Jump to content

Propellhylse fast aksel (grimsøy sjark)

xGoRD

Recommended Posts

Hei

Lageret jeg har sitrer og skal sitte ca 10mm utenfor. Vann skal presses inn i forkant og løpe langs lageret og akslingen og ut bak. Det viktige er da slik jeg kan forstå alt lageret verden langt inne at det akkurat når inntaket for vann uten å tette for...

Hans P

Hans Petter S.Olsen

Gamle Fredrikstad

49 minutes ago, xGoRD said:

Takk for svar. Da er vel konklusjonen at den må presses inn på et vis :)

Det var vel ikke helt konklusjonen? Det ser for meg ut som gummilagerhylsa er litt langt ute, men egentlig betyr det lite dersom det har vært slik og fungert bra. Men det har neppe blitt montert slik, så jeg heller til at dette er en følgeskade fra episoden med garn i propellen.

På bildet ser det ut som enden av gummilageret har blitt deformert. Det er kanskje ikke bra hvis det hindrer smørevann i å passere langs akselen i de langsgående kanalene som er ment for det. Du burde kanskje ta høyde for at gummilageret kan ha klint seg og blitt dratt ut da akselen forskjøv seg. Det første du burde gjøre er å sjekke at du har riktig lagerklaring og at akselen roterer lett i gummilageret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nei det var ikke helt konklusjonen kanskje. Vi kommer nok til å la den være, det ser ut som den har vært slik en stund. Men etter det jeg forstår så skulle den vært helt inne. Kanten er nok slitt bort av garnet noen steder. Akselen roterer lett i gummilageret. Hvordan sjekker man at det er riktig lagerklarering?

takk for svar :)

1 hour ago, xGoRD said:

Hvordan sjekker man at det er riktig lagerklarering?

Dersom akselen roterer lett er det nok klaring. Ved å bevege propell og aksel opp/ned og til siden finner en ut omtrent hvor stor klaringen kan være. Jeg synes 1/2 mm diametralt burde være passe maksmål (?), men mange går nok bra med mer enn det uten å vite det. Det viktigste er kansje at man ikke får vibrasjoner i akselen ved gange.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...