Jump to content

Volvo Penta 2003 turbo, svart røyk ved fullt pådrag

Lysekil

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å kjøpe en Najad 340 med VP 2003 Turbo.  700 timer på timeteller.   Båt og motor er fra 1991.  Selger og undertegnede  hadde prøvetur i dag.  Kjørte motoren godt varm og ga fullt pådrag.  Motoren gir svart røyk ved fullt pådrag.  Såpass at akterspeilet ble ganske svart.  Selger sier han ikke kjører motor over 2000 RPM - tilsvarende 6,5 knop på flat sjø.  Han hadde ikke sett denne svarte røyken før...

Fikk maks 2500 RPM.  Ved å redusere til ca 2300 RPM forvant røyken, og lite eller ingen eksosrøyk.  Motoren går ellers veldig pent, og har god kraft.  GPS fart 7,5 knop men da graver den seg godt ned akter som ventet

Propellen er en 4-bladers varifold.  Vet ikke størrelsen på denne.

Båten har stått på land i to år - i hus uten oppvarming. og er veldig fint  holdt og lite brukt.  Selger har importert båten fra Nederland.  Han har aldri skiftet dieselfilter på 4 år - så det blir evnt. jobb no 1.

Jeg tenker på dyser ,  turbo problem,  eller om propellen gir for stor last på motoren ved fullt pådrag ??

Sort røyk er som regel for mye diesel. Dette kan komme av for lite turbotrykk. Så ville sjekket turbo som nevnt over. Hvis denne spinner fritt så de om du kan få koblet på en enkel turbotrykk måler. Finnes billige varianter på biltema som funker til dette. 

Aldri skiftet dieselfilter? Hva med luftfilter? Tett luftfilter = røyk på fullt pådrag.

Fjern luftfilter og prøv uten. Går bra det i et minutt.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 5 år senere...

Turbo satt fast, og ble overhalt av et firma i Ljungskile. Fikk en et greit avslag i pris fra selger av båten.  I  etterkant har jeg nå byttet ut motoren med en ny Vetus 4 syl 45 Hk og er veldig fornøyd med denne.  Ble så lei av olje, diesel, vannlekkasjer samt svindyre deler til 

VP. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...