Jump to content

Omsydd Genoa ligger lavt og henger i rekka?

Frederick

Recommended Posts

Mitt rullesystem røyk og seilet med sydd om til kroker på stag. Men dette har gjort at Sjakkel i bunn av seilet festes i krok, men blir så lavt at seilet ligger å presser mot rekkevaier under seilas. Har litt å gå på på fallet. Funker det å bare lage en liten løkka av falline for å heve det hele 15cm? 

Andre ideer? 

Enig med siste taler, tror knapt jeg har sett noen båt hvor forseilet går klar av rekka. En av ulempene med rulle er jo at bunn-liket blir hevet, og fører til økt glippe mellom seil og dekk, enkelte båter har jo trommelen under dekk, og det er ikke bare for å få det til å se ryddig ut. Kreftene du får ut av seilets nedre område er gull verdt siden de i veldig liten grad bidrar til at båten krenger. 

På min båt må jeg "gaffe" inn lanterner og låsesplitene til rekkewire så de ikke skal gnage på genoaen.

Hvis du vil være superavansert (eller over-ivrig?) kan du jo ha seilet i "lav" posisjon på kryss og "høy" på bidevind, slør og lens, da er jo underliket utenfor dekk, du fanger mer vind høyere oppe, krenging er mindre problem, og seilet slites ikke mot rekka. 

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...