slimno Startet 5.Juli.2018 Del på Facebook Startet 5.Juli.2018 Hei jeg har en mercury 30 hk 2 takt 94 mod som nettopp har vært på service, (stått i mange år) skal nå begynne å bruke båten aktivt, men jeg har ikke så mye peiling på vedlikehold osv. Noen som kunne hjulpet meg? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 (redigert) 2-taktere er lette å vedlikeholde. 1) Den må ha olje i bensinen. Det er viktig! (Eneste unntak er dersom den har aktiv oljeblander. Kjenner ikke til modellen din. @ivar, vet du?) 2) I løpet av sommeren er det stort sett det, samt å tilte motoren opp av vannet når du reiser vekk fra den mer enn en dag. Da slipper du groe på motoren. Ellers er det vanlig stell: - Kjør motoren i ferskvann før du lagrer den for vinteren. - Bytt girolje før du lagrer den for vinteren. - Bytt bensinfilter (Jeg gjør det ca hvert 2. år) - Bytt impeller (noen sier hvert år, andre hvert 5. år. Bare få det gjort av og til.) - Bytt tennplugger hvis motoren fusker eller blir tungstartet. - Spray motoren med en form for "forsegler" (type tynn olje) før vinterlagring. - Start hver vår med ny bensin. Gjør du dette har du nok motor lenge. Oljer får du billig på Biltema. 2-taktsolje for påhenger i bensintanken, og girolje før påhengsmotor i giret. Plugger kjøper jeg er annet sted. Redigert 5.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
slimno Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Tusen takk for et vennlig og hjelpsomt innlegg. gleder meg til å få denne ut på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Bare hyggelig! Håper du får mye glede på sjøen i år og tiden som kommer! PS: Jeg glemte å nevne at det bør også presses inn fett i alle fettniplene. Det glemmes som regel, men greit å nevne... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.