dovregubbensfall Startet 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2018 (redigert) Startet motoren som vanlig. Plutselig gikk turtallet i nøytral gir opp fra circa 800 til 1200 rpm. Åpner motorrommet og ser at det spruter vann fra reg og dynamo reim i alle retninger. Smaker på vannet og det har en sterk smak. Tenker at det er saltvann, men senere foreslår noen at det er frostvæsken. Har bare fylt på rent vann i sommer, men det var mye rester av glykol i kammeret. Det har jeg forøvrig måttet etterfylle et par ganger. Tenkte først at det fordampet i den hetebølgen vi har hatt på Østlandet, men er nå usikker. Kan det være tilfeldig at både turtallet gikk opp og vannspruten skjer samtidig? Fikk en teori på at hvis vannpumpa er gåen så slipper motoren å anstrenge seg for å drive den og da blir det mer RPM. Men skulle ikke tro at det skal så mye krefter til å drive en vannpumpe. En anne teori var å be om hjelp fra en mekaniker, men hvor finner man en mekaniker som kan komme ut til båten på hovedøya i Oslofjorden for å si sin mening? Dette skjedde etter at båten var oppe en times tid, da jeg byttet springfjærene til drevet (aq 270). Det låser seg ikke i revers. Det hjalp ikke å bytte springfjærene. Så det var dobbelt med skuffelse den fine lørdagsettermiddagen. Hva kan jeg gjøre med motoren selv, før jeg overgir meg til profesjonell hjelp? PS: synes også den har blitt mye varmere og det siver litt røyk fra under plastdekselet rett etter at motor er avskrudd. PPS: Det var ikke mye vann som kom ut, men det sprutet mot batteriene og ned rundt på regreima og dynamoen, så stoppet motor ganske kjapt. har kjøpt nye batterier til å bytte ut og kabler, men vil fikse dette først, i tilfelle noen reagerer på irrede og dårlige koblinger på batteribanken Redigert 6.Juli.2018 av dovregubbensfall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Du må ikke høre på sånt tull som at turtallet skal øke fordi om vannpumpen er defekt. Hvis du ikke har greie på dette, skaff en mekaniker. Det du kaller for 'regreim' er vel kileremmen som driver vannpumpe og dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Tja. Kombinasjonen økt turtall og vannlekkasje kan jo ha en sammenheng, eller det kan være to separate feil. Sjekk alle slanger og slangeklemmer. Et lite drypp kan gi vann over alt. 400 rpm opp på kun vannpumpe høres mye ut egentlig, enig i det. Skal det ha en sammenheng så må akslingen i pumpa ha knekt av vil jeg tro. Få noen som kan litt til å ta en titt, eller fyll på med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Finn først ut hvor vannet kommer fra. Så kan du finne ut hvorfor motoren har økt turtall etterpå. Tipper at du har lekkasje rundt varmeveksler en plass. Mest sannsynlig korrosjon og lekkasje. Turtallsproblemet ligger sikkert i forbindelse med fukt på el-deler. Blir en dyr fornøyelse med mekaniker på dette. Hadde vel vurdert å bytte motor hvis jeg var deg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Er nok vannpumpen på ferskvannsiden. Om du kan skifte selv eller må tilkalle hjelp avhenger vel av hva du fører deg komfortabel med. Men fikses må det. Tipper du har hatt lekkasje lenge, siden det er såpass rustent og du har pleid å etterfylle vann. På tide å gjøre noe med det nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dovregubbensfall Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Takk for raske svar! Å bytte motor var noe av det første jeg spurte råd om her på forumet :) hvis det viser seg at reparasjonene nå koster mer enn det smaker så kan det jo bli aktuelt. Bytte drev i samme slengen da til en yngre versjon. Det er to reimer, slik jeg forstår det så er det en regreim med tagger, og en kilereim (dynamo etc) Begge to får vann på seg i denne situasjonen. Når det gjelder varmeveksler, kan jeg begynne å demontere denne for å feilsøke selv om båten står på vann? Det kommer vel ikke sjøvann fossende inn hvis jeg skrur den av? Da kan jeg ta flere bilder og så videre.,, Sitér dette innlegget Link to post
Buttnes Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Dyre deler. 1800 ,- bare for lokket på varmeveksleren. 4500,- for orginal vannpumpe hvis den fortsatt kan skaffes. Varmevekslen komplett tror jeg ikke er å få lenger men bare innmaten er vel priset til 8000,-. Men som de sier her . Du må finne ut hvor lekkasjen er . Samtidig bør du sjekke register reima og stramme hjulet til denne. Dette fordi det kan skades av fuktige omgivelser . Et fastrustet/tregit strammehjul sliter ut register reima fort og da må det fra hverandre igjen. :-). Har akkurat solgt min båt med dobbel installasjon av tilsvarende. Selv kjøpte jeg strammehjul , vannpumpe og register reim til bil modellen. Man må da bygge om tilkoblinger mellom vannpumpa og varmeveksleren. Slange mellom med forskjellig dia i endene var løsningen for meg. Fungerer dersom det er tørt miljø i motor rommet etter reparasjonen. Dette er motorer som trenger kontinuerlig ettersyn og for den som kan reparere selv. Vet om en som har motor komplett stående. Redigert 6.Juli.2018 av utenbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 @utenbåt med de prisene du oppgir begynner det å nærme seg bytte av motor. Har sett flere overhalte av samme modell til 20.000 og oppover. Kan godt sette meg i kontakt med personen du kjenner? Angående varmeveksler, kan jeg skru på denne mens båten ligger på vannet? Noen som har en mening om det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Fyll opp igjen med vann og se om det drypper noe sted. Hvis ikke, start opp og se om du ser noe da. Ikke begynn å skru før du har en klar formening om hvor vannet kommer fra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dovregubbensfall Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Skal ut til båten imorgen sammen med en venn som har opplevd noe lignende med en dieselmotor, sender en oppdatering da. takk for svarene folkens Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Det var veldig mandig opplegg på lørdag. Mekke motor, se på fotball og drikke noe kaldt: tre ting på en gang! Når man demonterer sofaen er det veldig mye plass til å jobbe, et flytende verksted egentlig. Ok, vi fant lekkasjen. Og vi fant masse sikaflex (sannsynligvis) smurt tjukt på veldig mange koblinger mellom varmeveksler og vannrørene. Hva forrige eier tenkte med dette vet jeg ikke, kanskje det var veldig smart av han, kanskje bare utsetter en varslet krise. Bare se på bildene. Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Jeg lurer veldig på hva det hvite pulveret er på bildet nr 2. Det er mye av det liggende i kroker og kriker overalt rundt der reimene er. Min venn foreslår brannslokker pulver. Men jeg kan ikke se andre spor av en brann. Kan det være salt fra lufta? Annen type korrosjonmateriale? Foreløpig konklusjon er at jeg slipper å kjøpe inn masse dyre deler, men må gå over sikaflex reparasjonene og bytte rør og pakninger. Ikke så ille, med tanke på hvs som ble forespeilet i verste fall. Har også en video av motoren igang, skal jeg legge den ut? Tomgangsturtallet gikk ned til 1000. Så det var også en ting som bare gjør som den vil.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Det hvite ser ut som Al2+ (aluminiumoksid), hvis det er aluminiumdetaljer i systemet. Vanskelig å få konkret inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 @Hulda det er et godt forslag, prøver å tenke på hva det kunne være som kunne skape så mye Al2+ i denne motoren. Skal ha dette i bakhodet når tilbake og mekker igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.