Jump to content

Yamaha eller Mercury??


Lingefan

Recommended Posts

Nå har det gått 1,5 år siden motor ble anskaffet og her er erfaringene så langt:

 

Det ble en brukt Yamaha 9.9 (opptunet til 15hk) som vi fikk billig. Den har trolig vært en av de beste motorene som vi har eid gjennom tidene på hytta (gjennom generasjoner).

 

Den starter alltid på 1. forsøk, selv første start om våren!

 

Svært fornøyd altså. Har også en Mercury 30hk to-sylindret som sitter på en GH 11 de luxe. Den starter aldri før på 3. eller 4. forsøk når den er kald og må shokes. Begge har snorstart.

 

Men kan ikke si at vi har hatt noen problemer med noen av de motorene til nå, bortsett fra en fjær i startsnoren til Mercuryen som røk. Men det kan jo skje de fleste motorer med snor.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

I ditt tilfelle ville nok jeg muligens valgt yamaha av flere grunner:

 

Fordeler med yamaha:

-Veldig enkel og skru på

-Veldig enkelt og bra gass-system (styrekult)

-høyere bruktverdi, og det er færre som er skeptisk til yamaha enn det er til mercury/mariner

-Noe penere design (min smak, dog gjelder det kun når man bruker styrekulten)

 

Bakdeler med yamahaen:

-Elendig og utrolig stygt system for tilkobling av fjernkontroll, hvorfor i all hverden er dette utenpå motoren og ikke inni? det er dessuten veldig spinkelt og har vært med på flere episoder der deler av dette har gått i stykker og motoren har løpt løpsk.

-Høy nypris

 

Fordeler med mercuryen:

-Større sylindervolum

-lavere nypris

-mye bedre system fr tilkobling av fjernkontroll, her ligger det inni motoren (med mindre jeg husker helt feil)

-gir på styrekulten (genialt og bruke)

 

Bakdeler med mercuryen:

-lavere bruktverdi

-vanskeligere og skru på enn yamahaen

-Noe komplisert speed-system første gang man bruker det (egentlig ikke noe minus mener jeg da) noe som påvirker folks skepsis til mercury.

-komplisert oppvippsystem før du har vent deg til det.

 

Har skrudd mye på yamaha og litt på mercury, og jeg må si at skulle jeg brukt med styrekult hadde jeg valgt yamaha, skulle jeg hatt fjernstyring hadde jeg valgt mercuryen, siden trådstarter er skeptisk til mercury vil jeg foreslå for ham og prøve begge om mulig, og prøve mercuryen en god stund pga. at man bør venne seg til gear og gass-system for og kunne ta en avgjørelse.

 

Sikkert glemt noe, oppdaterer etterhvert.....

 

Jøss dette var en gammel tråd kom jeg til og se nå, og trådstarter hadde allerede kjøpt seg motor ja...... men uansett grattis med ny motor på etterskudd :P

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den har trolig vært en av de beste motorene som vi har eid gjennom tidene på hytta (gjennom generasjoner).

 

Slett ikke uventet, men husk nå på at selv den beste motor ikke blir bedre enn den blir behandlet av sin eier.... :flag:

 

Den starter alltid på 1. forsøk, selv første start om våren!

 

Dette har aldri jeg opplevet med mine, men så tømmer jeg forgasserne mine om høsten... - og det bør du begynne med også..... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Tømme forgasseren? Ja, det gjør jeg. Altså kjøre den tom for bensin slik at den stopper av seg selv mot slutten av ferskvannskjøling. Bare man pumper nok bensin på forhånd, og shoker så starter den alltid på første, selv om den har gått tom hørsten før våren. Imponert, rett og slett!

 

De gangene jeg ikke har startet den på første er de gangene jeg har glemt å sette på "dødmannsknappen", hehe. Så det teller jo ikke, kun egen sløvhet.

 

Kan legge til at Mercury 30hk er en 2004 modell og at Yamaha 9.9/15 er en 89 eller 90 modell (mest sannsynlig).

 

 

Når det er sagt så har vi en Yamaha 5hk 1991 modell som ikke bestandig har fått riktig vedlikehold pga at den har vært i delt eierskap tidligere. Den har ikke bestandig vært ferskvannkjølt osv... (!!)

Den har nå rustet fast pga at den har stått i 2-3 år. Så starteren (snoren) går ikke rundt. Ellers ble forgasseren ødelagt en gang (kom en liten del av den inn i sylinderen (haha er kun en sylinder), men det fikset vi på og etter det gikk den som en kule frem til den nå altså har "satt seg fast").

 

Har forresten både en Yamaha 5hk til salgs til høyestbydende, og denne Yamaha 9.9/15hk 1989/1990 modell. Begge har kort stamme og er i normalt god stand egentlig unntatt det med 5 hesteren da. 9.9/15 hk ser litt småstygg ut og har noen småriper på dekselet, men er fantastisk i bruk. Kan også selge den med en Selco 13 1961 modell som er "på siste verset" nå. God sjøbåt som flyter og fungerer helt greit, men trenger en del oppussing da den er litt "lealaus". Prosjektet mitt tok for mye tid (jeg har ikke mye tid og er også litt dårlig på sånt finger-ting og tang).

 

Så hvis noen her inne kan ha glede av Selco 13 61 mod, Yamaha 5hk eller Yamaha 9.9/15 eller kanskje to eller tre av de så bare ta kontakt.

 

Mail: thkoren@hotmail.com

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller aldri opplevd at noen av de 5 yamaha 9,9hkene jeg har solgt har startet på første drag etter vinterkonserveringen.... (håper trådstarter husker og vinterkonservere motoren sin?)

 

.. denne erfaringen har også jeg med Yamaha 9,9/15 hk. Starter på 1 rykket uansett, dvs første 30-40cm av snora. Det bør vel ha lite å si hvordan man vinterkonserverer da man har håndpumpe..

Link to post
Share on other sites

Tja vinterkonservering inkluderer vel sylindre fulle av olje?

Motoren starter ikke så lett på bare olje...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hmm... trodde da virkelig jeg skrev et innlegg her i stad.... Jaja får skrive det på nytt da:

For de som ikke vet hva vinterkonservering går ut på er det og enten daue motoren med konserverinsolje eller helle litt 2-t olje inn i sylinderne, pleier aldri og starte på 1-draget etter dette, til tross for at man ikke tømmer forgasseren om høsten.

Link to post
Share on other sites

Siden det er min mor som skal kjøpe og betale motoren til denne "Selco 13 select" på 70kg som jeg pusser opp for henne har hun naturligvis aller siste ordet i denne saken. Og hun vil ha Yamaha. Så det blir nok det, gutter :sailing:

 

"Ikke gjør som morr'a di sier Jens, morr'a di er ei Q...." (fritt etter Paus)... :lol:

 

I racing vinner man ikke løp med Yamaha :cool:

Har selv vært ute etter en brukt 50Hk til en offshore-båt, og tilbakemeldingene fra flere i racingmiljøet var at Yamaha er en kjempegod motor, Mercury kan være noe mer skruing, men de er raskere. Og i forhold til synsing er racing mye enklere. Resultatlista viser hva som fungere, og hva som ikke fungerer(dog under ekstreme forhold sammenlignet med de fleste turbåt-kjørere)

 

Når det gjelder kvalitet på motorer kan ingen slå Evinrude/Johnson 2T fra 50 og 60-tallet... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...