skyhawk Startet 10.Juli.2018 Del på Facebook Startet 10.Juli.2018 Jeg har problem med å få motoren over 2000 rpm, og den tåkelegger hele området med eksos ved gasspådrag. Motoren er en Cummings Mercruiser 2,8/200Hk diesel. Båten har lagt lenge uten bruk, og jeg mistenker derfor at turboen har satt seg. Er det mulig å få løst floken uten å skifte til frabrikkny turbo? Er det noen i Bergensområdet som leverer bytteturboer og evt setter denne inn. Båten ligger i havn i Bergen Vest, og selv er jeg ikke veldig lysten på å skru på noe i motoren. Er det noen med gode råd her inne? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Turboheng på Mercruiser". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Tar du av luftfiler, ser du rett inn på turbo, da kan du kjenne med fingrene om den sitter fast eller går lett rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 (redigert) 35 minutes ago, Førstefender said: Tar du av luftfiler, ser du rett inn på turbo, da kan du kjenne med fingrene om den sitter fast eller går lett rundt. Takker! Det skal jeg gjøre Dersom det skulle vise seg at denne sitter, eller går tregt rundt - er det da mulig å spraye noe smørende inn i turboen? Regner med at den er ganske kokset når jeg så på veggen av eksos som la seg bak båten under testing av gasspådrag. Redigert 10.Juli.2018 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Kokser nok ikke så fort igjen av en kort test tur. Du bør kunne løsne turbo med fingrene, spraye med rustløser rett inn i turbo. Har ikke erfaring med dette selv, men vet om gamle Volvo Penta`er som måtte gjøre dette hver vår. Men er det så mye rust i huset at den sitter bomfast, så er det ikke lenge før turbo må beregnes byttet, selv om du kanskje får løsnet denne.. Flere firmaer som leverer bytte turbo til denne motoren, mener å huske det er en KKK turbo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Nå lurer jeg på hva som må løsnes for å kunne trekke ut luftfilteret. Jeg har identifisert 2 slangeklemmer (en på oljeutluftingsslangen og en på selve luftinntaket - bilde b). Filterhuset er boltet i bakkant (bilde a) . Må hele braketten som dette er festet til fjernes for å kunne trekke ut filteret? Det er ganske trangt og uoversiktlig rundt turboen bak i motorrommet. Det er derfor greit å vite hva jeg trenger av verktøy, og hva som må løsnes før jeg setter i gang med å fjerne luftfilteret.... Er det noe spesiellt jeg bør tenke på før jeg setter i gang med dette, eller er det helt kurant å ta ut filteret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Det er helt kurant å ta av filter, bare ta av klemmer og braket bak der ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Takker! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krabben91 Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Hvilken røyk? Svart, blå eller hvit røyk? Wastegateventilen har en tendens å henge seg på disse motorene, da vil du slite med å få turbotrykk.. Tar du av luftfilteret å da kan du kjenne på kompressorhjulet om det er slark i opplagringen. Litt slark radialt tåles, da det skal være plass til litt olje i lagrene, men for mye er ikke bra. Aksialslakke (inn og ut) bør ikke være for stort. Del nummer 25 på bildet under. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 (redigert) Røyken var svart som natten - god mørk dieseleksos. Opp til 2000 rpm fungerte alt normalt. Men ved gasspådrag videre oppnådde jeg kun røyklegging, og ingen turtallsøking. Dersom Wastegateventilen har satt seg - må den ut, eller finnes det noen shortcuts?... Redigert 13.Juli.2018 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Sjekk om vifta i turboen går,den skal gå lett.Om vifta,kompressorhjulet er fast,kan du prøve å løsne det med å tørne vifta.Bør bruke ein t nøkkel for å unngå å bøye akslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 15 minutes ago, Jakob T said: Sjekk om vifta i turboen går,den skal gå lett.Om vifta,kompressorhjulet er fast,kan du prøve å løsne det med å tørne vifta.Bør bruke ein t nøkkel for å unngå å bøye akslingen. Skal prøve å ta bort luftfilteret slik at jeg kommer til kompressorbladene. Tenkte å spraye litt multispray inn der før jeg forsøker å dreie dem. Jeg opplevde noe tilsvarende for et par år siden (rett etter at båten var komt på sjøen etter vinterlagring). Da hjalp det å dra av på gass til tomgang, for så å jevnt øke igjen. Det virket som om det var en propp som løsnet. Motoren har operert normalt etter dette. Nå har den derimot lagt for lenge på sjøen uten bruk. Metoden som jeg benyttet sist fungerte ikke nå. det ble bare masse svart eksos. Tror at viften sitter fast (men det gjenstår å få bekreftet). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Har lett for å ruste fast på eksossiden,Bruker å gå greit å løsne den fra luftsiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Skal prøve å få gjort noe i morgen. Må først ut på Biltema etter et T-nøkkel sett. Sitter viften dønn fast, lar jeg den stå (dynket med spray) natten over. Tenker også at eksossiden er den mest utsatte når det gjelder rust. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 (redigert) Da har luftfilteret vært av og kompressorhjulet sjekket. Dette satt såpass at jeg ikke fikk dradd det rundt med fingrene. Brukte T-nøkkel, og hjulet kom lett uten bruk av særlig kraft. Spinner lett rundt nå - ingen tegn til rust fra luftsiden. Var bittelitt olje der inne (men det skal det vel være). Jeg har ikke sprøytet noe som helst inn i turboen (det så ut som om denne var greit smurt). Sjekket også for slark, men her var det ingenting. Luftfilteret derimot - kan man kanskje begynne å tenke på å skifte. Jeg har ikke testkjørt båten ennå, men antar at problemet er løst (testkjøring litt senere i uken). Takk for gode råd så langt! Redigert 15.Juli.2018 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 15.Juli.2018 Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Ser ut som du har funnet feilen Lykke til på test turen,fint med tilbakemelding . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.