Barbaria Startet 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2018 (redigert) På siste seilas fikk jeg plutselig en melding om «low battery» på ST6001+ autopilot kontrollen. Jeg gikk nedunder for å sjekke batterimonitor og den viste fulle batterier. For sikkerhet skyld startet jeg motoren for å se om meldingen forsvant og det gjorde den ikke. Neste test var å stresse piloten til maks ved å sette den til respons 3, siden det blåste 12m/s og god medsjø så fikk den litt å stri med. Barbarossa (matrosen på Barbaria) sa at det kanskje ikke var rette tid og sted å stresse frem et totalhavari, men kapteinen syntes at det var på sin plass å utelukke svikt så tidlig som mulig uansett forhold. Matrosen fikk rett da piloten etter en stund med ynkelig ytelse takket for seg og satte seg selv i standby. Gjentatte forsøk på å tvinge den til å kjøre mislyktes. Håndstyring er jo gøy også, men en feil kommer sjelden alene. Plutselig ser jeg at plotteren viser feil kurs i forhold til den virkelig kurs og etter noen minutter mister den posisjonen med meldingen «No Fix». Jeg følte meg litt som i en episode av flyhavarikommisjonen da resten av instrumentene konket ut. Ingen dybde, vind eller fart, frem med globusen matros!! Trygt til kai begynner feilsøkingen og ser det ut til at pilothjernen har tatt kvelden siden jeg ikke kan se at sikringen er gått og det ikke er lys i Seatalkng systemet. Så måler jeg strømmen inn til piloten den viser ca. 3,4v men den burde vel være over 12v. Følger så ledningen fra bryteren på instrumentpanelet (som har sikring) til et rele på koblingstavla, deretter går ledningen et stykke før den igjen har en sikring (bilde). Når jeg rører på denne sikringsholderen (bilde) så hører jeg klikk klakk i pilothjernen, feilen er funnet. Det ser ut som det har vært litt dårlig kontakt som har utviklet seg over mange år i selve sikringsholderen. Holderen smøres opp og sikringen byttes og pilot og instrument ser ut til å være i orden igjen. Det er jo litt svakt at opplegget er lagt opp slik at en eneste dårlig (skjult) sikring til kr. 2,- kan slå ut hele systemet i en relativt moderne båt, eller er det vanlig? Er det virkelig nødvendig med flere sikringer på samme +ledning, en før og en etter rele i tillegg er det sikring på pilothjernen? Forslag til forbedringer som jeg kan gjøre for å unngå lignede? Bør jeg gjøre det samme som for VHF og legge opp to separate forsyninger fra forskjellige batteribanker? Det begynner å minne om fly dette her. Det hører til historien at vi fikk pådratt oss en taukiling (Fi..estikk) på genoavinsjen i samme stund så det var litt armer og bein i å få løst dette med kun to om bord, nå kan vi i alle fall stoppestikk utenat Redigert 9.Juli.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
LALUNA II Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Hadde fjernet den sikringen hvis det er sikring andre steder som sikrer kursen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
oyster Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Det vanliger er å sikre ned til aktuell dimensjon rett etter koblingsskinna, der er ikke helt kosher å sikre midt på et ledningsstrekk, slik det ser ut som det er gjort her. Man må naturligvis sikre ned til det aktuelle utstyret i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Det er jo litt svakt at opplegget er lagt opp slik at en eneste dårlig (skjult) sikring til kr. 2,- kan slå ut hele systemet i en relativt moderne båt, eller er det vanlig? Back up systemet ditt er vel manuell styring, kompass og papirkart. Doble systemer med avanserte løsninger som overtar der og da og bare gir deg en beskjed (alarm) koster fort skjorta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.