Jump to content

Yamarin 5010 med Yamaha F50AET, ønsker bedre akselerasjon, ny propell?


KjetilAE

Recommended Posts

Har nylig kjøpt meg en Yamarin 5010 med en Yamaha F50AET motor (4 takter, 50hk). Begge fra 2004. Båten og motoren er supre, men skal jeg sette fingeren på en ørliten sak synes jeg kanskje akselerasjonen er litt kjip. Det går litt tregt å få den opp i plan. Ellers så gjør den rundt 26 knop, som er helt greit. 

 

Vil jeg kunne dra ut litt mer av motoren med å bytte propell? 

 

Er det noen som har erfaring med hvilken propell som vil ha best ytelse mtp både makshastighet, men også akselerasjon til båten og motoren? 

Redigert av KjetilAE (see edit history)
Link to post

Normalt vil det å gå ned 1" i stigning på propellen gi litt lettere og bedre akselerasjon. Det er bare å notere nummeret/betegnelsen på propellen som står på, og få tak i en som er hakket mindre. Vil tro en Yamaha-forhandler har et lite utvalg av aluminiumpropeller liggende i hyllen.

Link to post

hva får du av turtall da? 

 

Ser i yamaha kjørefakta av 50SC som vel er samme modellen(?) gjør 28 knop / 5700 omdr / yamaha F50 og propell med 12" stigning.  

At man taper litt fart fra alt er spillernytt må man nok regne med.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@Solseng Det skal jeg undersøke. Er en yamaha forhandler her grimstad som jeg kan sjekke med. Vil stål være mye bedre enn aluminium, eller er du av den oppfatning av at det ikke er verdt eventuell prisforskjell? 

 

@ivar Ja, mener det skal være et ganske så identisk skrog. I hovedsak er jeg mer ute etter å få båten til å plane litt raskere, hastigheten er god nok (selv om noen flere knop hadde vært gøy så tenker jeg det heller får bli en hyggelig bieffekt om så skjer).

 

@andersb Jeg skal ta en tur ut å sjekke i dag. 

Link to post

.. men fordelene med stål viser seg nok mye bedre med litt større motorer og høyere fart.  Er jo ikke så godt utvalg i stål i denne størrelsen. 
Turbo Hotshot er kanskje et alternativ..?    

 

AndersB :  montro om ventilasjonshull i propellen hadde hjulpet..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da har jeg vært ute å kjørt litt på full guffe;

 

4 voksne - 21 knop - 5200 rpm - tar lang tid å plane og lang tid før toppfart og antall rpm oppnås

 

2 voksne - bikker såvidt 23 knop - 5600 rpm - noe kortere tid før maks fart og rpm oppnås

Link to post

kunne høres ut som at den også trenger å spyles under for groe :smiley:

 

ang. turtall. så ville jeg holdt meg opp mot 6000 omdreininger med lett last i båten , da får du bedre aks og også mer moment/kraftoverskudd også med mer last

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Høres ut som å gå ned 1" i pitch er riktig valg ja. Jeg er litt mer usikker på om det er verdt å begynne med stålpropell. En av ulempene er at når man bytter til en helt annen type propell, så kan man oppleve at turtallet ikke blir helt som teoretisk forventet og man må bytte enda en gang. Da flyr tusenlappene fort. Ingenting i veien for å eksperimentere selvsagt, men tror du uansett vil bli fornøyd med å gå ned 1" i samme propellserie.

Link to post
ivar skrev 50 minutter siden:

kunne høres ut som at den også trenger å spyles under for groe :smiley:

 

Den er akkurat satt på vannet etter å ha blitt spylt av forhandler. Jeg har bare hatt den på vannet én uke, og den har ikke vært på vannet før i år. 

Link to post

målene på disse står oftest innstemplet i propellbosset, slik at du må ha den av for å lese av

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, kanskje den er litt for liten? Originalt kom de vel med både 50 og 60 hp om jeg ikke har forstått det helt feil? 

 

Jeg mener jeg leste ett sted at motoren kan trimmes til 60 hp ved å fjerne en sperreskive i motoren. Noe å forsøket seg på? 

Link to post

.. mener å huske F50 hadde lavere syl volum på den første modellen , 935cc vs 995cc.    Ikke sikker når de byttet..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
KjetilAE skrev 17 minutter siden:

Ja, kanskje den er litt for liten? Originalt kom de vel med både 50 og 60 hp om jeg ikke har forstått det helt feil? 

 

Jeg mener jeg leste ett sted at motoren kan trimmes til 60 hp ved å fjerne en sperreskive i motoren. Noe å forsøket seg på? 

Den er jo i utgangspunktet ikke for liten, men som du sier den er treg i plan, og ofte litt mangel på effekt. Typisk norsk båt. Var Dyrt å kjøpe større motor;)

 

jeg hadde en Askeladden 475 med 50 hk. Fikk en god pris så slo til, selv om jeg ble anbefalt 60.  Men ble fort lei. Ikke kunne den dra vannski med et par kompiser i båten, ikke kunne jeg ha med 3-4 venner uten å få problem med farten. Byttet i en båt som veide 100 kg mere med 130 hk. Den spratt i plan med full båt. 

 

Så det ærlige og brutale svaret mitt er at man aldri blir helt fornøyd med litt for liten motor. Men det funker godt om man er maks 2;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

.. mener å huske F50 hadde lavere syl volum på den første modellen , 935cc vs 995cc.    Ikke sikker når de byttet..? 

Der er jeg blank.. De årsmodellene jeg engang sammenlignet, var like. Restriktoren har eget delenr, og eksisterte kun på 50- hesteren. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...