Jump to content

Gassovn (kamin) i båt??


olpi

Recommended Posts

Har sett at mange bruker flyttbar gassovn/kamin på akterdekk under kalesjen på lukkede båter.

Han jeg kjøpte båten av benyttet også en slik.

 

Vurderer å anskaffe en gassovn, og vil gjerne ha deres synspunkter og erfaringer med slike ovner.

 

Har i tilfelle tenkt å koble til gassflaska kun når ovnen skal brukes.

 

Farlig?

 

Forskjellige typer selges, hvilken bør jeg velge?

Link to post
Share on other sites

Har sett at mange bruker flyttbar gassovn/kamin på akterdekk under kalesjen på lukkede båter.

 

Vurderer å anskaffe en gassovn, og vil gjerne ha deres synspunkter og erfaringer med slike ovner.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Har du vurdert oljebrenner sånn som POD eller denne billigste jeg har funnet:

Fuji fra Clas Ohlson

 

Parafinovn FUJI-339. Energikapasitet; 2000W/tim, tankvolum; 5,5 liter, forbruk; 0,20 lit/tim v/maks. effekt. Glassullveke, levetid ca 2000 tim. Kokeplate. Størr. (hxdiam) 490x325 mm. Vekt 6,5 kg.

 

 

Art.nr:34-3005 1298,00 kr/stk.

 

Selv har jeg hatt en slik i 2-3 år nå og den har fungert meget fint og raskt til å varme opp under kalesjen på akterdekket (NB840) på kalde kvelder. Tar heller ikke så stor plass som gassovnene, som jeg har sett i hvert fall. Jeg bruker lampeolje til å fyre den med, oljeforbruket er minimalt.

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert oljebrenner sånn som POD eller denne billigste jeg har funnet:

Fuji fra Clas Ohlson

 

Parafinovn FUJI-339. Energikapasitet; 2000W/tim, tankvolum; 5,5 liter, forbruk; 0,20 lit/tim v/maks. effekt. Glassullveke, levetid ca 2000 tim. Kokeplate. Størr. (hxdiam) 490x325 mm. Vekt 6,5 kg.

 

    

Art.nr:34-3005                   1298,00 kr/stk. 

 

Selv har jeg hatt en slik i 2-3 år nå og den har fungert meget fint og raskt til å varme opp under kalesjen på akterdekket (NB840) på kalde kvelder. Tar heller ikke så stor plass som gassovnene, som jeg har sett i hvert fall. Jeg bruker lampeolje til å fyre den med, oljeforbruket er minimalt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for info!. Den skal jeg titte nærmere på. Beklager sent svar - har vært på sjøen.

 

Hva med lukt under kalesjen???

 

Lukter jo en bl.a. en god el av en Wallas med eksos ut av skutesiden... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk bare at den bruker mye O2 og forbrenning av propan gir mye H2O (kondens)

<{POST_SNAPBACK}>

Vær også obs på at all O2 som går med til forbrenningen kommer ut igjen som CO og CO2 (populærversjonen). CO er som kjent fargeløs og giftig for mennesker, gitt mengde og man sovner hen og dør. CO2 er heller ikke å anbefale. God lufting for å bli kvitt kondens og giftgasser er å anbefale.

Link to post
Share on other sites

Vær også obs på at all O2 som går med til forbrenningen kommer ut igjen som CO og CO2 (populærversjonen).  CO er som kjent fargeløs og giftig for mennesker, gitt mengde og man sovner hen og dør. CO2 er heller ikke å anbefale. God lufting for å bli kvitt kondens og giftgasser er å anbefale.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Joda, skal huske det.

 

God lufting går greit å ordne, men er mer skeptisk til at det vil lukte av " Parafinovn FUJI-339".

Må vel ta feil siden HAVBRIS har brukt en slik i 2 år??

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Parafinovn FUJI-339. Energikapasitet; 2000W/tim, tankvolum; 5,5 liter, forbruk; 0,20 lit/tim v/maks. effekt. Glassullveke, levetid ca 2000 tim. Kokeplate. Størr. (hxdiam) 490x325 mm. Vekt 6,5 kg.

