Jump to content

Grums i dieselfilter


Dexter

Recommended Posts

Skiftet dieselfilter og slanger i helgen, og oppdaget at oppå filteret (CAV 296) lå det litt geleaktig gugge der hvor innløpet fra tanken kommer. Det var ikke store klatten, på størrelse med en femmer eller så, men det viser jo at det kan være mer på tanken. Desverre er tanken av glassfiber og støpt fast i hekken på båten, slik at det ikke er mulig å komme til for å rengjøre tanken. Det er heller ikke avtapping på tanken, så alt går i filteret. Er det noen som kjenner til noe effektivt stoff som kan tilsettes dieselen som "kurerer gruff"? Medfører dette i så fall at filtrene må skiftes igjen etter kort tid, eller blir det så oppløst at det går gjennom?

Link to post
Share on other sites

.... Er det noen som kjenner til noe effektivt stoff som kan tilsettes dieselen som "kurerer gruff"? ....

Den som kan komme opp med et slikt stoff har store muligheter for å bli en rik mann!   :smiley:

 

- - -

 

Ellers vil jeg jo tillate meg å si at det må være en alvorlig konstruksjonsfeil hvis der ikke er laget en mulighet for å få rengjort og tappet av tanken  -  virkelig alvorlig....

 

Men har du ikke mulighet for å få skåret et hull i glassfiberen på toppen, og satt inn en luke, f.eks av den samme sorten som brukes i livbåtene? De er ca 150 mm i diameter og det er langt bedre enn ingenting. Drenering lavere enn avtapningen burde også være en selvfølge, men det klarer du kanskje å ordne med hevert etter å ha rengjort tanken?

 

Lykke til med en viktig jobb!

 

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon og Ingar har absolutt gode forslag til å få en brukbar tank og et fornuftig arrangement av filtertilkoblingen. Ellers kan du jo dosere Hammerdown i dieseloljen og derved bli kvitt alt bunnflall som er brennbart. Slam som er utfelt fra oljen, er brennstoff. Hammerdown finfordeler slammet slik at det passerer filteret. Faste partikler (rust, malingflak, sandstøv og slikt) stopper i filteret, og slik skal det være.

Link to post
Share on other sites

Hele toppen på tanken kan skrues av, men den ligger helt oppunder akterdekket så det er rett og slett ikke plass til å få det av. Det er heller ikke mulig å få ut tanken uten å demontere all innredning akterut. Så det spørs om jeg ikke burde prøve først å suge ut bunnfall med hevert, og deretter tilsette hammerdown. Eneste mulighet jeg kan se ellers må være å skjære tanken i stykker for å få den ut, og deretter montere en mindre tank som lar seg demontere. Men jeg hadde håpet å slippe dette..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er ikke bare i din båt det er håpløse konstruksjoner. I Saga27'en min ligger septiktanken plastret fast under dørken. Det var umulig å komme til inspeksjonsluken for rengjøring, så da var det bare å ta frem stikksag og vinkelsliper. Heldigvis var dette borte i en krok under "passasjer" siden.

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Der er du inne på noe lurt, JRK. Leste om en fyr som hadde kjukt av dieseldyr og dritt i kombinasjon med vanskelig tilgjengelig tank. Han fikk tak i en av disse pumpene for hyttevann fra cisterner. De har stor kapasitet og et enda større filter.  Han koblet det slik at det sugde fra en slange ned i mannlokket, gikk gjennom filteret og tilbake igjen i tanken.  Det ble mye bevegelse inni der og fyren lot dette kverne rundt i en del timer. Etterpå var alt gullende rent, både tanken og dieselen.

 

Mener jeg leste om dette på Båtmagasinets Båtplass.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Her er nok det som som Lotus mener å huske:

 

******

 

Her er et innlegg fra BM om dieseldyr og drit på tanken:

 

 

Ifjor var jeg mye plaget med dritt i dieselen.

Problemet mitt er at jeg har store tanker(2 x 500l),

ikke mannlokk, og tappekran som kun er laveste punkt

når vanntankene er tomme.

