Jump to content

VP 5.7 GSI demontere bakre bensinpumpe


Christian7600

Recommended Posts

Hei!

 

Motoren går flott og jevnt på tomgang! Byttet alt av tenning, plugger, fordeler lokk, rotor osv

 

Etter mye frem og tilbake har jeg nå kommet dit at jeg skal prøve å demontere og rense høytrykkspumpen. 

 

Noen som kan gi en kjapp DIY på dette? 

F868C065-DA3D-4066-9EE5-D2EDDFD08C59.jpeg

Link to post
Share on other sites

Piper/hyler den? Hvis ikke så er det ikke veldig sannsynlig at det er den. Men å demontere den er relativt enkelt. 

1. Koble fra bensintilførsel til motor

2. Kjør maskinen tom for bensin (dette er ikke strengt tatt nødvendig men gjør det lettere med vask etterpå)

3. Koble fra strøm

4. Skru løs pumpen - pass på pakninger.

Inn til pumpen ligger det et lite inntaksfilter - sjekk at det er rent. På den andre siden av pumpen er det et utgangsfilter/netting - sjekk  om det er malings-/lakkrester i det filteret. Og blås igjennom med trykkluft eller skyll igjennom filteret motsatt vei med bensin. Dette kan avhjelpe - men dersom den er kjørt for lenge med for mye inni er den antageligvis gåen. Dette er et "kjent" problem på VP.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hei! Pumpen er ikke gåen, fikk den fint ut og renset litt, lå noe tjafs der, men svært lite. Ellers var jo symptomene på maskinen min endel sort røyk, ubrent fuel og ikke villig til å gå over 2000-2500rpm. 

Jeg har ny byttet:

  • Plugger
  • pluggledninger
  • fordelerlokk
  • rotor
  • oljetrykksensor
  • thermostathus sensor + en annen temp sensor som sitter under thermostathuset
  • knock sensor
  • MAP sensor. 

Siste jeg byttet var Knock, map og thermostat sensor. Etter dette var eksosen lys og fin, den dro fint opp i plan. 

Usikker på akkurat hvilken som var synderen, men alle så forferdelige ut. Jeg kommer til å ta de ut og tørke over de som en del av vinterkonserveringen. 

 

Fordelen med dette er at jeg nå er blitt godt kjent med motoren. Endel av delene er kjøpt hos US bil delebutikk, sparer nok endel på det.

 

Fortsatt god sommer!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjetter på at det var map sensoren som gjorde forskjell. Det er ikke uvanlig at disse ryker på mange forskjellige motorer da de ikke tåler olje så godt. Hvis termostaten hadde vært gåen ville du ikke fått opp temperaturen. Bankesensor har jeg aldri hørt om at har feilet på noen motor. 

Link to post
Share on other sites

Njæææ - siden den ikke ville høyere enn 2000-2500 rpm ville jeg tro det er temperatur måleren (den som gir til ecm) som har feilet. Slik jeg har forstått det (korriger mer hvis jeg tar feil) vil en gåen mapsensor gi altfor rik gange, men ikke en turtallsbegrensning, mens gåen tempsensor (den som sitter under termostatstyrt) vil gjøre det. 

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...