PiperBill Startet 6.Juli.2018 Del på Facebook Startet 6.Juli.2018 Jeg har en Vetus Deutz DT67. På en ukes tur i Sverige nå la jeg merke til at motor (kjølevann) temperaturen lå på ca. 70 grader. I boka så står det at termostaten åpner ved 83 °C, fullstendig åpnet ved 95 °C. Jeg kjøpte båten i fjor høst og mener og husker at den lå rundt 80 grader. Det ser ut som om termostaten ikke fungere helt som den skal. Men spørsmålet er om det er noe å ta tak i med en gang? Det er litt bestillingstid på deler til denne motoren. Kan det skade noe å kjøre noen turer før jeg få byttet termostaten? Kan det være noe annet som påvirker temperaturen? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
bellen Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Det er nok temmelig sikkert at det er termostaten, men det kan jo også være instrumentet ditt som har begynt å vise feil. Det er veldig lite trolig at noe blir skadet av for lav temperatur, så det er ingen bråhast å få fikset dette. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Ok men da kan jeg måler faktisk temperaturen på kjølevæske for å utelukke det. Eneste forandring jeg har merket er at motoren jager litt og har litt for lite Omd på tomgang etter en tur nå motoren er varm. Men om det er noe sammenheng der vet jeg ikke. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Motoren skal ikke jage fordi om den er litt under driftstemperatur. Men turtallet øker gjerne noe fra kald til varm motor. Kanskje 100 rpm. Termostater er imidlertid standard greier. Plukk den ut og ta den med til Bilxtra eller tilsvarende. Jaging kan være mye, men går det over kan det være luft i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.