Tor Arild Startet 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2018 Hadde en tråd hvor jeg spurte om strake akslinger kontra IPS. Da spesielt på en Rodman 41/44. Som en som har vokst opp i jolle med påhenger, byttet og spart og tradet oppover endte jeg til sist med en Targa 37 med drev og joystick. Elsket den båten! Hentet den i Tromsø og kjørte den hjem. Fantastisk tur. Båten måtte gå fordi barna kom i tenårene og bror og søster kviet seg for å være med mer enn en natt eller to fordi de må dele lugar (og ikke få med venner). Så valget ble bytte båt og få med barn - eller bare bruke båten når de er til sin mamma (skilt og gift på ny - noen lærer aldri...). Hadde bestemt oss for en Rodman pga relativt god plass, tre kabiner og to bad. Bruker båt mye - logger rundt 200 timer hver sesong - så selv for meg var det etterhvert som barna ble større et ønske om å ha litt mer rom inne. Targa er uslåelig ute med det store åpne akterdekket for vannleker, fiske og soling. Og den store rundsitteren på fordekket for lange måltider. Men, når været snur og det er "innevær" begynte Targaen å bli snau med to tenåringer, frua og en retriever. Ble etterhvert å tenke på ny båt som hadde både inne- og uteplass nok for både fint og stygt vær med soner for hver og en slik at vi kan fortsette å klokke mange timer hver sesong i den vakre Vestfoldskjærgården med kort vei til Østfold og Sverige. Lang intro til tema: Det ble ikke en Rodman. Fant en Galeon 440 med to D9-500 på strake akslinger som ligger i Bergen og venter på oss. Tenkte oss over fjellet fredag eller søndag og beregne god tid på en overlevering og en overnatting før vi setter kursen mot hjemlige farvann. Håper på fint vær fra Haugesund til Mandal. Fra Mandal og hjem kan vi velge mange fine ruter innaskjærs eller gå raskt utaskjærs. Det avgjør været. Har som sagt bare hatt utenbords eller drev i mitt tidligere liv - og forventer å måtte "lære å kjøre båt igjen". Blir en overgang når en er vant til å sette båten på centimeteren. Har ikke AIS ombord - og skal forsøke å finne en god løsning for det via mobilen eller via backup-navigatøren som er en iPad med Navionics. Har hatt så stor glede av alle fine, spennende og noen ganger dramatiske hentetråder her inne. Skal bli morsomt å lage en selv. Tips og vær/bølgevarsler mottas med takk. Vet at det er mange her inne (SAP og Bjørn) som trolig kjører denne ruta i blinde mer eller mindre uavhengig av vær og vind - men har ikke gått den så mange ganger så gamle ruten fra Tromsø og hjem børstes støvet av. Har med oss reimer, filter, bærbar Epirb, Håndholdt VHF i graobbagen og varme/flytedresser om vi skulle vært j...g uheldig!! To be continued Mvh Tor Arild Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Gratulerer med flott båt. ? Det er nok mulig det kan virke som vi kjører i blinde. Uavhengig av vær. Men tro du meg. Jeg bruker ualminnelig lang tid på været. Å rutene ligger ferdig planlagt. Med nødruter. Så jeg våger ikke dra på uplanlagt tur. . Lykke til på hjemturen. Det er muligheter for brukbart vær nå tror jeg. Er flere som skal gå denne veien. Lurt å gå sammen. Om det klaffer. Redigert 9.Juli.2018 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Ai............ skjedde fort valget av båt ja......... leste akkurat den andre tråden hehe Du venner deg fort nytelsen med aksler men tviler ikke på at du kommer til å savne IPS ...ting tar bare litt mere tid ;-) Ais sak for Ipad eller android så anbefaler jeg denne den mest stabile på markedet jeg har testet OnCourse opplever jeg som ustabil men lite tull med BoatBeacon ;-) http://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon Velger nyleia fra Bergen fremfor innenfor Stord Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lurvetass Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Gratulerer med ny stor skute. Blir flott med ny hentetråd. Hilsen Lurvetass Link to post
