ivar Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 GunR skrev Just now: Der er jeg blank.. De årsmodellene jeg engang sammenlignet, var like. Restriktoren har eget delenr, og eksisterte kun på 50- hesteren. denne testen er fra 04 , men kan jo tenkes testet motor er produsert tidligere..? (yamaha og flere av de andre fabrikantene vel har aldri vært så opptatt av årsmodeller..) http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-50-hk-utenbordsmotorer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GunR Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Samme trikset på F30 og F40.. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAE Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Da kan det høres ut som at opptrimming til 60hp og ny propell sannsynligvis vil kunne gi meg litt mer om ikke annet. Jeg tar en telefon til den lokale yamaha flrhandleren i dag for å høre om dette er noe de kan fikse. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAE Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Prata med den lokale yamaha forhandleren nå, og han var ganske sikker på at motoren ikke kunne gjøres om til 60hp da den er forgasserstyrt og ikke ikke har ecu Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Da er nok det enkleste å gå en tomme ned i stigning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Ser i denne testen at de nevner det samme mtp å få båten i plan. Gjelder nok til en viss grad også andre båter hvor styreposisjon er helt bakerst https://www.klikk.no/motor/baat/yamarin-50-scs-3480482 Kanskje smart tabs hadde gjort susen ....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KjetilAE Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Smarttabs virker jo veldig interessant da! Er det noen "downside" med slike? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) de stjeler nok litt toppfart , selv om produsenten sier det motsatte I ditt tilfelle vil jeg tro du ikke taper nevneverdig mye Redigert 14.Juli.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KjetilAE Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Rent teoretisk sett, vil jeg kunne ved å sette på smart tabs og bytte til en større propell oppnå å komme raskere i plan OG høyere toppfart? Eller vil da vinninga gå opp i spinninga fordi større propell gir lavere akselerasjon? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 turtallet er allerede noe lavt etter min mening , mer stigning vil nok bare få den til å føles enda tregere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KjetilAE Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Så ditt heteste tips akkurat nå er å sette på et hakk mindre propell, og eventuelt deretter forsøke smart tabs? Hva med hydrofoil? Redigert 15.Juli.2018 av KjetilAE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Det enkleste er å bare bytte til en tilsvarende propell med 1" mindre stigning. Jeg ville startet der. Det vil hjelpe på akselerasjonen. Jeg hadde en Hansvik 485 skjærgårdsjeep med 60hk Merc i sin tid. Relativt smal og styreposisjon helt bak. Den la seg godt på rumpa når man skulle opp i plan, men det var sjelden noe problem. Var man 2 stk så satt man begge helt bak, men motoren hadde nok kraft til å få båten lett i plan. Var vi flere, ble gjerne vekten jevnere fordelt i båten og motoren klarte fortsatt å dytte båten i plan. Å gå ned 1" i pitch kompenserer litt for manglende motorkraft i planingsfasen, men erstatter ikke mer motorkraft når det gjelder toppfart. Men siden du allerede er litt lavt på toppturtall, vil du ikke ofre noe særlig på toppfart ved å gå ned på stigning heller. Redigert 15.Juli.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAE Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Takk, da må jeg bare få skrudd av propellen så jeg kan se hva jeg har og få den bytta ut ? Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAE Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 I dag var jeg alene i båten og dro på. Jeg kom opp i mot 28 knop og 5800 rmp. Er det fortsatt innafor å få ned en størrelse i propell? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 kommer jo an på hva slags bruk du har mest av - alene eller flere i båten .? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KjetilAE Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Det vil som regel være minst to i båten, sannsynligvis tre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 ut fra resultatene i posten din 10/7 så ville jeg gått ned en tomme Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Du beholder jo uansett den gamle propellen. Jeg hadde 2 propeller i bøten min. Begge fungerte. Den ene gikk litt fortere, den andre planet lettere. Brukte stort sett den som planet lettere. Mye bedre allroundegenskaper. Byttet til stål og fikk da litt av begge deler;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
TruTor Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Når du ser på motoren din, er det en svart plate mellom forgasser og sylinder? På F30 kan du se denne plata. Ca 10mm tykk og du kan faktisk se innstemplet "30hp" på den. Har du samme plata kan du sannsynligvis frese den opp slik du får full åpning fra forgasserene. På 30 og 40 hk er alt nøyaktig likt. Både dyse størrelse og forgassere er like. Kun plata som er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 den fantes ikke noe 60hk versjon av forgasser-50 hesteren såvidt jeg kjenner til Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Tror F50 og F60 kom med elektronisk innsprøytning i 2005 eller 2006. På F50 var det da mulig å gjøre om fra 50 til 60 hk. Det mannen på videoen sier er i korte trekk av ved å fjerne restrictorplaten i luftfilteret, så økes effekten. ECU-forskjellen går på at F50 er begrenset til 6000 og F60 til 6200. Hvorvidt forgasserutgaven har noe liknende løsning vet jeg ikke. Se vedlagt video. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilAE Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Motoren min er fra 2004, så sa er vel sjansen liten for at een lar seg trimme til 60 hp uansett da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.