Jump to content

Marex 21 Flexi tar inn vann!

Sontut

Recommended Posts

Har akkurat satt min 21 fot marex flexi på vannet.

Gikk fra båten for 2 døgn siden når jeg kom tilbake så ser jeg at den tar inn vann ca. 50 liter i døgnet.

Har ikke så mye pumpe løsninger.

Tenker nå jeg må instalere en automatisk lensepumpe men trenger tips på en som er til å stole på, hvilken skal jeg velge eller hvor mye bruker jeg.

Og holder dette til å berge sesongen slik at jeg slipper å ta båten opp med en gang?

Takker for tips og råd.

Å montera lensepumpe for å avhjelpa ein situasjon der ein liten plastbåt tar inn så mykje som 50 liter i døgnet vert som å "pissa i buksa for å halda varmen"

Du bør finna grunnen til at båten din tek inn vatn og utbetra dette problemet. Slike feil har ein tendens til å eskalera..

- Sjekk tetningar rundt aksling og ror, truleg finn du lekkasjen der.

Når du har funne lekkasjepunktet og kjenner årsaka kan du vurdera situasjonen..

Før du tar den opp sjekk følgende for å se etter vann som pipler inn:

- Hylse/ aksel

- Rorgjennomgang

- gjennomgang for saltvannskjøling

- alle slanger (for saltvannskjøling som er under vannlinjenivå)

- gjennomgang for septik (hvis du har det)

- alle skruegjennomganger under vannlinjen (feks feste av badestige, flaps etc)

- alle gjennomganger for ekkolodd/ knopmåler etc

- Eksos dersom den ikke går ut over vannlinjen.

MYE lettere å feilsøke når båten ligger på vannet. 

Det kan jo være så enkelt som at en fettkopp har gått tom/ ikke er skrudd til. Eller en slangeklemmer som har rustet i stykker.

Jeg hadde ikke satset på at en lensepumpe skulle holdt den flytende hele sesongen 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Støtter de som sier dette er å sette på land igjen hvis det da ikke er noe så enkelt en løs slangeklemme etc.. Vet jo ikke hva som skal til for å få hele blåmyren inn i båten din.

Ellers kan kanskje en frostsprengt bunnventil eller sjøvannsrør på motor være noe å se etter.

Finn feilen før landsetting eller er det nesten håpløst å feilsøke.

Code0 skrev for 15 timer siden:

Ut fra overskriften bør du ringe RS umiddelbart.

image.png.b5818f257618c5adc5b44b8f0b016afb.png

Martine29f skrev for 13 timer siden:

Sørg for god forsikring, god redningsvest og dra på båttur. Så er det bare å ha nr til redningsselskapet lagret. Så blir redningsskøyta bortheftet med nok en uansvarlig båteier....og disse er det vel nok av. Agurknytt.

Det er vel ikke dette han trenger når han har trøbbel med båten sin? Synes dere kan ta de bemerkningene i et annet forum eller hvis dere ikke har greie på det som er aktuelt i tråden holder det og lese og lære. 

Nå kommer sommeren?

Code0 skrev 25 minutter siden:

@Vrod @Grand Banks jr ok, så når folk ikke gidder lese forumreglene før de poster, så er det dumt å si ifra, det han skrev, var hjelp, snekka mi tar inn vann , ser overskriften er endret nå. Men greit, det var siste ord fra meg i dette forum.

Spørsmålet er om de har lagt merke til forumreglene eller ikke. Jeg siktet primært til de sarkastiske og fullstendig meningsløse kommentarene fra de to andre. Det gir bare surmuling og hjelper ingen. (Jeg forstår at folk kan mene ting ironisk, men da bør man merke det med (ironi) eller tilsvarende. Man hører ikke ironisk tonefall via et skriftlig medium.)

