Helge Startet 8.August.2005 Del på Facebook Startet 8.August.2005 Mulig dette er bare tull :nono: , men jeg tenkte likevel å forhøre meg om dette kan være aktuelt og overkommelig Som "ekstrabåt" til vår 22" daycruiser fikk jeg i juni tak i en SunWin til en meget lav pris. Denne er jeg nå nesten ferdig med å pusse opp og den går som et skudd. Den 2-sylindrede 40 Hk Yamahaen bør kanskje få justert/synkronisert forgasserene da den går litt ujevnt på lave turtall (tomgang og litt over). Men ellers er båten topp. Jeg savner imidlertid muligheten for å tilte opp motoren på en litt mer elegant måte enn hva jeg får til nå = manuelt å tilte opp/løfte motoren for så å legge mellom en trekloss Motoren er faktisk litt for stor til at jeg får tiltet den opp så langt at jeg får låst motoren oppe med den originale lille hendelen. Motordekselet stopper mot framkant av motorbrønnen før motoren er "helt oppe" slik at den kan låses med den originale mekanismen Her kunne kanskje en powertrim-enhet løse biffen? Da kunne jeg kanskje få litt glede av powertrim under kjøring også selv om dette kanskje ikke har så mye for seg på en så liten båt/motor? Andre spørsmål er: - Koster dette skjorta? - Får man kjøpt "standard" powertrim (one model fits all) eller må man ha "merketilpasset"? For de interesserte legger jeg ved to bilder av "prosjekt SunWind". Båten er 1979-modell og motoren er 1980-modell. Under et bilde av "hele" flåten (3 båter) minus de to små jollene. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 (redigert) CMC PT-35 Jeg har selv en CMC PT130 på en 15-fots Gromling med 60hk Yamaha. Fungerer utmerket, og er bygd av 1/2" ekstrudert aluminium og virker som at den er bygd for å vare en stund..! Eneste er releer/ledninger som kunne vært litt bedre beskyttet mot vann og fuktighet. Enheten bygger ca 6" bakover , og gjennomføring for styrekabel må flyttes tilsvarende bakover. Dette vil også gjøre at det blir bedre plass til å vippe opp motoren. Bolthull er iht industristandard og passer med de fleste motorer. Koster som du ser $400, men blir jo relativt dyrt pga frakt og moms. Norsk importør er VIC marine såvidt jeg husker. Redigert 8.August.2005 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 8.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2005 (redigert) Enheten bygger ca 6" bakover , og gjennomføring for styrekabel må flyttes tilsvarende bakover. Dette vil også gjøre at det blir bedre plass til å vippe opp motoren. Takk for info Ivar, men jeg finner ikke VIC Marine på gulesider.no ? Bedre plass til å vippe opp motoren = bra men at gjennomføringen for styrekabel må 15 cm lengre bakover er IKKE bra Her må jeg sjekke hvor mye jeg har å gå på.... for det er i alle fall ikke så mye som 15 cm. Koster som du ser $400, men blir jo relativt dyrt pga frakt og moms. Norsk importør er VIC marine såvidt jeg husker.$400 er jo egentlig billig, men det var tydeligvis mye mindre enn du betalte? Finnes andre/konkurrerende typer? Redigert 8.August.2005 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Jeg betalte ca $450 for 3 år siden for min PT-130. I tillegg ganske mye i frakt, $180 med fedex (for tung for å sendes med USPS) Likevel billigere enn å kjøpe i Norge. PT-35 er endel lettere så frakten bør bli endel lavere. Jeg flyttet styrekabelen ca 12cm bakover, det ser ut til å gå bra. Bare pass på at ikke det blir for stor vinkel på kabelen og inn på motoren. (har styring uten sånn lenkearm) PT-35 bygger litt mindre bakover, så kanskje du slipper unna med 10-12cm. Det fins andre typer, men jeg kjenner ikke til de andre. Sjekket litt rundt før CMC'en ble kjøpt, så jeg bestemte meg for å gå for den. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 W.I.C AS marine tlf 33 30 33 30 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 9.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2005 W.I.C AS marine tlf 33 30 33 30 <{POST_SNAPBACK}> Man får bare feil nummer-tone med dette nummeret. Jeg kom imidlertid gjennom på 33 08 30 00 etter gjentatte forsøk. Pris i Norge på 35 Hk versjonen kr. 7004,- og 130 Hk versjonen 9500,- Men det var visst mulig å få opp mot 20% rabatt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 9.