Jump to content

Kartplotter ytelse - normalt eller feil på plotter


MS Victoria

Recommended Posts

:confused: Er den lykkelige eier av to båter, en stor og en liten. I den store båten har jeg Raymarine 435C kartplotter med Navionics stor kartbrikke uppdatert i år. I den lille båten har jeg Garmin 182C med Bluchart. Normalt har jeg "skjermforsterker" modus på 435 plotteren og baug opp modus. Allikevel beveger båten seg rundt i kartet og slett ikke alltid med baug opp. Zomm funksjonen er heller ikke bra, den er treig og av og til vil den slett ikke zomme inn i det hele tatt. Ble ikke kritisk til dette før jeg fikk Garmin plotteren i den likke raske båten i begynnelsen av juni. Her står båten støtt på plass nederst på skjerm og kartbildet oppdateres lynraskt. Zomm funksjonen er også lynraskt og mange lysår foran 435C ytelsen.

Jeg lurer virkelig på om det er noe galt med 435C plotteren, enten programmessig eller med selve maskinen. Kan noen av dere andre som har Raymarine 435C si om dere opplever denne plotteren på samme viset eller om det er noko galt med akkurat min. Dersom det er slik det skal være vet jeg hva jeg velger neste gang... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Garmin 182C i forrige bår og Rachart 435 i den nye båten. Jeg opplever akkurat samme problemet som deg, Garmin var mye raskere, holdt kursen rett opp, zoomet mye bedre...... m.m.

 

Skal hive ut "skiten" og kjøpe ny Garmin med radar når jeg får råd...

 

Eneste fordelen jeg har funnet på Raychart, er stor dekning på kartene.

TMS

Link to post
Share on other sites

Prøvde Garmin 2010C, 2006C og 182C hos Malfix for to år siden. !82C var den raskeste på oppdatering av disse, selvom forskjellene ikke var så store.

 

Hva dette skyldes, vet jeg ikke. Men de to første har 256 farger og 182C 16 farger. 256 farger pluss større skjermareal betyr jo mer å håndtere for prosessoren.

 

Har selv 182Ci. Kan ikke se noen grunn til å ha mere enn 16 farger, mer enn nok til den info man trenger om sjø-arealet. Mange farger på landområdet er jo bare til pynt!

 

Er nok lurt å prøve ut dette i forretningen før man gjør sitt endelige valg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

her er jeg på litt tynn is, men prøver meg likevel. Jeg kjenner ikke konkret til noen av de to plotterne, men kan det være at Raymarine er en noe eldre modell? Jeg har selv en kartplotter av noe eldre type. Opprinnelig var den laget for CMap, men den støtter også de nyere CMap NT og NT+ Wide. Fra leverandøren (Belanor) ble jeg imidlertid noe advart mot å bruke de to sistnevte typene - rett og slett fordi de inneholdt så mye mer data (særlig NT+ varianten) at prosessoren ville få problemer med å kalkulere hurtig nok. Det ble særlig fremhvenet at dette ville være et problem når "kurs opp" vinduet ble valgt.

 

Jeg ser du skriver at Raymarine'n bruker "...Navionics stor kartbrikke...". Tolker da "stor" til at den har mye kartdata i seg. Korrekt? I så fall kan det rett og slett være at din Raymarine (eller mer presist dens prosessor) er litt for svak til å håndtere "kurs opp" med såpass stor kartbrikke.

 

Som sagt - jeg er litt på tynn is, men symptomene og beskrivelsen din av situasjonen passet så bra med det jeg ble advart mot at jeg synes det var verdt å nevne. Kanskje du kan få låne en noe mindre kartbrikke bare for å prøve?

 

Hilsen Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Raymarine C120 som kjører Navionics kart. Etter å ha fått ny kartbrikke (gratis) i år så gikk alt i sirup. Påådatering, zooming osv, mye tregere enn ifjor. Men, etter å ha lastet inn oppdatert software så ble alt så meget bedre. Går raskere enn i fjor og kartene er bedre med mer info.

Kanskje du må oppdatere potterens software? sjekk på Raymarine.com eller hos importøren belamarin.no

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...