Jump to content

Yamarin 5010 med Yamaha F50AET, ønsker bedre akselerasjon, ny propell?

KjetilAE

Recommended Posts

GunR skrev Just now:

Der er jeg blank.. De årsmodellene jeg engang sammenlignet, var like. Restriktoren har eget delenr, og eksisterte kun på 50- hesteren. 

denne testen er fra 04 , men kan jo tenkes testet motor er produsert tidligere..?  (yamaha og flere av de andre fabrikantene vel har aldri vært så opptatt av årsmodeller..) 
http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-50-hk-utenbordsmotorer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ser i denne testen at de nevner det samme mtp å få båten i plan.    Gjelder nok til en viss grad også andre båter hvor styreposisjon er helt bakerst

https://www.klikk.no/motor/baat/yamarin-50-scs-3480482

Kanskje smart tabs hadde gjort susen ....? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

de stjeler nok litt toppfart , selv om produsenten sier det motsatte 
I ditt tilfelle vil jeg tro du ikke taper nevneverdig mye 

Redigert av ivar (see edit history)

Rent teoretisk sett, vil jeg kunne ved å sette på smart tabs og bytte til en større propell oppnå å komme raskere i plan OG høyere toppfart? Eller vil da vinninga gå opp i spinninga fordi større propell gir lavere akselerasjon? 

turtallet er allerede noe lavt etter min mening , mer stigning vil nok bare få den til å føles enda tregere

Det enkleste er å bare bytte til en tilsvarende propell med 1" mindre stigning. Jeg ville startet der. Det vil hjelpe på akselerasjonen. Jeg hadde en Hansvik 485 skjærgårdsjeep med 60hk Merc i sin tid. Relativt smal og styreposisjon helt bak. Den la seg godt på rumpa når man skulle opp i plan, men det var sjelden noe problem. Var man 2 stk så satt man begge helt bak, men motoren hadde nok kraft til å få båten lett i plan. Var vi flere, ble gjerne vekten jevnere fordelt i båten og motoren klarte fortsatt å dytte båten i plan. Å gå ned 1" i pitch kompenserer litt for manglende motorkraft i planingsfasen, men erstatter ikke mer motorkraft når det gjelder toppfart. Men siden du allerede er litt lavt på toppturtall, vil du ikke ofre noe særlig på toppfart ved å gå ned på stigning heller.

Redigert av Solseng (see edit history)

kommer jo an på hva slags bruk du har mest av  - alene eller flere i båten .? 

Du beholder jo uansett den gamle propellen. 

Jeg hadde 2 propeller i bøten min. Begge fungerte. Den ene gikk litt fortere, den andre planet lettere. Brukte stort sett den som planet lettere. Mye bedre allroundegenskaper. 

Byttet til stål og fikk da litt av begge deler;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Når du ser på motoren din, er det en svart plate mellom forgasser og sylinder? På F30 kan du se denne plata. Ca 10mm tykk og du kan faktisk se innstemplet "30hp" på den. Har du samme plata kan du sannsynligvis frese den opp slik du får full åpning fra forgasserene. 

På 30 og 40 hk er alt nøyaktig likt. Både dyse størrelse og forgassere er like. Kun plata som er forskjellig. 

den fantes ikke noe 60hk versjon av forgasser-50 hesteren såvidt jeg kjenner til 

Tror F50 og F60 kom med elektronisk innsprøytning i 2005 eller 2006. På F50 var det da mulig å gjøre om fra 50 til 60 hk. Det mannen på videoen sier er i korte trekk av ved å fjerne restrictorplaten i luftfilteret, så økes effekten.

ECU-forskjellen går på at F50 er begrenset til 6000 og F60 til 6200.

Hvorvidt forgasserutgaven har noe liknende løsning vet jeg ikke.

Se vedlagt video.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...