Hans-Petter Startet 5.Juli.2018 Del på Facebook Startet 5.Juli.2018 Jeg har 2 stk 41p motorer som går rett på forbruksbatterier, her blir det en krasj med 2 ladekilder på samme battdribank . Jeg ønsker å koble begge startmotor til samme batteribank og bruke den ene dynamoen til start og den andre til forbruk, noen gode tips her ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 (redigert) Vet ikke sikkert om jeg skjønner hvordan du har det koblet. Du har startbatteri og forbruksbatteri. Standard kobling på 41-motoren (og 42 og 43): Startkabel til starteren er koblet til startbatteri. På B+ på dynamoen er det en 10 mm2 og en 4 mm2 kabel. 10 mm2 er ladespenningen (koblet via starteren), og 4 mm2 er strøm til instrumenter mv. Skal du dele ladespenningen til hvert sitt batteri fra hver sin dynamo, må du på den ene motoren (som skal til forbruk) fjerne 10 mm2 og 4 mm fra B+ (på dynamo) og koble disse sammen (+ isolering). Så monteres egen ladekabel fra B+ til forbruksbatteri som da får lading fra denne motoren*. (Og startbatteri lades slik som ovenfor). *Blir kabelen lang, er 10 mm2 i tynneste laget. Jeg har gjort det slik på min KAD43. Men bare for å bruke en 25 mm2 ladekabel mot en skillediode - pga. kraftigere dynamo. Redigert 5.Juli.2018 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.