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2005 Det fins andre typer, men jeg kjenner ikke til de andre. Sjekket litt rundt før CMC'en ble kjøpt, så jeg bestemte meg for å gå for den.I følge WIC Marine er visst ikke trimsylinderen helt feilfrie på CMC sine trim/tilt så de advarte selvsagt mot å importere selv da disse sylindrene med ventiler etc var komplisert oppbygd men det er mulig de tar i litt fordi de ønsker at salg skal gå gjennom dem. Jeg fant forøvrig et konkurrerende merke "Panther" som i steden for 35 Hk har 55 Hk som grense mellom sine modeller. Panther Trim and Tilt 55 Det passer jo meg utmerket da min motor er 40 Hk og like over CMC sin modellgrense men under Panther sin. Men det jeg egentlig tenkte å spørre deg om Ivar var om du ser på din CMC om det der er plass for motorbrakett med "håndbolter" i tillegg til de gjennomgående boltene? På min gamle 40 Hk Yamaha er det nemlig ikke bare gjennomgående bolter, men også den typen bolter du skrur til for hånd på innsiden av motorfestet inne i motorbrønnen. Motorfestet er altså av den typen som du henger over kanten på hekken av båten. Panther oppgir for sin del at deres trim/tilt produkter passer for motorer både med "bolt or clamp mounting" mens dette ikke fremgår klart i produktspesifikasjonene jeg kunne finne for CMC. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 På PT130 er jeg ikke sikker på om det er feste for håndbolter, den er jo beregnet for motorer som vanligvis ikke har slike. Fra websiden til PT35: This unit easily adapts to bolt-on motors and clamp-on motors (*within the 11 inch frame) without the need of an adapter.Dette burde tilsi at det ikke bør være noe problem med klemmeboltene. Ellers så er CMC enhetene såpass solid konstruert at jeg ikke hadde hatt betenkelighet med å sette en 40hk på PT35. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 9.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2005 På PT130 er jeg ikke sikker på om det er feste for håndbolter, den er jo beregnet for motorer som vanligvis ikke har slike. Fra websiden til PT35: Dette burde tilsi at det ikke bør være noe problem med klemmeboltene. Ellers så er CMC enhetene såpass solid konstruert at jeg ikke hadde hatt betenkelighet med å sette en 40hk på PT35. <{POST_SNAPBACK}> Ahh, min feil - overså den kommentaren. Videre ser jeg jo nå av bildene at det på PT130 ser ut som om motoren ikke har klemmebolter så ser det faktisk ut som motoren som står på PT35 faktisk har slike. Da blir det mest et spørsmål om pris, utsende, vekt, hvor mye de "bygger" og ikke minst om jeg tør stole på om modellen beregnet for inntil 35 Hk er "safe enough" for en 40 Hk. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Løfter denne tråden igjen. Ser at de skriver at den bygger bakover ca 15 cm, hva menes med dette? At motoren vil være tiltet noe lenger ut enn det den gjør fra før? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18319874 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 17.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2009 Ser at de skriver at den bygger bakover ca 15 cm, hva menes med dette? At motoren vil være tiltet noe lenger ut enn det den gjør fra før? Det betyr at motoren totalt sett kommer 15 cm lengre bakover fra akterspeilet på båten. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Jaha? Må motoren tas av, så monteres powertrimen, deretter motoren på powertrimen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Jepp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Ingen som tlfeldigvis har bilde av en slik montering så det er mulig å få se hvordan det blir seenes ut? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 18.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2009 Ingen som tlfeldigvis har bilde av en slik montering.....? Joda - dette har jeg postet her på BP for lenge siden: ...og slik ser det ut når båten ligger på vannet med motoren opptiltet: Du ser også inne fra båten at motorens "setback" har blitt større: Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.