Jump to content

Batteri gasser selv på lav spenning. Normalt?

ttyridal

Recommended Posts

Er det normalt at (åpne) batterier gasser under hele ladingen?  Jeg hadde først forstått det slik at de først begynner å gasse over en gitt spenning, men har et hjemme nå (som jeg har kjørt kapasitets-test på) og det gasser selv ved 4 A / 12.5 V

Kjenner ikke til alder/tilstand på batteriet, men det er rimelig bra balansert (ca 0.01 forskjell på syrevekt) og utladningstesten gikk ok (18 timer til 10.7v, 5A trekk, 115Ah batteri)

De gasset også før denne testen ;)

Da er det mest sannsynlig en eller flere celler som er defekt. For de intakte cellene blir da spenningen for høy, og gassing oppstår.

Lagt til:

Leste innlegget ditt en gang til nå. Dersom alle cellene har lik syrevekt stemmer ikke det jeg skrev over. Min erfaring er at åpne batterier begynner å boble når spenningen kommer over et visst nivå, men ikke allerede ved 12,5V. Testen din viser at du har 90Ah igjen av kapasiteten på batteriet, altså ganske redusert. 

Redigert av Komodo (see edit history)
  • 8 måneder senere...

Tror nok jeg skal kvitte meg med disse batteriene.  De har nå stått frakoblet i hele vinter. Tørket av de for et par uker siden. I dag hadde de igjen "kokt" (altså batterivann rundt hettene)..

Dette for to batteri, som står helt for seg selv, frakoblet, i ~0 grader.

Litt merkelig også. Spenningen lå på helt akseptable 12.64V og 12.69V

Min erfaring er at det kan dannes gass ved alle normale spenninger. Jeg har lest diverse publikasjoner som motsier dette, men mine batterier har fungert utmerket selv om de har oppført seg sånn. Man hører en svak syding etter en del minutters lading, også ved 4 A. Hvis både syrevekt på alle cellene, samt spenning er normal (målt minst en halvtime etter avsluttet lading), vil jeg påstå at de er OK. 

Hvis du skal kvitte deg med dem, vil jeg gjerne overta dem :-D

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...