Jump to content

Kartplotter for ipad


Jan Thore Næss

Recommended Posts

Her går det vel på personlige preferanser, last ned de forskjellige og prøv hvor du/din sønn føler deg/seg hjemme.

 

De appene jeg har og bruker er følgende:

- Gulesider på sjøen (gratis versjon, men kan også betale 170-200,- i året for å få mulighet til å lage ruter, offline kart, AIS etc)

     En ting som er kjekt her er flyfoto, da kan man se hvor det har ligget båter fortøyd til land før. Er det en seilbåt er det stor sjangs for at det er         dypt nok for oss også.

- Navionics (gratis testversjon i 2uker, koster 4-500,- i året).

- iSailor (mener jeg koster rundt 200,- den også med oppdatering av kartet hele veien, kan kjøpe AIS, NMEA data etc i tillegg).

 

I tillegg finnes bl.a. Embark, jeg har lastet ned og sett på den men ble ikke helt "dus" så den slettet jeg igjen.

 

Jeg bruker iSailor på padden siden jeg strømmer inn NMEA data fra vindmåler, AIS og GPS på den.

På mobilen (android) så bruker jeg Gulesider, den er rask og enkel for å få oversikt.

 

Husk at du må ha en iPad med simkort, da det kun er de som har innebygget gps. 

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg Navionics for Ipad er genial. Det er en app du må betale for og som du laster ned.

 

Veldig lett å legge inn ruter og la appen automatisk legge opp kursen. Aller best er at du bare laster ned hele kartverket for ditt område direkte på Ipaden , f eks Ytre Oslofjord og så kjører du. Ipaden trenger da ikke være koblet mot Internett under bruk. 

 

Som nevnt over vil dette bare fungere på Ipader som er av typen som kan lese sim-kort. De har stort sett alltid betegnelsen "Cell-" knyttet til nummeret og disse modellene har en innebygget GPS-antenne.

 

Jeg bruker selv konas gamle Ipad i båten (sikkert 4-5 år gammel nå) og den fungerer strålende ved siden av Raymarine kartplotter som er noen år gammel. Har også kjøpt en holder på ebay til noen dollar slik at den er synlig foran meg og ikke ramler ned. Ulempen med Ipad-løsningen er at den bruker mye strøm og kan gå tom. For min del går det greit fordi jeg har ladeuttak i dashbordet, men ikke alle har det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...