Jump to content

Er markedet for cabincruisere 30 fot helt dødt ?

omhI

Recommended Posts

Mange tenker nok at eldre båt og motor fører med mye kostnader og særlig om en ikke skrur selv. Jeg for min del har bestemt at neste båt skal ha nyere utenbordsmotor eller danseplass rundt motor skulle det være innenbords. No dritt og skru når det er trangt. Og særlig vist det er gammelt ? når jeg ser på bildene av båten din så ser den veldig ujevn ut på styrbord side i overgang skrogside og bunn.  Har den vært skadet?

Redigert av boble65 (see edit history)

Jeg hadde nok likte å se nærmere på denne båten da vi va på jakt etter en Baltic i fjor. Likte hvordan den er innredet med buesofa. Ser ut til å ha god plass opp og det er rett ut til badeplattform. Også en ting som jeg ikke er så begeistret for med Baltic er at flyndre / propellen stikker ganske lang under kjølen. Det er ganske utsatt dersom man går på et skjær.  Men på denne båten ser du ut som det er mer beskyttet og høyere opp. Også 100 timer på en slik motor er jo ingenting :-)

NB. Jeg tro nok litt lav marsjfart er det som trekker mest ned med denne båten. MEN selv om jeg kan ligge på 17 - 20 kn hele dagen så blir det til at vi kjører for det mest på rundt 8 - 9. Har det ikke travelt på sjøen.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Sitter og ser ned på fjorden like i nærheten av der båten til TS ligger. Det er jo stadig liknende båter som passerer. 

Men mange vil jo ha nyere båter, som fyker inn fjordene litt fortere. Eller man kan ligge i Brosundet sammen med andre blå og hvite kalesjebåter som begynner på B ?. Men kjøpere finnes det nok. Man må bare bli klar over at båten kan gi vel så fine båtturer og overnatting som en nyere båt. 

Synes det var ok bilde. Du kan jo re opp køyene, så man ser hva det er av soveplasser. 

Ellers så kan du jo pimpe opp den svarte stripa med autosol. 

Redigert av Eureka (see edit history)
boble65 skrev for 9 timer siden:

Mange tenker nok at eldre båt og motor fører med mye kostnader og særlig om en ikke skrur selv. Jeg for min del har bestemt at neste båt skal ha nyere utenbordsmotor eller danseplass rundt motor skulle det være innenbords. No dritt og skru når det er trangt. Og særlig vist det er gammelt ? når jeg ser på bildene av båten din så ser den veldig ujevn ut på styrbord side i overgang skrogside og bunn.  Har den vært skadet?

ANG SKADET: Jeg er 3dje eier og det forefinnes mye dokumentasjon på båten. Hadde den vært skadet ville det komme fram her er jeg sikker på. På bilde kan det kanskje se slik ut ?,  men det er nok i så fall bildet som lurer deg :)

Min helt personlige spekulering er at markedet for eldre bakveggbåter i den størrelsen møter hard konkurranse fra mindre, nyere bakveggbåter med påhenger. 

Mange strekker nok budsjettet litt og ofrer en del plass for å få tak i en båt som er 20-25 år nyere med potensielt betydelig lavere vedlikeholdsutgufter.

Kanonsommeren hittil i år gjør vel ikke markedet lettere for bakveggbåter. Selv en inngrodd vestlandsbåt-entusiast som meg vurderer jo å bytte fra hardtoppbåt til kalesjebåt nå... :)

Ellers synes jeg båten ser flott ut. Lykke til! :)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg tror desverre prisen er noe høy.... Jeg solgte min forrige båt - 27 fot - i 2009 for 350’. I dag handles de for 80-150’. Noe brutalt har skjedd for 80tallsbåtene. Virker som folk har mye penger, og heller går rett på nyere båter. I konkuranse med din båt er feks Elwaro 30. Da er vi på 80-150’ igjen.

Det er dessverre (for selgeren )  realiteten i dag. Min forrige båt, (en Bever 740 fra 86 men med en nyere Yanmar motor) kjøpte jeg i 2012 for 250,000. Det var nyinnredet og helt strøken men likevel gjorde jeg flere forbedringer. Baugspryd, baugpropell, fjernkontroll på ankervinsj og baugpropell, ny el toalett, septiktank, vanntanker, solcelleanlegg og mange flere detaljer. Men da jeg skulle selger den i fjor etter å ha kjøpte en nyere Baltic så måtte jeg helt ned til 120,000. Det var rett og slett ikke interesse ellers. Det svei men hva skal man gjøre? Kan jo ikke ha to båter

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...