Jump to content

Nye Byrding 14, noen som vet noe om båten og det nyoppstartede firma

Master 770

Recommended Posts

https://batfabrikken.no/komplett-batpakke/

Hei:smiley:

Det har kommet en ny båt, Byrding 14 som jeg er interesert i. Jeg er litt usikker på hvor langt det nyoppstartede firmaet har kommet i prossessen. De tilbyr bra båtpakke. Så jeg lurer på om noen kjenner til «båtfabrikken» , og at de vil ha forskuddsbetaling før man får båten?

Redigert av Master 770 (see edit history)
  • 3 år senere...

spenstig design..:   https://velihavn.no/bat/landstedsbat/byrding-14

Også ganske spenstig å designe form og begynne å støpe båter uten beregninger og uten å ha testet noe som helst hvordan den oppfører seg i sjøen (ser det ut som for meg...)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

141 bred og en sånn fassong så tror jeg du får en veldig rank og følsom båt. Ikke for å være negativ eller en gledesdreper, men tror ikke dette kommer til å slå an

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 49 minutter siden:

141 bred og en sånn fassong så tror jeg du får en veldig rank og følsom båt. Ikke for å være negativ eller en gledesdreper, men tror ikke dette kommer til å slå an

Det slo jo ikke ann, firma og båtene er historie 

De vil jo i gang igjen står det i artikkelen. Og har vel lært litt om design på den harde måten. Usikker på hva regler for CE merking sier om dette. Mulig test er ok, uten beregninger? Den er da ikke så ulik Hasle eller tilsvarende River. Kan umulig være trolldom å få en slik greie til å flyte? ?

Fantino skrev On 24.9.2021 at 21.03:

Den er da ikke så ulik Hasle eller tilsvarende River

.. kanskje de glemte pontongene
1.41 bred og såpass dyp i bunnen  - feks GH10 er 1.45 bred

image.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Når jeg ser på det skroget får jeg spørsmål om hvordan den vil håndtere å rutsje ned fra en bølge når den har slik en skarp baug og tilsynelatende avsmalende V-bunn mot hekken. Ser ut som oppskriften på "spennende" sjøegenskaper i medsjø.

Kult utseende, altså....

Grønnskollingen skrev 15 minutter siden:

Når jeg ser på det skroget får jeg spørsmål om hvordan den vil håndtere å rutsje ned fra en bølge når den har slik en skarp baug og tilsynelatende avsmalende V-bunn mot hekken. Ser ut som oppskriften på "spennende" sjøegenskaper i medsjø.

tenker det samme

En så liten båt uten bæring i baugen tror jeg kan bli katastrofalt i en surf. De har jo video av dropptest på FB.  Tror en hvilken som helst annen båt på samme størrelse med normalt skrog ville bestått den testen med glans! 

Ville skjemtes om jeg var ingeniør på NTNU og levert i fra meg noe sånt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

litt synsing..:
virker som at noen her har tenkt at her skal vi ta en "Elon Musk", komme oss inn i markedet med noe helt nytt og sprekt, og ikke basere oss på "gamle, vedtatte sannheter"    

12 minutes ago, ivar said:

litt synsing..:
virker som at noen her har tenkt at her skal vi ta en "Elon Musk", komme oss inn i markedet med noe helt nytt og sprekt, og ikke basere oss på "gamle, vedtatte sannheter"    

Ang. skrogdesign så tror jeg det blir vanskelig å komme med noe nytt som fungerer. Kruttet er allerede funnet opp!

-morten- skrev 13 minutter siden:

Ang. skrogdesign så tror jeg det blir vanskelig å komme med noe nytt som fungerer. Kruttet er allerede funnet opp!

Kruttet er funnet opp ja, men vi som holder på med krutt vet at det kommer nye krutt engang i blandt som er bedre enn det man har brukt tideligere, røyksvakt hurtigbrennende er litt mer staselig enn svartkrutt 

ivar skrev 39 minutter siden:

Små forbedringer her og der er det jo alltids rom for. 

Forresten, har ikke vært så mye å høre om disse her de siste årene..? 
https://www.hamnen.se/artiklar/petestep-nydanande-svensk-skrovinnovation/ 

Hvis du googler petestep så ser du de har endel på gang :) de har tatt patent på konseptet så det er ikke barebare for andre merker og prøve seg på dette 

https://petestep.com/category/boats/

https://m.facebook.com/petestephulls/?locale2=nb_NO

men det at båtene blei banna fra løpskjøring ødela nok mye av motivasjonen. Men sånn er det når noen kjører for fort, det er jo flere eksempler i racing, der noen finner på noe nytt som fungerer, da må reglene forandres. 

men må innrømme at jeg fikk lyst på denne :) sexy linjer 

14082015-UOR_25411-1431x813.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...