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Her en nyttig link skrevet av en ekspert. http://trudelutt.com/linker/phall_freshwater.pdf Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Jeg syns klor kverker "ferskvannsmaken" mer eller mindre på flekken uansett mengde. Husker at vannstasjonen her måtte innføre kloring en sommer da de vanlige rensemetodene ikke lengre gjorde jobben. Mengdene skulle visstnok være helt minimale og "ingen kom til å merke noe". Men halve bygda syns jo vannet ble "flatt" og smakte klor. Og når en dusja så kunne en kjenne på lukta at det var klor. -- Og som nevnt, dårlig smak hadde vi i forrige båten, men det var rett og slett plastsmak. Rustfrie tanker og sløsing av vann har fungert helt brillefint i nåværende båt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Klor smaker vondt. Men poenget her er vel å skylle ut kloren så kjapt som mulig etter ca 12 timer? Hvor lenge kan en standard vannpumpe gå kontinuerlig før den må kjøle seg? (Får den kjøling mens den går?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Klor smaker vondt. Men poenget her er vel å skylle ut kloren så kjapt som mulig etter ca 12 timer? Hvor lenge kan en standard vannpumpe gå kontinuerlig før den må kjøle seg? (Får den kjøling mens den går?) Utrolig lenge, i hvertfall vår, har opplevd at noen har glemt å lukke krana når vi har gått for motor og da har den gått i timer.. men mener at det pleier å stå i spekken til pumpa, og også om den tåler å "gå tørr" osv. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Jeg søkte en god del. Fant ingenting om dette i spesifikasjonene. Men jeg fant ut at den har beskyttelse mot overoppheting. Så da er det vel bare å la den pumpe. Faller til ro med det. Nå er tanken ferdig kloret og gjennomskyllet én full gang og litt til. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.