Jump to content

Byttet Jabsco ferskvannspumpe fra Par-Max 2 til 4. Merker ingen forskjell?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Ferskvannspumpa jeg hadde bråket fælt, og gav 10-11 liter/minutt. Litt på impuls i en båtbutikk kjøpte jeg en Par-Max 4 som skal gi 16.3 liter/minutt.

 

Sjekket litt rundt dette med trykk de gav og det var likt, så da tenkte jeg at røropplegget ville holde og at det ville kommer mer vann med den nye. Den nye pumpa passet greit inn i opplegget til den gamle.

 

Nå kan jeg lite om pumper, men forventningen var at det skulle bli litt mer "sprut" ut av kranene. Jeg merker dog ingen forskjell på vannmengden som kommer sammenliknet med den forrige. Den eneste forskjellen jeg merker er at den nye pumpa kanskje jobber litt mindre enn den forrige... (og bråker litt mindre).

 

Kan noen fortelle meg hvorfor dette prosjektet feilet?

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 11 timer siden:

Jeg er maskiningeniør. Tror du jeg kan få en "refund" fra lærestedet?

Du får søke om å få igjen skolepenga :-) Gitt konstant viskositet, så styres spruten av mengde, TRYKK og friksjon. Mer futt med samme friksjon, øk trykk.

Link to post
Share on other sites

Hehe... Toget har nok gått :lol: Det er 24 år siden jeg var ferdig, så reklamasjon gjelder ikke. Det var også i utlandet, så det blir enda mer håpløst.

 

Optimistisk tok jeg dog frem boken "Fundamentals of Fluid Mechanics" fra den tiden idag, for "dette skulle jeg finne ut av". Boken er en murstein på 840 sider. Altså: Basics på 840 sider??? Væskemekanikk må være kompliserte greier. Jeg ble ikke noe klokere, og så begynte fotballkampen.

 

Men takk for input, karer:thumbsup:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 23 timer siden:

Hei,

 

Ferskvannspumpa jeg hadde bråket fælt, og gav 10-11 liter/minutt. Litt på impuls i en båtbutikk kjøpte jeg en Par-Max 4 som skal gi 16.3 liter/minutt.

 

Sjekket litt rundt dette med trykk de gav og det var likt, så da tenkte jeg at røropplegget ville holde og at det ville kommer mer vann med den nye. Den nye pumpa passet greit inn i opplegget til den gamle.

 

Nå kan jeg lite om pumper, men forventningen var at det skulle bli litt mer "sprut" ut av kranene. Jeg merker dog ingen forskjell på vannmengden som kommer sammenliknet med den forrige. Den eneste forskjellen jeg merker er at den nye pumpa kanskje jobber litt mindre enn den forrige... (og bråker litt mindre).

 

Kan noen fortelle meg hvorfor dette prosjektet feilet?

 

 

 

Som flere har kommentert..... mengden du får ut av et tappested er avhengig av motstanden i røropplegget. Du ønsket en ny pumpe som bråker mindre, noe du har fått. Hvorfor mener du prosjektet feilet....?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Ruby,

 

Tenkte "feilet" når det gjelder mangel på spruten fra tappested. Tenkte at "nå blir det 50% mer sprut" da jeg handlet. Bråker mindre, det er riktig, så enn viss måloppnåelse kan jeg jo bli med på. :smiley:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det blir vel på samme måte som å sette inn et ekstra batteri i parallell med et annet. Spenningen er den samme, men det er større kapasitet til å holde flere laster i gang samtidig. Hver enkelt last alene merker ikke noen forskjell. 

 

Ellers er der nok Bernoulli som styrer dette. Har gode minner fra den tiden, men det er snart 20 år siden dette var pensum.  Har vært fint lite brukt siden. Hvor store eller mange pumper som står for trykket betyr ikke noe for mengden, så lenge de leverer samme trykk. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...