Jump to content

Hvordan behandle gamle trelister så de blir vannette ?

LeviCorsair

Recommended Posts

Jeg holder på med et oppussings prosjekt, og har noen trelister (markert med rødt nedenfor) som jeg ønsker å behandle så det blir vanntett. 

De skal slipes, vaskes og sparkles men hva bør jeg bruke for toppbehandling ?  Jeg vurdere gelcoat/topcoat, men kommer det å sitte ? Hva skal jeg ev. grunne med ?

Et annet alternativ er glass fiber/polyester først, før toppstrøk ? - dette har jeg gjort med listen nede i vannlinjen. 

Må også bli helt tett mot underlaget.

Hele båten skal lakkeres etterhvert. 

image.png.978eafd29e30c961fead8efaffbd3825.png

Redigert av LeviCorsair (see edit history)

min erfaring med topcoat rett på treverk eller finer er at det ser tilsynelatende bra ut , men det bli bare et skikt på utsida. Og virker som at det slipper over tid, slik at det flasser og vannet kan komme inn 

Så der har jeg mer tro på epoxy 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 6 minutter siden:

min erfaring med topcoat rett på treverk eller finer er at det ser tilsynelatende bra ut , men det bli bare et skikt på utsida. Og virker som at det slipper over tid, slik at det flasser og vannet kan komme inn 

Så der har jeg mer tro på epoxy 

Var akkurat det som skjedde med listen i vannkanten - men det ble lagt på sist de pusset opp båten seint på 80-tallet. Der har jeg som sagt kjørt på med glassfiber/polyester mot skroget for å toppe med epoksy-primer for lakkering.

Tenker du epoksy-primer først og sen gelcoat/topcoat ? 

Redigert av LeviCorsair (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...