Jump to content

Turboheng på Cummins Mercruiser 2,8/200Hk, bytteturbo i Bergens-omr.?


skyhawk

Recommended Posts

Jeg har problem med å få  motoren over 2000 rpm, og den tåkelegger hele området med eksos ved gasspådrag. Motoren er en Cummings Mercruiser 2,8/200Hk diesel. Båten har lagt lenge uten bruk, og jeg mistenker derfor at turboen har satt seg. Er det mulig å få løst floken uten å skifte til  frabrikkny turbo? Er det noen i Bergensområdet som leverer bytteturboer og evt setter denne inn. Båten ligger i havn i Bergen Vest, og selv er jeg ikke veldig lysten på å skru på noe i motoren. Er det noen med gode råd her inne?

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Turboheng på Mercruiser". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Førstefender said:

Tar du av luftfiler, ser du rett inn på turbo, da kan du kjenne med fingrene om den sitter fast eller går lett rundt. 

Takker!
Det skal jeg gjøre

Dersom det skulle vise seg at denne sitter, eller går tregt rundt - er det da mulig å spraye noe smørende inn i turboen?

Regner med at den er ganske kokset når jeg så på veggen av eksos som la seg bak båten under testing av gasspådrag.

Redigert av skyhawk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kokser nok ikke så fort igjen av en kort test tur.

Du bør kunne løsne turbo med fingrene, spraye med rustløser rett inn i turbo. 

Har ikke erfaring med dette selv, men vet om gamle Volvo Penta`er som måtte gjøre dette hver vår. 

Men er det så mye rust i huset at den sitter bomfast, så er det ikke lenge før turbo må beregnes byttet, selv om du kanskje får løsnet denne.. Flere firmaer som leverer bytte turbo til denne motoren, mener å huske det er en KKK turbo.

Link to post
Share on other sites

Nå lurer jeg på hva som må løsnes for å kunne trekke ut luftfilteret. Jeg har identifisert 2 slangeklemmer (en på oljeutluftingsslangen og en på selve luftinntaket - bilde b). Filterhuset er boltet i bakkant (bilde a) . Må hele braketten som dette er festet til fjernes for å kunne trekke ut filteret? Det er ganske trangt og uoversiktlig rundt turboen bak i motorrommet. Det er derfor greit å vite hva jeg trenger av verktøy, og hva som må løsnes før jeg setter i gang med å fjerne luftfilteret....

 

Er det noe spesiellt jeg bør tenke på før jeg setter i gang med dette, eller er det helt kurant å ta ut filteret?

 

a.jpg

b.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvilken røyk? Svart, blå eller hvit røyk? Wastegateventilen har en tendens å henge seg på disse motorene, da vil du slite med å få turbotrykk.. Tar du av luftfilteret å da kan du kjenne på kompressorhjulet om det er slark i opplagringen. Litt slark radialt tåles, da det skal være plass til litt olje i lagrene, men for mye er ikke bra. Aksialslakke (inn og ut) bør ikke være for stort.

 

Del nummer 25 på bildet under.

 

29278.png

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Jakob T said:

Sjekk om vifta i turboen går,den skal gå lett.Om vifta,kompressorhjulet er fast,kan du prøve å løsne det med å tørne vifta.Bør bruke ein t nøkkel for å unngå å bøye akslingen.

 

 

Skal prøve å ta bort luftfilteret slik at jeg kommer til kompressorbladene. Tenkte å spraye litt multispray inn der før jeg forsøker å dreie dem.
Jeg opplevde noe tilsvarende for et par år siden (rett etter at båten var komt på sjøen etter vinterlagring). Da hjalp det å dra av på gass til tomgang, for så å jevnt øke igjen. Det virket som om  det var en propp som løsnet. Motoren har operert normalt etter dette. Nå har den derimot lagt for lenge på sjøen uten bruk. Metoden som jeg benyttet sist fungerte ikke nå. det ble bare masse svart eksos. Tror at viften sitter fast (men det gjenstår å få bekreftet).

Link to post
Share on other sites

Da har luftfilteret vært av og kompressorhjulet sjekket. Dette satt såpass at jeg ikke fikk dradd det rundt med fingrene. Brukte T-nøkkel, og hjulet kom lett uten bruk av særlig kraft. Spinner lett rundt nå - ingen tegn til rust fra luftsiden. Var bittelitt olje der inne (men det skal det vel være). Jeg har ikke sprøytet noe som helst inn i turboen (det så ut som om denne var greit smurt). Sjekket også for slark, men her var det ingenting.  Luftfilteret derimot - kan man kanskje begynne å tenke på å skifte. Jeg har ikke testkjørt båten ennå, men antar at problemet er løst (testkjøring litt senere i uken). Takk for gode råd så langt!

Redigert av skyhawk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...