xGoRD Startet 6.Juli.2018 Del på Facebook Startet 6.Juli.2018 Hei Etter å ha fått garn i propellen så gikk propellen i roret. Akselen løsnet fra kobling på giret. Men lurer på en ting, skulle den brune delen av hylsen her vært lenger inn? Sitér dette innlegget Link to post
hpso Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Hei Lageret jeg har sitrer og skal sitte ca 10mm utenfor. Vann skal presses inn i forkant og løpe langs lageret og akslingen og ut bak. Det viktige er da slik jeg kan forstå alt lageret verden langt inne at det akkurat når inntaket for vann uten å tette for... Hans P Sitér dette innlegget Hans Petter S.Olsen Gamle Fredrikstad Link to post
xGoRD Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Takk for svar. Da er vel konklusjonen at den må presses inn på et vis :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 49 minutes ago, xGoRD said: Takk for svar. Da er vel konklusjonen at den må presses inn på et vis :) Det var vel ikke helt konklusjonen? Det ser for meg ut som gummilagerhylsa er litt langt ute, men egentlig betyr det lite dersom det har vært slik og fungert bra. Men det har neppe blitt montert slik, så jeg heller til at dette er en følgeskade fra episoden med garn i propellen. På bildet ser det ut som enden av gummilageret har blitt deformert. Det er kanskje ikke bra hvis det hindrer smørevann i å passere langs akselen i de langsgående kanalene som er ment for det. Du burde kanskje ta høyde for at gummilageret kan ha klint seg og blitt dratt ut da akselen forskjøv seg. Det første du burde gjøre er å sjekke at du har riktig lagerklaring og at akselen roterer lett i gummilageret. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
xGoRD Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Nei det var ikke helt konklusjonen kanskje. Vi kommer nok til å la den være, det ser ut som den har vært slik en stund. Men etter det jeg forstår så skulle den vært helt inne. Kanten er nok slitt bort av garnet noen steder. Akselen roterer lett i gummilageret. Hvordan sjekker man at det er riktig lagerklarering? takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 1 hour ago, xGoRD said: Hvordan sjekker man at det er riktig lagerklarering? Dersom akselen roterer lett er det nok klaring. Ved å bevege propell og aksel opp/ned og til siden finner en ut omtrent hvor stor klaringen kan være. Jeg synes 1/2 mm diametralt burde være passe maksmål (?), men mange går nok bra med mer enn det uten å vite det. Det viktigste er kansje at man ikke får vibrasjoner i akselen ved gange. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.