Det ballet seg skikkelig på, på vei til Sandefjord. Spesiellt

den ene motoren fikk ordentlig astmanfall. Vi kom nå inn der

vi skulle, bare for å oppdage at nyinnkjøpte filtre var feil.

Filtrene ble renset, og holdt til Risør, hvor vi fikk kjøpt nye.

En lang historie, kort: Tur retur Oslo - Lillesand gikk det med 3 sett.

Det 3. settet sitter i ennå, der skal det sitte til ferien begynner.

Men jeg kunne ikke ha det sånn. Løsningen ble filtrering via eksternt

filter og sirkulasjonspumpe. Hadde et 10"s filterhus fra den tiden da  

hytta hadde brønnvann. Fikk tak i 3 20 micron filtre og satte igang

dagen etter sjøsetting iår.

Kjørte tankene ganske tomme i høst, før opplag, for å få god sirkulasjon og så mye plasking som mulig.

Først kom det litt dritt og slim, så kom det bare diesel. Men så,

etter en halvtimes tid, kom det igjen små kladder. Slik fortsatte det

en times tid. Etterhvert ble dieselen klarere, og etter ca 3 timer var jeg fornøyd. I mellomtiden fikk jeg gjort masse andre ting. Neste tank,samme prosedyre. Satte i nytt filter og startet pumpen og lot den surre og gå.

Har allerede logget 23 timer iår, uten problemer.

Dersom dette er løsning for andre, får dere tak i filterhus og filter

der de selger hytteutstyr. Jeg har brukt Hytrex filter/filterhus som Profinor importerer. www.profinor.no  

 

 

 

Her en kommentar fra TMe til overnevnte:

 

Jeg har gjort noe lignende etter å ha fått vann,slam og dieseldyr ved bunkring.Selv om jeg har pung og tapping under tanken ble jeg ikke kvitt driten før jeg gjorde noe lignende som du beskriver.Jeg laget dog et filter av ei bøtte og en skroggjennomføring og en pose av tykk filt(fiberduk) oppi.Som pumpe ble brukt ei enkel drillpumpe

 

 

Min erfaring er videre at hypping tapping av pungen er viktig, men etter at båten har lagt stille en stund

slik at grumset får tid til å bunnfelle.

 

 

*************************************************

 

 

Dagens tilleggskommenta fra TMe:

 

Dersom du mangler avtappingsmuligheter under tanken kan det tenkes at du kan legge deg opp et permanent rør fra toppen av tanken og til laveste punkt inne i tanken og bruke en sugepumpe av oljeskifttypen til jevnlig oppsuging av bunnslam.

 

Dersom du kikker litt på følgende link under technical info vil du finne et avansert system for

kontinuerlig "fuel polishing"

 

http://www.msdieselduck.com/

 

Vil også foreslå at du bruker "Ingar-metoden" med to CAV-uniter i serie der den første står omvendt av pilretningen.

Link to post
Share on other sites

Hei Dexter!

Føler med deg - har vært gjennom samme prosedyren, frustrasjon og slit! Hos meg var det faktisk så ille (mye dritt, vann og gørr) at jeg måtte ta en tank-sjau. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...51639767;start=

 

Ikke sikkert det er så ille hos deg. Håper at du finner en løsning! Lykke til!

Walter  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg får prøve å suge opp noen liter fra bunnen av tanken for å se hvordan det ser ut :smiley:. Regner egentlig ikke med at det kan være så mye nedi der, da tanken går ned i en spiss og utløpet liggeren centimeter eller to over bunn. Så det kan ikke være plass til stort mer enn et fingerbøl eller to med vann før det går videre til vannavskilleren (det var ikke mange dråpene i den heller). Regner med å kjøpe en flaske med et av disse stoffene som hevdes å kunne frepe og forebygge dieseldyr og bruke dette ved hver tanking. Så får jeg åpne filteret igjen om noen uker og se om det har kommet noe mer.  Det kan jo også være en ide å sirkulere dieselen gjennom filter som anbefalt, tror faktisk jeg har et løst filterhus liggende. Så da mangler jeg bare pumpe. Men først prøver jeg disse enkle grep og ser hvordan det utvikler seg. Kanskje det ikke er så ille som først antatt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...