sap_2000 Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Grattis her i denne tråden også @Tor Arild Som Bjørn sier så er været alltid sjefen og bestemmer tid og sted (rute). Lurt å følge godt med på evt endringer de siste dagene før. Nå har vi jo hatt tidenes sommer her i sør, så jeg holder en knapp på at dette blir en drømmetur som bør nytes når man først er på de kanter. i disse ferietider så er det nok store sjanser for å holde følge med noen også. Hva med en tur gjennom Kuleseid kanalen (røyksund er vel også mudret opp nå) og så Espevær og eller Røvær på vei mellom Nyleia og Haugesund? Tar ikke så mye ekstra tid. Jeg liker i godt vær og kjøre gjennom Kvitsøy ytterst i Boknafjorden. Inn fra Vest og ut hovedløpet mot øst. Ellers vil jeg slå et slag for kysten mellom Egersund og Lindesnes som stort sett hastes forbi av de fleste på vei mellom øst og vest. Om man følger litt tett kysten fra Egersund og nedover rundt Hidra og ikke går rett mot Lista er det noen fine steder man kan stikke innom og evt overnatte. Jøssingfjorden har jo en god bit krigshistorie å by på. Åna-Sira er virkelig verdt å kjøre inn i. Gjør det stort sett hver gang jeg er på tur og tar ruta langs land mellom Lista og Egersund. Man ser et par hundre meter langt innløp dukke opp i fjellveggen når man er på vei forbi. På babord side i dette innløpet står det en lysmast med 3 røde lamper. Innerst i fjorden slippes det ut vann fra et stort kraftverk. Er 1 lampe tent samer det litt strøm i innløpet. 2 lamper betyr litt gøy, og 3 lamper så bør man vurdere skute og rorlystring før man prøver seg. Lønner seg å ha godt med styrefart. Vel gjennom innløpet så åpner det seg en fantastisk flott og frodig mini vestlamdsfjord som ikke mange har sett. Innerst ligger det en campingplass som vistnok også har noen gjesteplasser. Runder man Hidra synes jeg Flekkefjord er et flott sted og besøke/ overnatte. En av grunnene til at dette stedet ikke er like godt besøkt som f.eks Arendal, Risør og Kragerø i Juli er at det ligger litt utenfor «E-18» og de fleste bare raser forbi dette området. Rasvåg på Hidra er et flott gammelt handelssted som er verdt et besøk. Rundt Lista så hopp inn i leia mellom Farsund og Korshavn. Flott lei å gå og man er beskyttet fra vær og sjø utenfor de fleste steder. Spesielt Korshavn, Norges sydligste tettsted er flott å gå gjennom. Når man går ut derfra får man også bonusen av å se Lindesnes på nært hold om det er godt vær. Ligger litt bilder og rutegreier i disse trådene. - Her er 5-6 forskjellige turer/ båter mellom øst og vest - Espevær, kuleseid og Røyksundkanalen tidlig i tråden. Røvær med video, samt Kvitsøy og Flekkefjord i slutten av tråden Er litt her også fra i fjor. Bl.a Åna-sira på returen Redigert 9.Juli.2018 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Lundstad Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Gratulerer med flott skute! Kun sett den på bilder, men den ser virkelig stilig ut! Kjenner ikke til merket, har du erfaringer med det fra før? Kunne vært artig å høre litt om hvilke vurderinger du gjorde som førte til at valget falt ned på denne? Mener å ha lest at den skal være i "klasse" med typ Princess, Fairline, Azimut etc? Synes den har noe Fairline Phantom - aktig over seg i uttrykket, kanskje med litt lavere linjer i skroget. Link to post
Tor Arild Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 (redigert) Tusen takk for ruter og beskjeder alle sammen!:) Lundstad, vi falt for denne fordi den har bedre plass i kabinene blant annet. Det er langt mer praktisk lagringsplass i kabiner, i lasaretten og på dekk. Litt av utfordringene til Rodman er at det er et 39 fots skrog med påskrudd badeplattform. Kommer av sertifikatkrav i Europa. Ergo er hele det tomrommet i plattform ikke brukande til noe. Det er bare luft - og noen har hatt vanninntrenging. Eksempelvis må ankerkjetting eller tau gå inn i sittebenk på akterdekk i stedet for i plattform. Som en langvarig leser av MBY så har Galeon siden oppstarten fått mer og mer anerkjennelse. Både for kvalitet på støp og "fit and finish". Den er 14 tonn og "tungbygd". Liker det. Plattform er også en integrert del av skroget, så ingen utfordringer med ankervinsj og kjetting. Den for ros for sjøegenskaper med en plantet følelse - men er ingen fartsmaskin sammenlignet med det jeg hadde. Targa hadde øko-cruise på 30 knop... Der var det 8 knop eller 30 knop der du fikk mest nautiske ut av hver liter. Det blir nytt her - ikke så effektiv. For oss var det viktig å kunne gå inn i de fleste havner, ligge på uthavn og ha en båt som er liten nok men stor nok til å ha god bokomfort. Er ikke så bortskjemt med det etter nesten 10 år i Targa. "Vår" båt har gått kun 125 timer fordi den var en utstillingsbåt de første årene. En kjent drivlinje med velprøvde motorer som «mitt» verksted kjenner godt (Jarlsø Motor er veldig god på VP). Ser ut som om den er ny. Nåværende eier har ikke fått brukt den så mye som han vil - og han er i motsatt ende av skalaen for meg: Hans barn er nå unge voksne og er ikke med lenger. Vi har barn på full fart inn i tenårene og trenger plassen for å få de med oss på tur. Slik vi ser det, så har selv kona brukt "mannematematikk" og proklamert at vi sparer 3 mill på nybåt og har likevel fått "ny" båt. Det som veltet oss over til Galeon kan oppsummeres som: - En samlet europeisk båtpresse er positive til bygge- og komponentkvalitet, samt sjøegenskaper. - Kjente som har en 340 som er særs fornøyde - Mer plass (i kabiner) - En luksusfølelse som Rodman ikke greide å nå opp til. - En litt voksen båt som er liten nok til å ligge på uthavn lenge med (vanntank og generator for topping av batterier). - Kjente motorer Så får vi se hvordan den arter seg når vi har fått noen måneder sammen. Mvh Tor Arild Redigert 10.Juli.2018 av Tor Arild (see edit history) Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 (redigert) Gratulerer med en knakende flott båt! Og strake akslinger tar du på noen minutter! Ruter og veivalg har du allerede fått av de to mest erfarne kystfarerne på strekket, @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås, du skal passere så det er bare velge og vrake! Og med værmeldinger fra @LALUNA II og bongotrommer fra @Zitt lener vi andre oss tilbake og venter på bilder av alt mulig! Og en grundig dokumentasjon med bilder på hele skuta!??? Altså HELE skuta!??? God tur og takk for at vi får være med!??? Redigert 10.Juli.2018 av Erikda (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøga Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Gratulerer med ny båt. Får du trua den inn i båtplassen da :) Jeg har ikke funnet noe enda :( Hilsen din båtløse nabobåt. Link to post
Tor Arild Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 (redigert) Hei, Sjøga! Derfor så store maskiner. Tenkte bare å legge på litt kraft. Kan muligens medføre at plassen din blir bitte, bittelitt mindre.... For min del blir det dessverre å finne et nytt «hjem» for båten. Etter dialog med styret kom de til at Rodman var for stor. Denne er hakket større, så nå ser vi etter nye permanente plasser. Synd, er en utrolig fin og veldrevet havn. Skulle gjerne vært der. Hva er det du titter etter? Mvh Tor Arild Redigert 10.Juli.2018 av Tor Arild (see edit history) Link to post
Sjøga Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 (redigert) Så nøtterøy båtsenter har ledige plasser. trur også det er noe på sjøsenteret ( http://www.båtplassvallø.no ) på vallø. vurderer de som vinterhavn jeg da på jakt etter princess 40. Princess 430 blir som du sier for stor i havna der. og vertfall om du presser deg inn nedsiden av Redigert 10.Juli.2018 av Sjøga (see edit history) Link to post
aroneid Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Gratulerer med flott båt, denne ligger noen båter bortenfor min i Florvåg! Ikke overrasket over timetallet, ikke ofte jeg har sett denne ute (kjører forbi hver dag, bor i blokka du passerer på det smaleste på vei ut havna med båten). God tur! Link to post
BingoBonzo Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Gratulerer og god tur hjem! Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Tor Arild Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 @aroneid så flott! Passer særs godt med selgers historie om båten. Gleder meg noe så voldsomt! Er virkelig lov å komme innom og si hei. Er nok en tid før både båt og jeg er der samtidig igjen! mvh Tor Arild Link to post
Otto R Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Gratulerer - alltid trivelig å følge hentetråder- noen har god tid - noen har det veldig travelt- viktig å huske at livet det er i dag ?- nyt turen ! Link to post