 

.....Selv har jeg hatt en slik i 2-3 år nå og den har fungert meget fint og raskt til å varme opp under kalesjen på akterdekket (NB840) på kalde

Hei! Har akkurat maken FUJI-ovn og brukt ombord i 3 vintersesonger. Grei nok ovn med passe effekt for en mindre båt - MEN.....

 

Opplever at vekematingen har gått i stå!? Det er noe som har satt seg fast, slik at jeg har problemer med å slukket - få skrudd glassfiberveken ned igjen.

Noen tips?

Bytte veken? Min har ihvertfall IKKE brent i 2.000 timer!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Pod er bra saker. Har en slik i Hangarskibet, som eneste varmekilde (for tiden, Eber ligger umontert i garasjen :rolleyes: ) Pod'en har gitt mer enn nok varme til de behov vi har hatt siden vi for alvor begynte å bruke båten omkring påsketider i år. Brenner på fritidsparafin eller tennvæske, oser kun ved oppfyring og slukking og ellers ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

Når det gjelder løs gassovn ville jeg holdt meg langt borte fra det i båt. Husk at når en skal ha ett gass anlegg i båt stilles det spesiell krav. Blant annet oppbevares beholder i rom med utløp i bunn til det fri.

 

Får du en gasslekkasje synker gassen til bunn i båten og da er det bare å vente på smellet.

 

Da holder jeg heller en knapp på oljeovnen.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Joda, skal huske det.

 

God lufting går greit å ordne, men er mer skeptisk til at det vil lukte av " Parafinovn FUJI-339".

Må vel ta feil siden HAVBRIS har brukt en slik i 2 år??

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke merket lukt annet enn litt ved opptenning og rett etter jeg har slukket den.

 

Pod er bra saker.  Har en slik i Hangarskibet, som eneste varmekilde (for tiden, Eber ligger umontert i garasjen  :rolleyes: )  Pod'en har gitt mer enn nok varme til de behov vi har hatt siden vi for alvor begynte å bruke båten omkring påsketider i år.  Brenner på fritidsparafin eller tennvæske, oser kun ved oppfyring og slukking og ellers ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

POD er et tilsvarende merke parafinovn som går for å være bedre kvalitet, men prisen er minst den doble av Fuji'en. Fuji'en har stått i båten under tak hele året de siste 2-3 år, og tatt ut under kalesjen ved bruk. Når jeg studerte den nå så jeg at det var antydning til rustdannelse en liten plass på beskyttelsesgitteret rundt brenneren. Vet ikke om det hadde gjort noen forskjell om det hadde vært en POD. Hva mener du, Worse; POD kan vel ruste også?

 

Opplever at vekematingen har gått i stå!? Det er noe som har satt seg fast, slik at jeg har problemer med å slukket - få skrudd glassfiberveken ned igjen.

Noen tips?

Bytte veken? Min har ihvertfall IKKE brent i 2.000 timer!

<{POST_SNAPBACK}>

Klag din bitre nød til de du kjøpte den hos (Clas Ohlson?). Si til dem at forventet levetid for en parafinovn bør være mer enn 3 år! Hvis du har behandlet den normalt pent, da.... :seeya:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det hadde gjort noen forskjell om det hadde vært en POD. Hva mener du, Worse; POD kan vel ruste også?

Regner med det, ja, det er vel uunngåelig i båt. Men man får håpe at det tar lang id og at kvaliteten dermed står i forhold til prisen. Betalte ca. 2.500 for POD'en men den har vært verd pengene hittil.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4 kw gass varmer i båten min,

eksos går ut over dekk.

det er så godt som lydløst under gange, og jeg har ingen ting og utsette på det,.

Forbruk av gass kan være litt høyt hvis utetemp går ned mot frysepunktet.

Da får du så mye mindre utav gassen i flaska.

Gass drevne varmeapperat er ganske vanlige i båter, litt lenger syd for oss nordboere.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Er det noen som kan sette inn en link til en slik gassvarmer som kan ta fra båtens gassanlegg og ha eksos ut?

Var på Maritim i dag - der ble det snakk om et varme/viftelokk til å sette oppfå komfyrens gass-bluss og som spredte varmen. Løser ikke dette med vannet, da. Noen som har sett en slik? Ekspeditøren hadde sett det på en utenlandsk båtmesse, men ikke sett den i Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...