Jump to content

Yanmar 4JH3-E og laderegulator

jtfidje

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp fått satt inn ny motor i båten min (en Yanmar 4JH3-E som dere ser av tittelen :smiley: ). Det var fra før koblet en laderegulator ( Ladac 1204 ) til den gamle motoren ( en Perkins 4.108 ) som verkstedet ikke koblet til den nye motoren da de monterte den. Det jeg ikke klarer å finne helt ut av er om det allerede er en "integrert" laderegulator? Jeg målte spenningen på tomgang og ved 2,5k rpm uten endring. 

I tillegg lurer jeg litt på om koblingene på dynamoen min er feil? I bildet jeg har lagt ved gjorde jeg en diodetest (?) på terminalen nede i bunn med gummiring og det begynte å pipe da jeg testet mot jord. Koblingen til høyre med gummihette begynte å pipe mot pluss på startbatteri. Er dette riktig? Slik jeg har forstått det skal alle terminaler på dynamoen med gummiring være pluss... 

Takk for all hjelp :smiley:

IMG_20180706_231056.jpg

ser ut til å være riktig koblet opp, denne dynamoen har innebygd regulator, så lenge alt fungerer som det skal, så er det ikke så mye å bry seg om den gamle utvendige regulatoren som var til Perkinsen, ladespenningen holder seg jevnt på dem dynamoene der, har du fulle batterier så leverer den ikke mere en ca 14-14,2 volt, med litt brukte batterier går den opp til 14,4 en kort tid

jtfidje skrev for 4 timer siden:

Jasså? :wink: Har du mulighet til å veilede litt her? :saint: I anvisningen til Ladac'en står det at jeg må koble til D+ og DF, men hvordan finner jeg disse på dynamoen? 

dem finner du ikke på den dynamoen, da må dynamo bygges om, men er det noe vits når dynamo og alt fungerer som det skal, her kommer en link til hvordan dynamo må bygges om.

http://www.tbbecker.de/download/xHitachi_N.pdf

2 minutes ago, Andor said:

dem finner du ikke på den dynamoen, da må dynamo bygges om, men er det noe vits når dynamo og alt fungerer som det skal, her kommer en link til hvordan dynamo må bygges om.

http://www.tbbecker.de/download/xHitachi_N.pdf

Hmmm - nei det er jo i utgangspunktet ikke det :smiley: Tenker jeg hører på din anbefaling og tar ut Ladacen da enn så lenge alt ser ut til å virke helt fint :thumbsup:

jtfidje skrev for 5 timer siden:

Jasså? :wink: Har du mulighet til å veilede litt her? :saint: I anvisningen til Ladac'en står det at jeg må koble til D+ og DF, men hvordan finner jeg disse på dynamoen? 

Det er en smal sak å "bygge om" dynamoen for ekstern regulator. I tillegg til Andor sin link er de en rekke tråder her inne med informasjon om temaet. 

Her har du en tråd hvor @Lotus har lagt ut bilder og detaljert beskrivelse av hvordan du opererer dynamoen din. Jeg har samme dynamo i båten, og kan underskrive på at dette ikke er spesielt komplisert. Dette er gode dynamoer! 

Andor skrev 20 minutter siden:

dem finner du ikke på den dynamoen, da må dynamo bygges om, men er det noe vits når dynamo og alt fungerer som det skal,

Ja, hvis man synes det er greit med elendig lading så er det bare å la det være som det er :wink:

2 minutes ago, Komodo said:

Det er en smal sak å "bygge om" dynamoen for ekstern regulator. I tillegg til Andor sin link er de en rekke tråder her inne med informasjon om temaet. 

Her har du en tråd hvor @Lotus har lagt ut bilder og detaljert beskrivelse av hvordan du opererer dynamoen din. Jeg har samme dynamo i båten, og kan underskrive på at dette ikke er spesielt komplisert. Dette er gode dynamoer! 

Ja, hvis man synes det er greit med elendig lading så er det bare å la det være som det er :wink:

Hmmm nå ble det mye å tenke på her :giggle: Hva er de store forskjellene på om jeg beholder innebygget regulator fremfor å sette på Ladacen?

