Jump to content

Krabbefiske i Tønsbergfjorden


klikk

Recommended Posts

Har prøvd ved diverse småskjær mellom Knattholmen og Stauper. Fulehuk fyr er vel ett stykke lenger ut i Oslofjorden på andre siden av Tjømeland? Lystret du etter dem?

 

På innsiden av Veierland er det frarådet å spise krabbe pga forurensning, så de tror jeg får være i fred for min del.. :puke:http://www.miljostatus.no/templates/pagewide____2728.aspx

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å sette endel teiner igjen på litt andre steder vest for Tjøme. Ikke en eneste krabbe!

 

Derimot noen titalls eksemplarer av Trollkrabber som er usedvanlig store. Aldri sett Trollkrabber i denne mengden eller i nærheten av denne størrelsen før. Nesten så vi begynte å lure på om det var Kongekrabber.. :eek: Noen sjans for at vi har fått ubudne gjester så langt sør som forstyrrer det lokale dyrelivet..? :cryin:

 

Tok ett bilde med mobilen, elendig kvalitet..

 

Bilde

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nesten så vi begynte å lure på om det var Kongekrabber..  :eek: Noen sjans for at vi har fått ubudne gjester så langt sør som forstyrrer det lokale dyrelivet..?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke mulig å observere kongekrabbe her sør hos oss.

Ikkenoe som kan selges for 120 kr. kiloen slipper helskinnet forbi Sunnmøre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Krabbefiske på vestsiden av Nøttere og Tjøme er aldri det samme som på østsida. Kansje det har noe med mye elvevann å gjøre?

Uansett tror jeg du må utafor Hui for å få noe særlig. Prøve i område Nygårdsboen- Stauper?

Siden denne tråden startet har jeg trålet hele fjorden med teinene mine. Nå sist hadde jeg 8 teiner stående rundt Stauper i bortimot 2 uker, fikk de ikke inn før pga mye sjø. Ikke en eneste krabbe denne gangen heller! Har vel trukket tilsammen 30-40 teiner siste 2 mnd. Resultatet er en (1) tom krabbe uten klør...

 

Enten blir teinene tømt regelmessig av andre, eller så finnes det ikke krabber i området jeg har markert nedenfor. Har noen andre tips om andre steder jeg bør prøve i nærheten?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

.....Ikkenoe som kan selges for 120 kr. kiloen slipper helskinnet forbi Sunnmøre.

 

Dagens gullkorn! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisan , jeg kan se hjem jo.

 

Til problemet. Jeg satte garn yterst i Sandefjordsfjorden for en del år siden på en plass som det skulle være bra med krabber. Garnet skulle settes på 25m men deler av garnet gikk ned på 40m og der var krabbene, masse krabber og stooore krabber.

Var en tur ute og fisket litt for 2 uker siden og da opserverte jeg 2 seler i S.fjorden. Da var det ikke en fisk å få. Kansje er det de som skremmer krabbene også.

De gamle sa altid att det var bedre krabbe fangster hvor lenger vest du kom.

Og kanhende du skal sette teinene dypere?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Heisan , jeg kan se hjem jo.

 

Til problemet. Jeg satte garn yterst i Sandefjordsfjorden for en del år siden på en plass som det skulle være bra med krabber. Garnet skulle settes på 25m men deler av garnet gikk ned på 40m og der var krabbene, masse krabber og stooore krabber.

Var en tur ute og fisket litt for 2 uker siden og da opserverte jeg 2 seler i S.fjorden. Da var det ikke en fisk å få. Kansje er det de som skremmer krabbene også.

De gamle sa altid att det var bedre krabbe fangster hvor lenger vest du kom.

Og kanhende du skal sette teinene dypere?

Tja. Jeg har vel ikke prøvd å sette dem særlig dypere enn 30m, det er jo ikke dypere i tønsbergfjorden. Skal prøve å blinke meg ut noen steder der det er dypest og prøve. Hvis ikke så ser det ut som jeg får sette båten i sandefjordsfjorden igjen. Tror nesten jeg har til gode å ikke få krabbe i en teine der!

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De gamle sa altid att det var bedre krabbe fangster hvor lenger vest du kom.

Det gjelder kanskje generelt, men lokalt i Tjøme/Nøtterøy-området er det deffinitivt mere krabbe i øst. I Vestfjorden får jeg normalt en slenger eller to i garna, mens på østsida er det nesten krabbegaranti å sette garn.

Ellers var det i hverfall for noen år tilbake "bankers" å fiske etter krabbe rundt Rauer og Svenner

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Grunnen til at krabbefisket og det generelle fisket er mye dårligere på Tjømes vestside, har trolig en enkel forklaring.

Siden begynnelsen av 70-tallet og frem til ca. 1990 har Tjøme pumpet mesteparten av sin kloakk praktisk talt urenset ut via Bekkevikaanlegget. Den lokale dykkerklubben har tatt bilder i dypet ved utslippet (1989), og forholdene var ubeskrivelige. Dette vil naturen trolig bruke lang tid på å reparere, om den noen gang i det hele tatt klarer det. Etter 1990 fikk man kjemisk rensing og nylig har man også fått biologisk. Det spørs om ikke skadene man har påført havet er permanente, medmindre man rydder opp på bunnen, slik man bl.a. har gjort i Oslo`s indre basseng.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...