Jump to content

Hvordan skille start og forbruk på 41p dobbel installasjon


Hans-Petter

Recommended Posts

Vet ikke sikkert om jeg skjønner hvordan du har det koblet.
Du har startbatteri og forbruksbatteri. Standard kobling på 41-motoren (og 42 og 43): Startkabel til starteren er koblet til startbatteri. På B+ på dynamoen er det en 10 mm2 og en 4 mm2 kabel. 10 mm2 er ladespenningen (koblet via starteren), og 4 mm2 er strøm til instrumenter mv.

Skal du dele ladespenningen til hvert sitt batteri fra hver sin dynamo, må du på den ene motoren (som skal til forbruk) fjerne 10 mm2 og 4 mm fra B+ (på dynamo) og koble disse sammen (+ isolering). Så monteres egen ladekabel fra B+ til forbruksbatteri som da får lading fra denne motoren*. (Og startbatteri lades slik som ovenfor).
*Blir kabelen lang, er 10 mm2 i tynneste laget.
Jeg har gjort det slik på min KAD43. Men bare for å bruke en 25 mm2 ladekabel mot en skillediode - pga. kraftigere dynamo.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...