Med ekstern regulator kan du få en høyere ladestrøm og raskere lading av batteriene. Denne dynamoen har heller ikke "senseledning" som føler på batterispenningen. Det innebærer at du får noe lavere ladespenning på batteripolene enn den interne regulatorens setpunkt, med det resultat at du aldri får toppladet batteriene med dynamo. Det har mye å si for batterienes levetid. Batterier som ikke lades helt opp umiddelbart etter bruk vil sulfatere. Det er kilometervis med lesestoff om det her inne hvis du søker litt.

Komodo skrev 15 minutter siden:

har aldri hatt noe problem med ladingen ombord, har selv Hitachi 80 amp dynamo, lader fint opp alle batteriene, 1 stk 115 amp til start og 2 stk 115 amp til forbruk, har både 4kw baugthruster, ankervinsj, kjøleskap, radar, ekkolodd, kartplotter, elektrisk garnhaler, Ardic varmeapparat pluss div annet, 4 stk lanterner, vhf og arblys og søkelys, så den 80 amp dynamoen klarer fint og topplade batteriene uten problemer, landstrøm brukes ikke, kun på vinter når motorvarmer settes på og frostsikring, ladere er ikke koblet på 2 stykk c-tek, så har enda ikke hatt problemer med dårlige batterier

Redigert av Andor (see edit history)
Just now, Komodo said:

Med ekstern regulator kan du få en høyere ladestrøm og raskere lading av batteriene. Denne dynamoen har heller ikke "senseledning" som føler på batterispenningen. Det innebærer at du får noe lavere ladespenning på batteripolene enn den interne regulatorens setpunkt, med det resultat at du aldri får toppladet batteriene med dynamo. Det har mye å si for batterienes levetid. Batterier som ikke lades helt opp umiddelbart etter bruk vil sulfatere. Det er kilometervis med lesestoff om det her inne hvis du søker litt.

aha jeg skjønner. Ja jeg leser som bare rakkeren her nå - er jo en jungel å grave igjennom :lol:

Nå tenkte jeg på ladespenningen da men... Fungerer det for deg så er det jo vel og bra. Jeg har samme dynamo, og har målt ladestrøm ved original og forhøyet setpunkt. Jeg er ikke i tvil hva jeg vil ha. Ellers så er det jo mulig å lese litt om erfaringer med ekstern laderegulator her inne. Ganske entydige slutninger :wink:

Komodo skrev 11 minutter siden:

Nå tenkte jeg på ladespenningen da men... Fungerer det for deg så er det jo vel og bra. Jeg har samme dynamo, og har målt ladestrøm ved original og forhøyet setpunkt. Jeg er ikke i tvil hva jeg vil ha. Ellers så er det jo mulig å lese litt om erfaringer med ekstern laderegulator her inne. Ganske entydige slutninger :wink:

ladespenning ligger på 14,5 volt

På batteripolene altså? I så tilfelle er det jo greit. Det fikk ikke jeg.

jtfidje skrev 23 minutter siden:

vil saken bli enklere om jeg går til anskaffelse av en regulator som kan stå parallellt med den som sitter i dynamoen?

Nei, tror ikke det, men det kan nok Jörg si mer om. PDAR som han selger kan ettersom jeg forstår stå i parallell med den interne, men du må allikevel modifisere tilkomblingene slik linken til Andor viser.

1 minute ago, Komodo said:

Nei, tror ikke det, men det kan nok Jörg si mer om. PDAR som han selger kan ettersom jeg forstår stå i parallell med den interne, men du må allikevel modifisere tilkomblingene slik linken til Andor viser.

Jeg skjønner. Jeg er ikke helt komfortabel med slike ting og er veldig redd for at jeg vil komme til skade for å ødelegge noe jeg ikke burde ødelagt :giggle: Men jeg får kikke litt på dette å se om ikke jeg kanskje kan få det til likevel :smiley: Tusen takk for god input! :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...