LALUNA II Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) Er denne kommet seg nedover kysten ?? ble litt stille i tråden....ja været er jo og stille Noe frisk helt i sør i dag Her på Lindesnes Pent vær, men sterk kuling fra vest. Skrevet av: Fyrvokter Frank Otto 14. juli 08:22. Sjøtemperatur: 17,9 °C Lufttemperatur: 13,3 °C Bølgehøyde: 2-3 meter, mye sjø Barometertrykk: 1014 hPa, stabilt Sol opp 04:50 og sol ned 22:23 Vindretning: Vest/Nordvest. Vindstyrke: 16,6 m/sek, stiv kuling Et lavtrykk vest for Norge presser seg nordover, høytrykket sør for oss holder det på avstand, men det setter opp mye vind fra vest og nordvestlig retning. Stiv kuling og perioder med sterk kuling i dag, noe minkende sent i kveld. Lufta er ustabil og danner lett ettermiddagsbyger, og særlig litt innover i landet kan det kommer noen drypp. Her på Lindesnes får vi en fin dag med mye sol, noe mer skyer utover dagen, men tvilsomt at det blir noe regn her. Med denne sterke vinden blir det en del sjø, 2-3 meter i hele dag, men litt mindre sent i kveld. Temperaturer i dag på opp mot 17 grader og ca 18 i sjøen. http://www.lindesnesfyr.no/webkamera/ Redigert 14.Juli.2018 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tor Arild Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 @LALUNA II Takk skal du ha! Nei, vi er ikke kommet avgårde ennå. Flybilletter bestilt til i morgen tidlig ettermiddag. Blir hentet av selger, skrive kontrakt og gjøre opp for meg. Litt trening med selger mandag, så setter vi kursen mot Haugesund. Vet ikke om vi ligger i Haugesund eller Stavanger ennå. Tirsdag morgen planlegger vi å gå til Mandal. Har med en kompis som har skrudd Volvo i 30 år som gleder seg til å gå over maskinene. Tenkt ankomst i Kristiansand onsdag der vi møter kona og hunden med fullastet bil. Kompis tar bilen hjem og vi bruker ett døgn på å få alt på rett plass. Deretter sikksakker vi oss hjem til Tønsberg i sakte fart. Så tråden starter i morgen kveld når båt er gjennomgått og bilder er tatt. Gleder meg sånn at jeg har litt vondt i magen faktisk! mvh Tor Arild Link to post
Lundstad Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Høres ut som om alle forutsetninger for en perfekt hentetur er tilstede! Skjønner godt at man får vondt i magen og søvnproblemer av slike planer. Med positivt fortegn, vel og merke! Luksus å ha med egen mekaniker når man henter ny båt God tur, nyt det! Link to post
LALUNA II Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Høres bra ut håper du får i gang en Ais duppeditt så vi kan følge ferden så skal jeg analysere litt vær for deg ;-) Tirsdag ser ut som en utmerket dag for ferden nedover Jæren som det ser ut nå flatt hav 3ms kan ikke se bedre ut og 1/2 -1m sjø blir ikke stort bedre enn dette .... Redigert 15.Juli.2018 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tor Arild Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Da begynner vi så smått å bli klar her i Bergen. Ankom her i går ettermiddag og brukte resten av dagen til sene kvelden på å gå gjennom hele båten. Kan legge inn link til annonsen nå som salget er i boks: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124057944 Annonsen er satt inaktiv - så jeg vet ikke om den kommer opp. Jeg får den i hvertfall opp når jeg bruker linken, men båten ikke søkbar på finn kode. Nå venter vi på selger, skal ta en liten treningstur og toppe tankene. Deretter kjører jeg og kompis mot Haugesund/Skudeneshavn i løpet av dagen. Har satt opp AIS på telefonen etter tips fra Laluna II, og der heter båten Takk, Honeybun. Setter den på når vi er ferdige med å trene litt og begynner turen sørover. Her ombord er ny eier litt full av ærefrykt over å håndtere den nye skuta etter å ha kjørt i ti år med drev og joystick rett innenfor sidedøra med kryssholtet rett på utsiden. Synes den er stooor. Blir en spennende tur med bratt læring for min del. Mvh Tor Arild Link to post
Bergen dørk Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Gratulerer. Fantastisk fin båt og god tur i århundredets sommervær! Må jo bli en festreise i dag. Gleder oss til bilder og status (til oppmuntring for oss som sitter på kontoret i sommervarmen). :-) P.S: Dette er jo et flytende landsted.... Redigert 16.Juli.2018 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Si fra når du aktiverer AIs dingsen så skal jeg se etter deg Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tor Arild Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @LALUNA II Da er vi underveis. 8 knop under Askøybroen. Haugesund eller Skudeneshavn i ettermiddag! mvh Tor Arild Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Finner deg ikke aktiv på AIS enda Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tor Arild Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Snedig. Står og sender. Passert Sotra. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn