Jump to content

Hvorfor brukes AFT olje i maritimt gir?

PiperBill

Recommended Posts

Lurer litt på det. ATF er utviklet til bruk i automat girkasser men et maritimt gir (for eks Hurth 630a) er ikke konstruert som et automatgir. Det ligner mer på en manuell gir (hvis ikke jeg tar feil).

Jeg leste et sted at det har vært anbefalt å bytte fra ATF til girolje på noen Hurth gir for å redusere ulyder (gear clacking) ved lav turtall. AFT har jo lavere viskositet en  girolje.

Er det noen med teknisk innsikt som kan belyse dette med ATF vs girolje i slike girkasser?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Driver og Googler litt på temaet og kom over følgende skriv fra USA (les under). Dette gjelder Hurth gir som bråker ved lav turtall. Slik er det på min båt med Vetus DT67 og Hurth 630a gir. Har snakket med flere med samme motor/gir kombinasjon og det er vist helt vanlig. Men jeg synes det er litt ille at en ellers så stille og rolig installasjon skal lager så mye skranglelyder nå den kjøres på tomgang. Høres ut som 100 klinkekuler i en blekkboks.

Jeg kommer ikke til å gjøre olje bytt foreløpig men søker videre for å se om jeg finner noen som har gjort det eller som vet mer om mulig negative konsekvenser av det.

Indmar Products
5400 Old Millington Rd. Millington, TN Phone 800-238-7112 Fax 800-622-7278
SERVICE ADVISORY Date: 11/21/01 Advisory #SV2001-2 SUBJECT: Gear Rattle – Hurth Reduction Gear Transmissions
We have received a number of complaints regarding rattling or noisy ZF/Hurth reduction gears (V-drive or in-line). The noise is most pronounced at idle RPM. And typically goes away when the engine RPM is raised above idle. Although the noise can be irritating, this is a normal condition with these transmissions that in no way affects the durability or reliability of the unit.
In an effort to reduce the gear rattle noise at low RPM;
the transmission manufacturer has suggested that we change from the current Dexron 3 transmission fluid that we use in the transmission to 15W40 motor oil. This is the same oil that we recommend for use in the engine and its higher viscosity helps “dampen” the contact of the gears and reduces the noise significantly.
Indmar has started using 15W40 Pennzoil Marine Motor Oil in all reduction gears starting with engine IC985313. Those units will be identified with a Pennzoil 15W40 Marine Oil sticker on the transmission in place of the ATF sticker that was previously attached.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...