KjetilAE Startet 10.Juli.2018 Del på Facebook Startet 10.Juli.2018 (redigert) Har nylig kjøpt meg en Yamarin 5010 med en Yamaha F50AET motor (4 takter, 50hk). Begge fra 2004. Båten og motoren er supre, men skal jeg sette fingeren på en ørliten sak synes jeg kanskje akselerasjonen er litt kjip. Det går litt tregt å få den opp i plan. Ellers så gjør den rundt 26 knop, som er helt greit. Vil jeg kunne dra ut litt mer av motoren med å bytte propell? Er det noen som har erfaring med hvilken propell som vil ha best ytelse mtp både makshastighet, men også akselerasjon til båten og motoren? Redigert 10.Juli.2018 av KjetilAE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Normalt vil det å gå ned 1" i stigning på propellen gi litt lettere og bedre akselerasjon. Det er bare å notere nummeret/betegnelsen på propellen som står på, og få tak i en som er hakket mindre. Vil tro en Yamaha-forhandler har et lite utvalg av aluminiumpropeller liggende i hyllen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 hva får du av turtall da? Ser i yamaha kjørefakta av 50SC som vel er samme modellen(?) gjør 28 knop / 5700 omdr / yamaha F50 og propell med 12" stigning. At man taper litt fart fra alt er spillernytt må man nok regne med. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Hvilket turtall får du? Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAE Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 @Solseng Det skal jeg undersøke. Er en yamaha forhandler her grimstad som jeg kan sjekke med. Vil stål være mye bedre enn aluminium, eller er du av den oppfatning av at det ikke er verdt eventuell prisforskjell? @ivar Ja, mener det skal være et ganske så identisk skrog. I hovedsak er jeg mer ute etter å få båten til å plane litt raskere, hastigheten er god nok (selv om noen flere knop hadde vært gøy så tenker jeg det heller får bli en hyggelig bieffekt om så skjer). @andersb Jeg skal ta en tur ut å sjekke i dag. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 stål er drastisk mye bedre, ca alltid, men du må se om du når riktig turtallsrange, har du for lite turtall, kan du både få bedre aks og toppfart. stål har generelt mindre defleksjon også så vil igjen gi mere Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 .. men fordelene med stål viser seg nok mye bedre med litt større motorer og høyere fart. Er jo ikke så godt utvalg i stål i denne størrelsen. Turbo Hotshot er kanskje et alternativ..? AndersB : montro om ventilasjonshull i propellen hadde hjulpet..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Hva med 4 blads? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
KjetilAE Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Da har jeg vært ute å kjørt litt på full guffe; 4 voksne - 21 knop - 5200 rpm - tar lang tid å plane og lang tid før toppfart og antall rpm oppnås 2 voksne - bikker såvidt 23 knop - 5600 rpm - noe kortere tid før maks fart og rpm oppnås Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 kunne høres ut som at den også trenger å spyles under for groe ang. turtall. så ville jeg holdt meg opp mot 6000 omdreininger med lett last i båten , da får du bedre aks og også mer moment/kraftoverskudd også med mer last Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Høres ut som å gå ned 1" i pitch er riktig valg ja. Jeg er litt mer usikker på om det er verdt å begynne med stålpropell. En av ulempene er at når man bytter til en helt annen type propell, så kan man oppleve at turtallet ikke blir helt som teoretisk forventet og man må bytte enda en gang. Da flyr tusenlappene fort. Ingenting i veien for å eksperimentere selvsagt, men tror du uansett vil bli fornøyd med å gå ned 1" i samme propellserie. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 enig med solseng her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KjetilAE Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Hvordan finner jeg hvilken propell jeg har? Jeg har kikka på propellen jeg har nå, men det står ingenting om hvilken det er (størrelse etc). Den er helt hvit uten noen som helst inskripsjoner. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAE Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 ivar skrev 50 minutter siden: kunne høres ut som at den også trenger å spyles under for groe Den er akkurat satt på vannet etter å ha blitt spylt av forhandler. Jeg har bare hatt den på vannet én uke, og den har ikke vært på vannet før i år. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 målene på disse står oftest innstemplet i propellbosset, slik at du må ha den av for å lese av Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Motoren er litt for liten til båten også vil jeg si så ville ikke gjort mer enn å byttet ned en størrelse.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
KjetilAE Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Ja, kanskje den er litt for liten? Originalt kom de vel med både 50 og 60 hp om jeg ikke har forstått det helt feil? Jeg mener jeg leste ett sted at motoren kan trimmes til 60 hp ved å fjerne en sperreskive i motoren. Noe å forsøket seg på? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 F50 er lett å gjøre om F60.. Må fjerne en restriktor i innsuget, og bytte program i ECU. Eventuelt legge inn nytt program.. Det er for å få bensinmengde til å stemme med luftmengde. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 .. mener å huske F50 hadde lavere syl volum på den første modellen , 935cc vs 995cc. Ikke sikker når de byttet..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 KjetilAE skrev 17 minutter siden: Ja, kanskje den er litt for liten? Originalt kom de vel med både 50 og 60 hp om jeg ikke har forstått det helt feil? Jeg mener jeg leste ett sted at motoren kan trimmes til 60 hp ved å fjerne en sperreskive i motoren. Noe å forsøket seg på? Den er jo i utgangspunktet ikke for liten, men som du sier den er treg i plan, og ofte litt mangel på effekt. Typisk norsk båt. Var Dyrt å kjøpe større motor;) jeg hadde en Askeladden 475 med 50 hk. Fikk en god pris så slo til, selv om jeg ble anbefalt 60. Men ble fort lei. Ikke kunne den dra vannski med et par kompiser i båten, ikke kunne jeg ha med 3-4 venner uten å få problem med farten. Byttet i en båt som veide 100 kg mere med 130 hk. Den spratt i plan med full båt. Så det ærlige og brutale svaret mitt er at man aldri blir helt fornøyd med litt for liten motor. Men det funker godt om man er maks 2;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
andersb Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Humret litt av den typisk norsk, vi hadde i sin tid en yamarin 4300? het den vel, med 50hk, gikk over middels bra, kjøpte så en bever 490 med 70 hk 4takt, vannlinjen måtte flyttes opp noen hakk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 hehe, 155kg på hekken merkes sikkert på en 16 foting Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 163 vel. suzuki df70... :o Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 ivar skrev for 2 timer siden: .. mener å huske F50 hadde lavere syl volum på den første modellen , 935cc vs 995cc. Ikke sikker når de byttet..? Der er jeg blank.. De årsmodellene jeg engang sammenlignet, var like. Restriktoren har eget delenr, og eksisterte kun på 50- hesteren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 regna med det var den ja - men mente den "bare" var på 150 tallet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.