Jump to content

Ankervinsj til 42 fot flybridgebåt på 15 tonn

Jan Gabrielsen

Recommended Posts

Hei, Jeg gjorde dette nettopp på en Galeon 380Fly (10-12t).  Kontaktet seatronic og fikk en pakke ifra dem.

Monterte dette på bade plattformen, Vinsj er quick prince 2 1000W, 50m (8mm) kjetting samt anker beslag 800mm.  Pluss fjernkontroll, 80 a sikring . Kostet ca 22 000,-  Dette er eks kabler, noe jeg skaffet selv. 
Så langt veldig fornøyd, med denne løsningen. Plundret litt med å få ført kjettingen på en vettug måte ned i kjetting kassen. Også vært veldig god service ifra seatronic i ettertid. 

Redigert av arctic89 (see edit history)
11 minutes ago, Jan Gabrielsen said:

Takk for svar. Er det nokke på vinsj i tillegg? Hvor stort anker? Galvanisert eller syrefast kjetting/anker?

Normalt er 20Kg anker på denne båten, en båt kompis har valgt 30kg på en Ph40, dette en nok litt "over kill" men...

Galvanisert eller syrfast kjetting: Syrefast kjetting "flyter" lettere i kassa og skaper mindre problemer, galvanisert bygger tårn. De fleste velger galvanisert pga prisen. Jeg har selv blytau på 10t båt og er fornøyd med det og 20Kg Bruce syrefast anker.

Det fleste velger syrefast anker pga utseende, blanke ting er fint ;)  

Jeg har også valgt 20KG syrefast anker, og gått for galvanisert kjetting. Hadde som Førstefender sier litt problemer med att den bygger tårn.
Har ikke funnet annen løsning enn at jeg har kjørt inn og ut endel ganger med kjettingen, samtidig som jeg har dandert den i kassen. Så nå virker det veldig greit, men som sagt har ikke hatt mer en noen få helger ute på skjæra :)  Tar gjerne imot tips for å få kjettingen til å dandere seg på en lettere måte om noen har ? :) 

Legger ved noen bilder, men som du ser så har jeg et prosjekt til vinteren med å lage meg en større kasse :)

IMG_0317.JPG

IMG_0316.JPG

Redigert av arctic89 (see edit history)

Synes 20 kg på 15 tonn høres litt snaut ut. Når vinden kommer i siden er det stort vindfang. Har selv 20 kg i begge ender på 10-11 tonn, og det opplever jeg som litt snaut. Men jeg liker normalt å ligge på den sikkre siden, det skal innrømmes.

Den gangen de engelske båtene ble levert med originale Bruce fra fabrikken, så skulle man ikke langt over 40 fot før 30 kg var standard. 20 kg var standarden på min 36 foter.

De ulike kopi-produsentene har sine tabeller, men de er sjelden sjelden like.

Iflg den tabellen skulle jeg kunne redusere ankerstørrelesen med 25 prosent av det jeg har (og det den ble levert med foran). Og jeg som i stedet fabler om å øke den med 50 prosent..... Hadde ikke sovet godt på den tabellen. Hadde før 15 kg akter - og det ble byttet av en grunn

Spørsmålet blir kanskje om det ser snaut ut med 8mm kjetting til 30kg anker?  10mm begynner kanskje å bli grovt, men det er jo vekt av kjetting som gir effekten. Jeg får regne på vindareal og lage en tabell som viser strekk som funksjon av dybde og vindhastighet. Det viktigste er å ha noe kjetting som ligger langs bunnen, ellers løfter man ankeret og mister holdekraften.

Redigert av Jan Gabrielsen (see edit history)

Ikke spar på kreftene!

Tenk at  du skal kunne dra opp hele kjettinglengden samt et anker på 20 Kg som henger rett ned i dypet. Og du skal kunne dra opp hele stasen uten at winchmotoren overbelastes under veis.

Hos Seatronic ble jeg anbefalt, til min 11t 41 fots båt, 40m  8mm kjetting, 20 Kg Bruce-kopi, og 1500 W winch. Dette er flere år siden og løsningen har fungert bra, bortsett fra noen få ganger da den 100A automatsikringen har trigget. Ankeret hadde da gravd seg ned slik at det måtte "kjøres løst".

Og når det gjelder vekt på ankeret så er vel ankerets evne til å gi feste til riktig ankringsbunn viktigere. Det hjelper lite å slippe et anker på en flat berggrunn, uansett vekt.

Tenk "Hva hvis?"

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har på min P42 montert i år Quick (24 v. 1500 watt) med 10 mm. syrefast kjetting (60 meter)og 30 kg. "bruce" anker.

Passer fint i hekken syntes jeg og holdt bra de gangene jeg har fått prøvd i år.

Ville ikke ha noe svakere motor.

Har gjennomgang i bakvegg og vinsj i rom under sofa bak p.g.a. varmer som sitter montert helt bakerst i "teknisk" rom.

20180429_205607.jpg

Det noen greie konklusjoner her. Hulda har 100 meter 10 mm kjetting og i enden 20 kg brucekopi. Winch er 35 år gammel Vetus 1000 W. Systemet er testet med 30 meter kjetting m/anker hengende rett ned. Og det kommer rett opp. Det er kun ved 'katastrofe' at vi kommer til å ankre dypere enn 30 meter. Dypest i sommer er 15 meter. Noen som har vurdert giringsforholdet? Meter pr tidsenhet? Nå er jo trådstarter, viser det seg, ute etter en akterwinch. Den vil vel normalt lastes mindre enn svai-winch.

Jeg har også valgt 20KG syrefast anker, og gått for galvanisert kjetting. Hadde som Førstefender sier litt problemer med att den bygger tårn. 

Hei en kompis hadde også det problemet så helt tilfeldig så han mor dro noe avanserte plast greier ut av oppvaskmaskinen og la på kjøkkenbenken og da nappet han tak i den og så lenge og begjærlig på den før han styrtet på dør med en forklaring som ikke var hørbar for hun som stod i gjenn som et spørsmålstegn da gubben blei borte. Han dro fram tec7 og limte den flotte runde bollen i midten av kjettingkassa og lot det herde et par dager og har ikke hatt trøbbel med kjettingen siden. Er lov og prøve.

Nå kommer sommeren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...