vketil Startet 8.August.2005 Del på Facebook Startet 8.August.2005 Har en orginal saga 7000 med en perkins 49 hester. Den gjør 12,13 knopp. Det virker som motor går lett og at det er krefter nokk. Går det ann å skifte propell, slik at den gjør noen knopp til? Noen som har erfaring med dette?? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 13 knop på en saga 7000 med 49hk er vel veldig bra! Tror ikke det er mulig å få så veldig mye flere knop da. Dersom du får toppturtal, og ikke noe mer, så er vel propellen optimal... Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Leste en gjengivelse av en gammel test av denne båten med denne motoren i båtbørsen for noen år siden. Der mener jeg å huske at toppfarten var testet ut til å være 15-16 knop og marsjfart 13-13 knop. Denne testen var vel mulighens utført før GPS'ens tider og det er derfor ofte at disse målingene ikke stemmer med virkeligheten. I mange av disse båtene har har den gamle Perkinsen blitt byttet ut med motorer på opptil 80-120 hk. Problemet er at det er veldig få motorer som passer uten store ombygginger da det er trangt om plassen i motorrommet på disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Onkelen min hadde en 7000 med Perkin 4108, han klarte muligens å tyne den opp i 12 på fullt, men da skvatt kjølevannstempen i været. Marsjfart rundt 10 knop, da med flaps for å få den til å slippe sjøen bak. Så det Saga sier stemmer nok, 15-6 knop på topp og 12-13 på marsj virker en smule urealistisk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sabeltann Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 4108 har et maks turtall på 3600omdr, Marsjturtall skal da maks ligge rund en 3200omdr. Så har du en propell som klarer dette så er den "optimal" klarer den mere så kan du muligens gå opp en tomme på stigningen. Men sjekk først turtallet. husk og at ofte bruker du mere diesel samt at du røyner motoren mye mere på full guffe en om tu tøffer av gårde i den farten som du har nå. Skal du skifte til ny motor er det rikgit at det er få maskiner som passer, Nanni /yanmar har jo.universal diesel har en 76hk som passer RETT på festene! men den er jo like dyr som en hel saga 7000 da!! Sitér dette innlegget Link to post
vketil Svart 8.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2005 Vet ikke nr på motoren, bare det er en orginal 49 hk perkins. De sier han er plombert på masjfart og det er 12/13 knopp ved turtall på 3200. Båten går veldig fint ved de turtallet, så jeg tror ikke det røyner noe, høres ihvertfall ikke slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 hei, Da mener jeg at du har riktig propell Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 I mange av disse båtene har har den gamle Perkinsen blitt byttet ut med motorer på opptil 80-120 hk. Problemet er at det er veldig få motorer som passer uten store ombygginger da det er trangt om plassen i motorrommet på disse båtene. Er det noen som har testet ut større motorer enn 85 hk i denne båten? Skal skifte motor og vurderer å gå opp i effekt. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Så en i Molde for 6-7 år siden som hadde satt inn en splitter ny 120 hk yanmar. Da gikk den riktig så bra men "red" litt på kjølen hvis farten ble for stor. Marsjet rundt 20+ hvis jeg ikke husker feil i følge eieren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.