Jump to content

Boblehavn Horten - Noen som vet?

Lazyjack

Recommended Posts

Den er ganske godt skjermet for vinden, men det kan være begrenset med brøyting om vinteren, og nordre molo (som har bobler) er ikke flytebrygger, så det kan være litt plundrete hvis det er ekstremt høyvann.

Dette er utdrag av hva de skriver selv:

Steinfyllinger i havneanlegget er opprustet/forsterket og en ekstra bølgebryter er etablert ut mot fjorden. Moloer og steinfyllinger blir hyppig forsterket med nye masser, dette for å hindre utglidning. Et bobleanlagg er etablert i deler av havna.

I Pluggenhavn er det flere ledige plasser, blant annet min. Dette er den rimligste plassen i Horten.

Min 29 foter betalte jeg 3400kr per år inkludert opplagplass. Det er veldig sjelden det er is  på plassen.

Nå vet jeg ikke hvordan båt du har, men er den større enn 29 fot koster det mer i innskudd, samt leie.

Pluggenhavn.no

Fairline Mirage 29 er solgt.

Guest Avmønstret#
Faxen skrev On 10.7.2018 at 20.35:

Er du heldig får du en longsideplass. 

Tja.. har takket nei til flere longsidepasser. Flytende fritt i bås på flytebrygge er overlegent bedre på alle måter syns jeg, særlig om det er lengre perioder uten tilsyn. 

• 2 måneder senere...

Hei. HSF planlegger på sikt å få bobleanlegg på ene siden av bryggeanlegget på Rørestrand.  Hvis flere melder inn dette som et behov, vil det også antakelig gå raskere. Har du forhørt/vurdert muligheten for å ligge med egen ispropell og landstrøm? Har ingen er faring med dette selv, så det er sagt. Det har for øvrig vært båter som har ligget ute om vinteren i havna. Etter det jeg kjenner til har ikke dette bydd på problemer, men det er selvfølgelig vanskelig å forskuttere hvordan vinteren blir. I tillegg har havna endret litt fasong. Dette kan påvirke strømingsforhold/isforhold. 

Et alternativ er vel også Horten gjestehavn. Noen av våre medlemmer har ligget der vinterstid.  

fort tiden båtløs seiler

Guest Avmønstret#
Faxen skrev On 12.7.2018 at 10.11:

Hver sin smak, Pinkvin, men du er tydlig ikke kjent i Horten indre havn. Der ligger man bak en lang molo. Knapt en bølge.

Tenkte ikke på det med bølger, mer at en med langsetterplass ligger "på gnukk" i stedet for fritt i sjøen etter fortøyingene. Og utfordringen om det er springflo og en ikke ligger på flytebrygge er også at fendere kan flyte over brygga osv, osv. Livet i bås på flytebrygge er vel i grunnen så enkelt som det overhodet kan bli. Har aldri sett fordelen med langsetterplass vs bås.... 

Steinbrygga er for grunn hvis du ønsker å gå ut og inn de garanterer egentlig 1, 5 m , men per når er det vel ikke mer enn 1,2 m ved sjøvannsnull pga opphopningen av sand i innseilingen.Noe dypere vis du vet akkurat hvor  du bør gå. Når det gjelder vind er havna godt skjermet av den kraftige moloen. Var på vakt i stormværet på fredag og det gikk forholdsvis rolig for seg. Som sagt tidligere er høyvann et problem ved bobledelen av havnen da dette ikke er flyttebrygge. Jeg ligger selv på steinbrygga med min Maxi 77.

Redigert av Ttopp (see edit history)
Copernicus skrev for 4 timer siden:

Hei. HSF planlegger på sikt å få bobleanlegg på ene siden av bryggeanlegget på Rørestrand.  Hvis flere melder inn dette som et behov, vil det også antakelig gå raskere. Har du forhørt/vurdert muligheten for å ligge med egen ispropell og landstrøm? Har ingen er faring med dette selv, så det er sagt. Det har for øvrig vært båter som har ligget ute om vinteren i havna. Etter det jeg kjenner til har ikke dette bydd på problemer, men det er selvfølgelig vanskelig å forskuttere hvordan vinteren blir. I tillegg har havna endret litt fasong. Dette kan påvirke strømingsforhold/isforhold. 

Et alternativ er vel også Horten gjestehavn. Noen av våre medlemmer har ligget der vinterstid.  

Copernicus - Jeg ligger på søndre molo på Rørestrand og regner med å få plass i boblehavn i Solviken i vinter. Er selvsagt interessert i at det blir boblehavn på Rørestrand, hvordan kan jeg best melde inn interesse?

Vil av hensyn til manglende forsikringsdekning ikke ligge på Rørestrand vinterstid før det eventuelt blir boblehavn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...