Jump to content

Viksund 31 batteriet tappes ned selv om hovedstrømbryter er av

jostein_4

Recommended Posts

Har et problem ombord i min Viksun 31 batteriet tappes ned selv om hovedstrømbryter er av . Går ut fra at det dreier seg om en jordingsfeil. Så er spørsmålet hvordan finner man ut av dette.Satt inn nytt startbateri for ca fjorten dager siden var ombord i dag og batteriet var tomt og da så tom at eg ikke klarte å tørne starteren. 

Dersom du ser etter og det ikke er noe koblet inn mellom batteriet og hovedstrømbryteren, er den eneste forklaringen at hovedstrømbryteren ikke bryter fullstendig. Så ta en ekstra visuell sjekk på batteripolen og frem til hovedstrømbryteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg kunne ikke se at det er koblet noe mellom batteriet og hovedstrømbryter. Men det går noen ledninger ut fra hovedstrømbryteren noen går etter det eg kan se opp til startnøkkelen ,det er en som er lagt ut med en sikring koblet inn den har eg ikke anelse hva går til .Legger ved bilde av strømbryteren

WEB_Image PERKO Batteribryter 8501 hovedstrømsbryt 055141008-1527592180.Jpeg

Det er mange feilkilder og du må gå systematisk til verks:

- er virkelig startbatteriet utladet, eller er feilen i startkretsen? Mål hvilespenning direkte på batteriet.

- hvis batteriet er ok, sjekk alle koblinger fram til startmotor, rens med wd40 og skru godt til.

- er det krypstrøm? Skru av hovedbryter, ta av en batterisko og koble et ampermeter inn i kretsen. Går det strøm ut kan du begynne nå begynne å feilsøke...

/MS

Den hovedbryteren, hvordan er den koblet? Velger ikke den bare hvordan ladingen skal fordeles? Jeg har en hovedbryter for hvert batteri og et annet opplegg (skilledioder) for styring av lading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hovedstrømbryteren er koblet start på 1 og forbruk på 2. Vet ikke om det betyr noe men forbrukbatteriet blir ikke tappet ned.Når strømbryteren er på off er all strøm til båten av etter det eg vet.Men det elektriske anlegget om bord lar seg ikke lage skjema av da det er ledninger på kryss og tvers. Har fått en som skal koble opp nytt til meg så da håper eg vi finner feilen .Har bare en hovedstrømbryter.

Redigert av jostein_4 (see edit history)

Det normale er slik som aileenll har tegnet opp. Står bryteren på off er begge batteri frakoblet. Står den på 1 så lades og tappes batteri 1. Batteri 2 blir da verken ladet eller tappet. Står den på 2 lades og tappes batteri 2 mens batteri 1 er uberørt. Står den på ALL så lades og tappes begge batteri. Tanken er at man i uthavn setter den på 2. Blir det da tomt på batt. 2 så slår man over på 1eller ALL for og starte, og begge batteri lades inntil neste stopp. Alt av forbrukere og motor er koblet til punktet aileenll har merket med ut.

Jeg ville sett på baksiden av denne bryteren. Der går det en kabel til hvert batteri fra 1 og 2. Er der noen flere enn de to kablene koblet til 1 og 2 så går de direkte til batteri og vil ikke være strømløse selv om bryter står i OFF. Det kan være noe der på 1 siden det batteriet blir tappet. 

Mener denne typen bryter har en ekstra terminal(tilkoblingspunkt) til hvert batteri som er litt mindre enn hovedterminalene. Står det ledninger på en av dem vil de også være tilsluttet direkte til batteri selv om bryter står i OFF. 

Så enkelt finner man ut om et batteri blir tappet. Koble av minuskabel på batteri og sett en prøvelampe eller mål amper mellom den avtatte minuskabel og den tomme batteripolen. Lyser det er det noe som tapper batteriet. Test 2 ser du bort fra da den er brukt i en annen sammenheng.

1430202131_lekk2.jpg.00d2e026aae88f8f8a0558331c311500.jpg

Redigert av hegra (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hos meg er det egen "hovedstrømbryter" for baugpropell og ankervinsj. Regner med at det er gjort for å kunne slippe denne strømtyven ved lang liggetid. 

I praksis bruker jeg den aldri unntatt når jeg er lenge borte fra båten. Har fjernkontroll etc, så forventer at den bruker litt strøm i stand by.

Ellers har jeg oppdaget at kjøleskapet mitt er koplet rett på forbruksbatteriene. Men det er også solcelleregulatoren.

Til trådstarter:

Skru av hovedstrømbryterne. Kople av plusspolen på batteriet, og sett et amperemeter mellom plusspolen og ledningen. Les av strømtrekket. Da får du se hvor mye strøm som trekkes. 

Antall Ampere kan fortelle deg hva som trekker strøm. Sannsynligvis er det milliampere.

Kan i praksis være hva som helst som nevnt over.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 5 måneder senere...

Har nå byttet batterivelger.Den gamle var koblet sånn perko img. Koblet den nye sånn marinco img. Tok ledningen som var koblet på common på perko bryteren til ut som viser motor på marinco bryteren. Slår på bryteren på 2 for start batteri alt ingen strøm. Prøver å lade start batteriet har en defa lader men det gikk ikke den kjører testen og bjynner å blinke på rød trekant som betyr at det er feil poler sjekket flere ganger at det var riktig plasert. Flyttet den over på forbruks batteriet og alt var ok.Det er ikke koblet noe ut på på bryteren på forbruk.

