Framtia Startet 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2018 (redigert) Båtferien starter straks, og som jeg flere ganger har tenkt før, det hadde vært kjekt med en lett tilgjengelig oversikt over steder der man ligger skjermet med godt ankerfeste. Med andre ord steder man kan søke ly når været ikke er på sitt beste, men altså ikke i form av gjestehavner. Er det noen som har sett en slik oversikt noe sted, gjerne kartbasert, men alt er av interesse. Har så klart mange beskrivelser av gjeste- og uthavner ombord, men disse inkluderer ikke alt for mange slike som jeg etterspør. Redigert 8.Juli.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Pleier ofte å ta utgangspunkt i ankringsplassene som er merket på kartet (Gulesider sjøkart). Noen av de er selvsagt for store båter/skip og alt for dype og ubeskytta, men syns egentlig merkinga er grei som utgangspunkt for å finne gode ankringsplasser. Forøvrig helt enig, skulle gjerne hatt en egen kategori for svaiplasser på ulike sånne "samlinger" av uthavner osv. --- Om jeg var i stand til å lage en app så skulle jeg laget en som kunne sortere punkter på kart etter følgende kategorier - Gjestehavner - Uthavner - Svaiplasser - Bøyer KNBF - Bøyer Oslo friluftsråd - Havner Frihavne Huk av for de kategoriene du ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Jeg har ikke sett en slik oversikt du etterlyser. Men hvis du ønsker å samle slike plasser her i denne tråden kommer jeg med et bidrag herfra. Fredagshølet på nordsiden av Vesterøy, Hvaler, er et trygt og godt sted hvor man kan kaste ut et anker uansett vær og vindretning. Selve bukta som kalles Fredagshølet er på Seiløy. Det er mange fine naturhavnplasser i holmene rundt også, men når været står på og man trenger et trygt sted å ligge er dette et godt alternativ. Lagt til: Hvis folket fra Tønsberg og nedover til Kristiansand, og gjerne videre, tar utfordringen så har du en oversikt her i løpet av noen dager Redigert 8.Juli.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Fyller på med en plass til her. Ikke akkurat ukjent denne heller, men i Hankøsundet finner man også god le. Det er så pass mye trafikk gjennom sundet, så man bør tenke litt på hvor man kaster anker. Fra marinaen og over til øya går det ferge, så der er det ikke så smart å legge seg. Mange moringer også i det området. Der jeg har tegnet blå streker er det som regel mulig å finne en plass. Det går også an å legge seg nærmere land på fastlandsiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Har brukt Åbyfjorden rett vest for Rognsfjorden som "nødhavn" når jeg har måtte rømme fra sinnsyk festing og rabalder i gjestehavna i Langesund. Alle plassene er forsåvidt merka i kartet. Fin fjord med mange muligheter, ok fiske og fin plass å sette krabbeteiner, også muligheter for å komme seg i land. En litt glemt plass hvor en kan få litt "alenefølelse" selv om en er rett ved "stripa" til Sørlandet. https://goo.gl/images/W5GKV3 --- Noen måte å få linken til å vise i en ramme eller noe uten å måtte gå via å screenshot/printscreen, opplasting av bilde osv? Redigert 8.Juli.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Fort en ti års tid siden sveiv det rundt en pdf, titulert "Ankring på svai på Skagerak-Kysten fra Orust til Lindesnes", forfattet av Jan Abrahamsen. Etter noen kontroverser på havgapet og sagaforumet svjh forsvant den tilsynelatende fra nettet. Pdf'n har 55 ankerplasser beskrevet, og kanskje kan det fremdeles finnes via google. Evt etterspørres privat, fordi copyrighten er begrenset til privat bruk ... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Lurer på om google maps kunne være en grei måte å samle posisjoner, men det er kanskje ikke så lett å lage en felles liste hvor flere kan bidra?. Her er et første forsøk: https://www.google.com/maps/placelists/list/1qGFYBYpOEkDTRwR3oNGZzNahpBQ?hl=no Klarer noen lese denne? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Ser liste. Men kan ikke legge til punkter. Men nå er jo også mine kunnskaper noe begrenset? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Popeye70 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Hvordan legger man til punkter i lista, Framtia? Som Komodo skriver er Fredagshølet et veldig lunt sted uavhengig av vindretning. Vi har alltid fått plass der jeg har tegnet inn en båt med anker i begge retninger. Pass på ankrene til de som ligger mot knausen i sør, så er det fritt fram. Vi går vest rett inn i bukta, dropper ankeret akter, siger inn til 2 meter på måleren og dropper ankeret foran. Deretter drar vi oss litt ut på akterankeret så ankeret foran fester. Der ligger vi fint, med rumpa mot solnedgangen og uten å forstyrre andre. Det er aldri vind her inne, så risikoen for å dreie rundt så lenge begge ankre er ute er minimal. NB: Tegningen er ikke i skala. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sap_2000 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Fikk ikke til å merke i kartet (Google Maps app på iPad). Langøykilen i Kragerøskjærgården rett N for kreppa er en flott og mye besøkt uthavn som er lun i alle vindretninger. Innløpet ser litt tricky ut på kartet, men er plankekjøring i praksis. Når man kommer inn føler man seg litt som man er i et innlandsvann. Som regel god badetemperatur her inne. Med seilbåt og over 2 m dybde hadde jeg holdt meg i det østre bassenget nærmest innløpet. Med inntil 2m dybde kan man også liste seg inn i det søndre bassenget. Se opp for ryggen som strekker seg ut fra Kjeholmens østlige odde i skutesundet og følg ledstreken (Navionics). Se opp for enkelte grunnere områder. Her kan man også stikke snuten mot land mot Kjeholmen, samt et par longsidemuligheter. Motorbåter kan også gå videre inn i det innerste bassenget, men følg med på dybden. Med jolla kan man ta det nordre utløpet og f.eks ta turen inn til Valle for handling. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
JTIversen Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Bra tema; nevner nordfra i Oslofjorden: middagsbukta - trygt i stort sett all vind, Hjælp - bra i all vind unntatt kraftig nordavind, Evjesund - trygt i alle vinder, ikke gå inn til den blå bøyja innerst med mindre det blåser hatter og høy, men ligg lenger ut og kos dere med utsynet og solnedgangen over Oslofjorden. Hankøsund - allerede godt beskrevet, Fredagshølet - alltid trygt, Edholmen rett syd for Strømstad Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Har lagt inn disse i googlemaps hos meg nå, synd ikke flere kan legge til uthavner der. Men det er en veldig lett måte å lage seg sin egen oversikt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lundstad Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 To populære plasser i Viksfjord i Larvik. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Takk for tips, har lagt inn over 45 svaihavner nå, og vil gjerne ha tips til flere, spesielt der det er langt mellom. Redigert 9.Juli.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Her er 16 perler Barkvika / Portør. http://www.stathellebatforening.no/?page_id=493 Redigert 9.Juli.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) KNBF OG OF Bøyer GPX KNBF Bøyer OF 29.7.2017.gpx.zip her er det mange http://hrklubben.no/havnebeskrivelser/ Redigert 9.Juli.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.