Frederick Startet 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2018 Mitt rullesystem røyk og seilet med sydd om til kroker på stag. Men dette har gjort at Sjakkel i bunn av seilet festes i krok, men blir så lavt at seilet ligger å presser mot rekkevaier under seilas. Har litt å gå på på fallet. Funker det å bare lage en liten løkka av falline for å heve det hele 15cm? Andre ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Sett på en taustump, en lang sjakkel eller noe annet nederst, så får du hevet seilet. Ikke noe problem med en sånn løsning. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alf-inge Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Seilet yter best med minst mulig åpning mot dekk. Så jeg personlig ville ikke hevet seilet. Luft som slipper under seilet, ødelegger for luftstrømmen nederst langs forsiden av seilet Redigert 8.Juli.2018 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Enig med siste taler, tror knapt jeg har sett noen båt hvor forseilet går klar av rekka. En av ulempene med rulle er jo at bunn-liket blir hevet, og fører til økt glippe mellom seil og dekk, enkelte båter har jo trommelen under dekk, og det er ikke bare for å få det til å se ryddig ut. Kreftene du får ut av seilets nedre område er gull verdt siden de i veldig liten grad bidrar til at båten krenger. På min båt må jeg "gaffe" inn lanterner og låsesplitene til rekkewire så de ikke skal gnage på genoaen. Hvis du vil være superavansert (eller over-ivrig?) kan du jo ha seilet i "lav" posisjon på kryss og "høy" på bidevind, slør og lens, da er jo underliket utenfor dekk, du fanger mer vind høyere oppe, krenging er mindre problem, og seilet slites ikke mot rekka. Redigert 9.Juli.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Gjør som Popeye sier....... (hvis du ikke regattaseiler på elitnivå.....) vi som har langtursbåter vi har høyt skurne genua, så att ikke en sjø kan gå rett inn og som bonus har vi også fri sikt under genuan..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Fri sikt er vel et godt poeng for kort-tur-seilere også, skulle jeg mene... :) Sitér dette innlegget Link to post
Frederick Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Da er Sjakkel festet pg seilet går klar. Merker ikke endring i fart. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.