Har eg koblet noe feil?.

perko.png

marinco ny bryter.png

Og hvordan ser den nye bryteren ut? Et bilde av den og en skisse hvordan du har koblet den til hadde gjort seg. Når det gjelder ladingen av startbatteriet: Har du prøvd og sette laderen rett på polene uten at det er tilkoblet noe annet i båten? Vil det ikke lades da heller? Noen ladere nekter og starte hvis batteriet er fullstendig tomt. Kan se ut som det her siden laderen virker normalt på forbruksbatteri.

Den nye bryteren er dual bank .Har koblet startbatteriet fra og satt batteriladeren direkte på polene da blinket den noen ganger så viste den at batteriet var fulladet.Når batteriet var koblet til bryteren viser den at det er feil polet.Prøvde å starte når batteriet var koblet til med bryteren stilt på startbatteriet helt død.Denne bryteren har paralell kobling av batteriene når eg satt bryteren på paralell fikk eg klikk i starteren.Det skulle indikere at det er for lite strøm, men laderen viser at begge er fulladet.Har ikke fått målt batteriene.Er det noe annet som kan være galt.

Disse hovedbryterne 1 both og 2 har varierende kvalitet. Har opplevd at de har sviktet. Du kan begynne med å kjøpe deg et rimelig tangamperemeter på f.eks Biltema. https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/amperemetere/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355 . Man kan klare seg med et multimeter også https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/multimetere/digitalt-multimeter-2000018521 .

Koble fra batterier. Sett batterivelgeren i off. Søk med ohm-meteret(mål motstand) mellom pluss og minus på kablene som var koblet til pluss/minus på batteriet. Får du en ohm måling her som ikke er det samme som brutt krets vil det gå strøm gjennom gjennom bryteren. Om det gjør det(og det gjør det sannsynligvis) kobler du fra polene på batterivelgeren. Mål motstand mellom inn/ut på begge uttakene på batterivelgeren. Får du en avlesning her som ikke er brutt krets er det feil på bryteren. Bytt bryter og problemet er løst. 

Å feilsøke med å bruke ohm meteret er en sikker måte og isolere/finne feilkilden.

Tangamperemeteret kan også brukes til å finne ut om det går strøm igjennom en krets og er litt raskere og bruke.

Uansett så er det relativt enkelt å feilsøke på et ikke for rotete 12 v anlegg i en båt. Krever ikke mye kompetanse. Bare at man er systematisk og har tålmodighet. Finnes sikkert mange forklarende videoer på Youtube.

blueline skrev 17 minutter siden:

Bytt bryter og problemet er løst. 

Ikke for å være ufin, men er det ikke det han har gjort da?:smiley: Ikke sikkert det er noe galt med den gamle heller.

jostein_4 skrev for 6 timer siden:

Den nye bryteren er dual bank .

Skulle heller fått inn et bilde , en fullstendig benevnelse eller en link til denne nye bryteren så vi vet hva det er, men går ut i fra det er en tilsvarende den gamle. Og ikke minst en skisse hvordan du har koblet sammen. Det virker jo som om du er usikker på om det er riktig koblet. Det er jo umulig og gi et svar på det når vi ikke vet hvordan du har gjort det så en skisse over dette hadde gjort seg.

Her er bilder fra bryterne .Perko er den gamle som er koblet slik som det viser på bilde som står diagram 1.

Marinco er den nye koblet som på bilde dom viser dual bank.Løsnet bare kabelen fra den midtre kontakten og koblet den til der det viser ut tak motor.Forbruk er koblet til intak 1 start til 2.Det skal nevnes at det er koblet fire tynne ledninger til uttak motor disse har eg ikke klart å finne ut hvor går hen . 

perko.jpeg

marinco.jpeg

last ned.png

perko.png

Det som skjedde før eg byttet var at eg byttet startbatteri en uke etter var det ut ladet .Løsnet så batteri velgeren med alt koblet til da mistet eg all strøm på båten gikk derfor ut fra at bryteren var ødelagt.Må bytte ut alt elektrisk men det er en stor jobb det første så må gjøres er å få start så eg kan få båten tilbake i båsen etter at alt er skiftet ut etter store skader fra nyttår orkanen. Båten veier 5500 kilo hadde fortøyninger som skulle tåle 4600 kilo kjøpt hos biltema røyk rett av. 

Det er en fin bryter du har kjøpt, men den passer ikke helt inn i opplegget du originalt hadde. Med den gamle bryteren har du hatt en felles kurs for motor og forbruk, men har kunnet hente strøm fra to forskjellige batterier(1 & 2). Det var slik det var koblet i de fleste fritidsbåter tidligere. 

Du skaper deg en utfordring med at du nå må separere forbruk og motor om du skal få brukt den nye batterivelgeren slik det er tenkt. Det letteste for deg er å måle den gamle bryteren for å sjekke om den fungerer eller er feilkilden. Er den i orden blir jobben litt større. Da må du søke fra batteriene og ut slik som jeg beskrev tidligere.

Det systemet du har hatt har trolig virket fint, men nå er det noe som har blitt feil. Ikke grunn til å "kaste" det gamle opplegget. Uansett før du velger å bytte alt bør du lese deg opp, evt. få hjelp til å lage et opplegg som funker.

blueline skrev for 9 timer siden:

Skulle gjerne hatt enslik BEP bryter i båten min. Hos meg er start og forbruk separate kretser med hver sin bryter plassert en i aktercabin og en i hovedcabin. Det gjør at jeg må fysisk flytte et batteri om startbatteri skulle konke. Var nok billigst for produsent å velge dette, men ikke så praktisk.

Jeg har samme opplegg og synes det er svært så praktisk. Fullstendig idiotsikkert, det er ikke  mulig å tappe ned startbatteriet ved forbruk uansett hva man gjør. Ladestyringen tar et BEP rele seg av. Jeg har et sett startkabler liggende I båten om det mot formodning skulle bli behov for å starte båten på forbruksbatteriet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...