Jump to content

Hvem forhandler trevirke i båtbyggerkvalitet? (helst Oslo-området)

Rikki Tikki

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter matrialer i fortrinnsvis kantskåren eik. Men andre mindre egnede trevirker kan også være av interesse så lenge de er kantskåren. 

Jeg bor i Follo i Oslo-området, så det er selvfølgelig et fortrinn med alt som er i nærheten. Jeg har ingen erfaring med båtbygging eller trevirke så jeg trenger sårt forhandlere med kunnskap hvor jeg trygt kan handle. ?

All hjelp mottas med takk!

Du etterspør båtbyggerkvalitet, men det kan jo være så mangt. Du har jo ikke sagt hva du skal bruke det til. Nå er jo ikke trebåtbygging den helt store næringa i Norge lenger, så det gjør vel også sitt med utvalget og tilbydere i det markedet. Så vidt jeg kjenner til kjøper båtbyggere inn gjennomskur rett fra ei sag som de videreforedler selv etter behov.

Et eksempel er her: https://www.maritime-center.no/ 

Det er få i Norge som har slik kompetanse som de har på trebåt. Tror de handler en del fra Danmark. Hvis du har behov for materialer kan sikkert de hjelpe deg med å plukke ut og skjære det du har behov for. Når utgangspunktet er gjennomskur kan du få både flask- og kantskårne materialer ett behov. Men vær obs på at båtbyggeriene bruker mye våt eik.

Takk for mange gode svar! At båtbyggere brukte mye våte materialer viste jeg ikke. Jeg har kjøpt tegninger fra Glen-L og skal kaldbake en Riviera. Jeg kommer til å bruke finer av maritim kvalitet osv. Men selve rammen ønsker jeg å bygge av tørt kantskåren trevirke. Der er viktig at materialene ikke slår seg og at spesielt noen av de lenger emnene er så rette som mulig. Jeg ser for meg at jeg sikkert må laminere eksempelvis motorstringers (usikker på hva det heter på norsk, men altså langsgående bæring i bunn av båt som motor er festet til), for så å kutte dette rett med båndsag/sirkelsag og høvel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...