@Sontut, hold oss oppdatert om du finner kilden til lekkasjen. Da kan vi kanskje hjelpe deg mer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Spørsmålet er om de har lagt merke til forumreglene eller ikke. Jeg siktet primært til de sarkastiske og fullstendig meningsløse kommentarene fra de to andre. Det gir bare surmuling og hjelper ingen. (Jeg forstår at folk kan mene ting ironisk, men da bør man merke det med (ironi) eller tilsvarende. Man hører ikke ironisk tonefall via et skriftlig medium.)

@Sontut, hold oss oppdatert om du finner kilden til lekkasjen. Da kan vi kanskje hjelpe deg mer.

Veldig bra sitert Grand Banks jr. Det er viktigere å prøve og hjelpe han en og la hobby "moderatorene" avspore emne. Den er jo nå også forandret så da er det sikkert bra for alle:thumbsup:

Det er ikke bare jeg som er `hobbymoderator` ser jeg. Nå er det vel bare @Vrod som ønsker meg ut av forumet, så da ber jeg publikum se bort fra min siste påstand (om det ikke blir et massivt krav å få meg ut av forumet, jeg er veldig presidens-orientert). Så får dette være siste gang jeg prøver å ‘hjelpe moderator’ som han har bedt om i uthevet skrift de siste ukene. Jeg er uansett mer seilorientert anyway... så om en snekke tar inn vann what do I care - NEI - nå gjorde jeg det igjen - uff :wflag:

Kommentar fra moderator:
Moderator setter stor pris på hjelp med å minne om reglene. :thumbsup:
I dette tilfellet rettet jeg tittelen uten å kommentere. Regelbrudd kan føre til stengning.
14 hours ago, Code0 said:

Det er ikke bare jeg som er `hobbymoderator` ser jeg. Nå er det vel bare @Vrod som ønsker meg ut av forumet, så da ber jeg publikum se bort fra min siste påstand (om det ikke blir et massivt krav å få meg ut av forumet, jeg er veldig presidens-orientert). Så får dette være siste gang jeg prøver å ‘hjelpe moderator’ som han har bedt om i uthevet skrift de siste ukene. Jeg er uansett mer seilorientert anyway... så om en snekke tar inn vann what do I care - NEI - nå gjorde jeg det igjen - uff :wflag:

Kommentar fra moderator:
Moderator setter stor pris på hjelp med å minne om reglene. :thumbsup:
I dette tilfellet rettet jeg tittelen uten å kommentere. Regelbrudd kan føre til stengning.

ORDNUNG MUSS SEIN !!!

For alt i verden

Å kuppe en tråd med unødigheter, ubehageligheter og flåsete kommentarer derimot......

Redigert av lectron (see edit history)

Hei 

Eg trur nok eit par gode flottørpumper kan halda båten flytende, om dei får nok straum. 

Problemet kan vera at lekkasjen kan auka brått, og det kan i ytterste konsekvens vera livsfarleg. 

Du har fått mange tips i lengre oppe, og det er berre å gå systematisk til verks. 

Dersom lekkasjen ikkje er skjult bak innreiinga bør det vera overkommeleg å finna lekkasjen. 

Når lekkasjen/lekkasjene er funne er det tid for å avgjera kva du skal gjera med lekkasjen. 

Dersom du er usikker, kan du nok få med deg einkvan med erfaring. 

Kanskje einkvan her på BP kan hjelpa deg? 

Ask 

Når det kommer så mange liter i døgnet / desiliter i timen bør det være mulig å se dette når man får lenset båten. Først da er drt - som andre allerede har sagt - mulig å mene noe om alvorlighetsgraden. Er det en halvknekt skrogjennomføring er det alvorlig, mangler det fett et sted er det enkelt å løse. 

Nå et det mange båter som har et visst innslipp pr døgn via pakkbokser eller lignende og trenger en lensepumpe uten å ta båten på land, men da er man «rimelig trygge» på hva det er og hvor mye som kommer inn. Og har ofte tilsyn. Enhver lensepumpe kan svikte, og en sikring kan gå, så du trenger å vite hva dette er. 

Som andre allerede har sagt: feilsøkingen er lettere på vann enn på land.

Lykke til. Hold oss oppdatert - andre kan lære av de erfaringer og observasjoner du gjør nå. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...