Jump to content

Er det for sent til og begynne som seiler når man har passer de 50?

Vihovde

Recommended Posts

Har lyst til og lære meg og seile, da jeg bor deler i året i Asia, og vil utforske de tusenvis av øyer og muligheter som dette medfører.
Motorbåt (drivstoff) blir for kostbart, så jeg tenker seilbåt/catamaran 40-50 fot.
Har aldri seilt tidligere, men har hatt ett par snekker 30-35 fot i Norge til fritidsbruk.
Så, hva sier folket, skal jeg la være, eller satse på dette? Har allerede skaffet meg boken Seilerboka, så det er i det minste en liten begynnelse;-)

All tips og råd mottas med takk;-)

Ikke for sent nei, kjøpte min første seilbåt i en alder av 51. Dette er det beste båtlivet jeg kan tenke meg. Har kjørt hurtiggående båt siden jeg var 13 år, var skipper i mange år. Seiling er noe en finner fort ut av, få noen som kan det og lære de grunnleggende prinsipper. Du får raskt svar på om du gjør noe riktig, eller feil. (bare se på farta du oppnår). Syns seilbåt tilværelsen er særdeles behagelig. Du får en båt som tåler litt vær, har høy bo komfort og er rimelig i bruk. De som snakker om at seilere går mye for motor, har sjelden rett. De skjønner ikke dette med "pumpe" vind. Ustabil vind, ofte i nærheten av land, skifter styrke og retning ofte. Ganske ubehagelig å seile i. Men om en ønsker å forflytte seg over litt avstand, tar det lang tid å seile i 3 knop, eller krysse. Husk, du lever bare en gang, lev ut drømmen. Peis på :smiley:

Det beste med seilbåt er, uansett hvor stressa og har ønske om å komme fort fram. Det går ikke, så det blir du fort avvent med :smiley:.

Redigert av Heimsjyen (see edit history)

Seilbåtens forbannelse kalles det, det er aldri rett vind. 

Eller, vi har de bestandig for travelt med å komme frem.   

Folk har seilt siden før Jesus var født, det er ikke komplisert. Det er som å sykle. Du mestrer det kjapt med balanse og fremdrift, men så er det ikke mange som utvikler seg til Thor Hushovd. 

Første seilbåt jeg kjøpte var en splitter ny Bavaria 31C for 10 år siden.  Hadde ikke vært ombord i en seilbåt engang før jeg handlet.  

Nå handler jeg seilbåt igjen, lik størrelse men en oppgradering i bokomfort.  Det synes jeg du skal vektlegge høgt, for mestparten av tiden du er i båten ligger den i ro.  Da er det greit med utsikt og praktiske løsninger ombord. 

Og jeg kliner til med en Code 0 ballong, nå skal det bli fart i unnavindsseilas. 

1 minute ago, Bigmac said:

Tur- og familieseilas er ikke rocket-science. Det er fryktelig enkelt. En pinne, to kluter, ikke for nære land, vind fra siden eller bakfra så går det av seg sjøl. Bruk vest. 

Enig med Lanber, prioriter bokomfort. 

Takk. Men hvor "stor" båt kan jeg klare og seile alene? 30, 40 eller 60 fot? Ute på havet så går nok dette greit, men er beskymret for å legge inntil kai, eller gå inn i havner alene.

Det er ikke antall fot som definerer om båten er egnet for single-handed håndtering. Avansert instrumenterings- og navigasjonssystemer, moderne baug- og hekk trustere, plassering/føring av tauverk, elektriske og hydrauliske vinsjer, rullemast og rulleforseil, samt enkel tilgang til vannet via luke bak er avgjørende elementer.

Vihovde skrev for 7 timer siden:

Takk. Men hvor "stor" båt kan jeg klare og seile alene? 30, 40 eller 60 fot? Ute på havet så går nok dette greit, men er beskymret for å legge inntil kai, eller gå inn i havner alene.

30 ingen problem

40 går nok...men det er mange tonn i bevegelse. 

60 er forbanna stort, det er et skip. Med respekt å melde så er det overkill og noe du ikke vil være komfortabel med

Som bobåt vil jeg legge til at for mitt vedkommende ville jeg foretrekke en dekkssalongbåt, uansett om det er kjølbåt eller ikke. Catamaran har jo stort sett dekkssalong uansett. Jeg har hatt folk med 'kjellerbåter' om bord som nærmest får hakeslepp over hvor lyst og fint vi har det. Og uansett om man er i tropene eller arktis, for meg er skrogisolasjon en viktig komponent. Innvendig blir båten uansett for liten. Og den er for stor når den skal vedlikeholdes utvendig. 

Da vi ankom Gullholmen Havn for noen uker siden, blåste det en liten vind vekk fra brygga og det var sterk strøm. En velvillig mann i tidlig 50-årene tok fortampen og lå nesten vannrett for å holde baugen fra å drive vekk fra brygga. Han holdt på å gå på rumpa da baugpropellen startet og baugen svingte inntil. Moralen: Det skal ikke store båten til før dine egne muskler blir nokså utilstrekkelige. Hulda har elektrisk ankerwinch forut, elektrisk ankerwinch akter, to el. skjøtewincher og baugpropell.

13 hours ago, Vihovde said:

Havnemanøvrering er nok utfordringen om du er alene. En seilbåt kan være enklere å manøvrere enn en snekke. Har 38 fot selv og er så gammel som deg. Det går helt greit, så 40 ft klarer du nok. Ta det pent og forsiktig i begynnelsen. 60 ft, tja ... som regel er det et spørsmål om planlegging og å ikke gape over for mye. Noen steder, og under visse forhold, kommer du ikke inn m 40 ft, noen flere steder ikke med 60 ft. Det har jo ikke bare med alder og singlehanded å gjøre men dyptgående, antall fot osv. også. 

Lurer også på om du trenger all plassen i en 60 ft når du er alene? Det er kostnader på seilbåter også, desto større, desto mer. Så hvis drivstoffkostnadene eliminerer motorbåt ville jeg nok kanskje vurdert noe under 60 ft på seilbåtfronten. Hvis ikke du planlegger å krysse store distanser på åpent hav. Da er 60 ft sikkert mer behagelig og tar deg raskere fram, men absolutt intet must, og all håndtering på havet blir jo tyngre også. Hva koster elektriske vinsjer og andre hjelpemidler til en 60 ft? Sikkert like mye som båten min på bruktmarkedet ...

Kurs har vært nevnt, hva med å leie en båt for et par uker for å få følelsen med håndtering?

Alt inalt høres planen helt konge ut, så hvis du har muligheten ville jeg grepet den !

4 hours ago, pacuare said:

50 fot er også veldig stort alene. Selv når en er erfaren. Underveis ikke noe problem. Men å legge til i mye vind er vanskelig. Høyt fribord så ikke lett å hoppe ned på flytebrygge og tilbake igjen. Tungt og store krefter. 40 fot er nok som uerfaren alene. 

50 år ikke noe problem. 

Enig, evt. med 50ft og oppover alene ligger man helst på svai og tar jolla inn. Så bunkrer man når muligheten byr seg med lite vind og egnet havn. Hvis man veldig gjerne vil ha stor båt så ser jeg vel for meg at det kan funke i et asiatisk øyhoppingsscenario. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...